آخوندی:

دسترسی آزاد به اطلاعات زمینه‌ساز کاهش فساد درون‌سازمان می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: با در اختیار گذاشتن اطلاعات بین مردم شاهد خلق دارایی و کاهش فساد درون‌سازمانی خواهیم بود.

دسترسی آزاد به اطلاعات زمینه‌ساز کاهش فساد درون‌سازمان و خلق دارایی می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان‌ محور امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و امینی معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این مراسم آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث اطلاعات یکپارچه مکانی و GIS در 30 سال گذشته مطرح شده بود، گفت: 30 سال است که درباره GIS صحبت می‌کنیم ولی به هدف نهایی خود نرسیده‌ایم و پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: با اجرا نشدن یکپارچه‌سازی اطلاعات با گرفتاری‌های بسیاری در عدم تعادل در حوزه‌های مختلف و نیز عدم تعادل در حوزه خدمات و تسهیلات زیربنایی ملی کشور مواجه شده‌ایم.

آخوندی با اشاره به اینکه هنوز ایران درباره GIS به اجماع نهایی و انسجام نسبی نرسیده است، گفت: زمانی که سیستم‌های فناوری پیچیده وارد کشور می‌شود روح فناوری آنها به فراموشی سپرده می‌شود و ما به مرور زمان شاهد از بین رفتن آنها می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سیستم GIS یک نقشه مدرن‌تر با لایحه‌های اطلاعاتی بیشتر است که مزیت‌های بسیار زیادتری نسبت به نقشه‌های جغرافیایی سنتی دارد.

وی در ادامه به تفاوت میان عصر مدرن و عصر اقتصادی کلاسیک اشاره کرد و گفت: در عصر جدید اقتصاد مدرن حرف نهایی را می‌زند، زیرا در این عصر تصمیم‌گیری‌های بسیار فوری و امکان جابه‌جایی منابع از طریق شبکه‌های پولی و مالی از طریق اطلاعات مکانی امکان‌پذیر است.

آخوندی مثالی درباره 11 سپتامبر در کشور آمریکا زد و گفت: یک روز قبل از وقوع حادثه 11 سپتامبر در آمریکا عده زیادی از صاحبان بانک‌ها و بیمه‌ها تمامی منابع مالی و ثروتشان را به فروش رساندند و به محض آنکه حادثه رخ داد تمامی بانک‌ها و بیمه‌ها اعلام ورشکستگی کردند و کسانی که سهام را فروخته بودند صاحب ثروت بزرگی شدند این موضوع نشان‌دهنده اهمیت اطلاعات مکانی و سامانه GIS در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید تمامی اطلاعات مربوط به کمیسیون ماده 5 طرح جامع شهری، طرح‌های حمل و نقل ریلی و اجرای پل اطلاعات به طور کامل در سامانه GIS وارد شود تا در زمان تصمیم‌گیری بتوانیم تصمیمات درست و دقیقی بگیریم.

وی تأکید کرد: زمانی که اطلاعات وارد سامانه GIS می‌شود میزان فساد در تمامی بخش‌ها به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد، هم اکنون اصلی‎ترین فساد در بسیاری از سازمان‌ها عدم افشای اطلاعات و دسترسی نداشتن آزاد اطلاعات است.

آخوندی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم انضباط شهری داشته باشیم باید سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات را به صورت کامل اجرا کنیم، تصریح کرد: هم اکنون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شهر تهران نداشتن انضباط شهری است که علت اصلی آن عدم دسترسی آزاد به اطلاعات است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بحث اطلاعات باید همه مردم ایران دسترسی آزاد داشته باشند و یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ما در این بخش آن است که زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات و شبکه‌ها را را برای عموم مردم فراهم کنیم.

وی افزود: ماهیت اصلی سیستم GIS آن است که عدم تقارن بین مردم حذف شود و ما شاهد توزیع مناسب زیربناهای کشور باشیم.

آخوندی تصریح کرد: همواره به استانداران اعلام می‌کنیم که مصوبات طرح تفصیلی و کمیسیون ماده 5 بلافاصله در نقشه‌های GIS گذاشته شود، زیرا