تأسیس منطقه آزاد تجاری بین ایران و ترکمنستان در آینده‌ای نزدیک

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان گفت: روابط اقتصادی با ایران در خطوط اولیه اولویت‌های اقتصادی ما قرار دارد و باید از ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده کنیم.

تأسیس منطقه آزاد تجاری بین ایران و ترکمنستان در آینده‌ای نزدیکبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین ایران و ترکمنستان امروز برگزار شد. در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران، رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان، وزیر انرژی، وزیر حمل و نقل ریلی وزیر صنایع و تجارت ترکمنستان حضور داشتند.

بر اساس این گزارش رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه در طول دو روز گذشته جلسات و مذاکرات فشردهای در کشور ایران داشتهایم، گفت: از طرف تمامی همکاران و هیئتهای شرکت کننده در این جلسات کمال تشکر را دارم.

وی در ادامه افزود: در طی دو روز گذشته جلسات مختلفی با روحانی رئیس جمهور ایران، لاریجانی رئیس مجلس و ولایتی مشاور امور بینالملل رهبر داشتیم که خوشبختانه این جلسات بسیار سازنده و مثبت بوده است.

مردوف با بیان اینکه امروز با وزیر نفت ایران نیز مذاکرهای داشتیم، افزود: خوشبختانه مسائل و بحثهای خوب و مثبتی را با روسای این حوزه داشتیم و امکان همکاری با وزارت نفت نیز فراهم شده است.

مردوف با بیان اینکه اجازه توقف روند رو به رشد همکاری را ندادهایم، افزود: تمامی شرایط را فراهم خواهیم کرد تا در دو ماه آینده دور جدید جلسات در عشقآباد ترکمنستان برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: مسائل کاری بین دو کشور تصویب شد و تمامی دیدارها در طی این مدت پرحجم و رضایت بخش بوده است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه ما توافق کردهایم روند رو به رشد تعاملات کاهش نیابد، گفت: همه شرایط در جلسه بعدی فراهم خواهد شد و تا آن زمان جلسه تحقیق و توافقات بین دو کشور همچنان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان ارتقای راه اقتصادی ایران اولویت اصلی است، گفت: طبق آمار در سال 2016 میلادی حجم روابط اقتصادی دو طرف یک میلیارد و 10 میلیون دلار بوده است، بنابراین با این میزان از ظرفیت اقتصادی دو کشور این رقم از حجم روابط بسیار پایین است و باید افزایش یابد.

مردوف تصریح کرد: در مورد مسائل تجاری و صنعتی نیز با شریعتمداری وزیر صنعت ایران دیداری داشتیم و دو طرف بر مسئله تجارت، صادرات و واردات نیز به درک مشترکی رسیدند.

معاون رئیس وزرای کابینه ترکمنستان تأکید کرد: تهیه اقلام و نیز تأمین نیازهای قضایی از دیگر مسائلی بود که در این سفر دو روزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو کشور به نتایج مطلوبی رسیدند.

مردوف با تأکید بر اینکه در مورد مرز باجگیران ایران و ترکمنستان شرایط و ظرفیت‌های آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند، گفت: باید در نظر داشت که منطقه آزاد تجاری بین دو کشور هر چه سریعتر تأسیس شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این پیشنهادات به صورت سیستماتیک پیاده شود، گفت: باید هر چه سریعتر پیش از برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

مردوف با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل مذاکرات خوبی انجام شده است، گفت: در هیئت ما وزیر راه آهن و حمل و نقل جادهای و شرکتهای باری حمل کالا وجود دارند و با هیئتهای ایرانی در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باید با دیگر کشورها از جمله ازبکستان و قزاقستان برای سیستم واحد تعرفه دعوت به عمل آوریم، گفت: باید از آسیای میانه راهی به سمت خلیج فارس ایجاد کنیم تا مسیر اقتصادی در این بخش فراهم شود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی ایران مبنی بر اینکه از برگزاری جلسه چهار جانبه بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان در نیمه دوم امسال استقبال میکنم، گفت: در این دیدارها درباره راه آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان صحبتهایی شده و هر دو طرف به درک مشترک در این بخش رسیدهاند.

مردوف افزود: در مورد هماهنگی و یکسانسازی تعرفه‌ها بین دو کشور جلسات و مذاکرات گستردهای صورت گرفت.

وی اظهار کرد: طی سه سال گذشته روسای جمهور دو کشور توافق کردند که تعداد کامیون‌های عبوری بین دو طرف به یک هزار دستگاه افزایش یابد.

مردوف تأکید کرد: چهار نقطه مرزی مشترک و زیرساخت‌های مناسبی در مناطق این دو کشور وجود دارد به همین دلیل باید در مذاکرات تمامی این نقاط مرزی را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ترکمنستان سال‌های طولانی است که برق شمال کشور ایران را فراهم می‌کند، گفت: مسائلی که بین دو طرف درباره تأمین وجود دارد باید رفع شده و جلسات مشترک جدیدی نیز برای رفع مسائل انرژی نیز تشکیل شده است.

مردوف تصریح کرد: پروژه دیگری برای انتقال انرژی برق از سرخس وجود دارد که کشور ترکمنستان آن را دنبال میکند و در دستور کار همکاری دو کشور قرار داده است.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه ایران و ترکمنستان در اقلیم خشکی قرار دارند گفت: در استفاده از منابع آبی تعاملاتی صورت گرفته است.

وی افزود: با افزایش فعالیت های اقتصادی و کاری مصرف آب در بخش‌های نظیر کشاورزی و صنعت افزایش یافته است بنابراین ما به دوستان ایرانی پیشنهاد داده ایم که چالش آبی کشور را حل کنند.

مردوف اظهار کرد: پیش‌نویس حل رفع مشکل آب و نیز استفاده درست از منابع آبی را به کشور ایران پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم در کمیسیون مشترک بین دو کشور در مورد مسائل آبی صحبت شود.

وی در مورد بدهی های گازی ایران به کشور ترکمنستان، گفت: در مورد مسائل بدهی گازی شرکت ایرانی در این دو روز صحبت شد و مقرر شد که برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین مسئله قرارداد سوآپی که در گذشته منعقد شده بود نیز جلسات و صحبت‌های مفصلی انجام شد.

مردوف با بیان اینکه ما باید از امکانات و ظرفیتهای دو کشور برای رفع مسائل منطقه و آسیای میانه استفاده کنیم افزود: اگر اختلافی بین دو کشور وجود دارد این اختلافات بین شرکت های خصوصی است بنابراین باید برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان اظهار کرد: سطح گفتگوهایی که دیروز و امروز انجام شده بسیار بالا بوده و این نشان میدهد روابط این دو کشور در مسیر توسعه قرار دارد.

انجام مذاکرات گسترده بین ایران و ترکمنستان در زمینه اقتصادی

بر اساس این گزارش در ادامه مراسم امضای تفاهم نامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه سیاسی قوی‌ای برای توسعه روابط با کشور ترکمنستان داریم، گفت: تلاش خواهیم کرد موانع موجود در این مسیر را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه این سفر فشرده دو روزه نشان از عزم دو کشور جهت توسعه همکاری‌های سیاسی است، گفت: اراده سیاسی رئیس جمهور کشور برای توسعه همکاری‌های قوی و گسترده است.

آخوندی، تصریح کرد: در این سفر برای اوضاع مختلف دو کشور در حوزه بانکی، حمل و نقلی و ریلی و برق و نیرو مذاکرات قوی و گسترده‌ای انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: برای توسعه صادرات با مدیران بانک مرکزی و مسئولان مذاکراتی گذاشته و جلساتی را نیز در حوزه گاز و برق نیز برگزار کردیم.

وی، گفت: در بحث سوآپ گاز توافقات مطلوبی با طرح ترکمنستانی داشتیم و در حوزه تجارت و کشاورزی جلسات قوی با این کشور برگزار کردیم.

آخوندی درباره توافق در حوزه حمل و نقل ریلی، افزود: با کشورهای همسایه از جمله قزاقستان و ازبکستان برای ایجاد کریدور آسیای میانه به جنوب ایران توافقاتی که در گذشته انجام شده بود را بیش از پیش فعال کردیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کریدور چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان نیز توافقاتی صورت گرفت تا با فعال شدن تعاملات ریلی این کریدور نیز فعال شود.

وی افزود: کریدور چهارجانبه این کشورها می‌تواند مهمترین کریدور شمال به جنوب باشد که بین هند، ایران و روسیه در گذشته امضا شده است.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه جاده‌ای مذاکراتی را مبنی بر رفع موانع و کاهش هزینه‌های ترابری انجام شد که اکنون نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: مذاکراتی برای افزایش مشارکت‌ شرکت‌های ایرانی در اجرای آزادراه و ساخت بزرگراه انجام شد تا حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور بیش از گذشته پررنگ تر شود.

انتهای پیام/

حجم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار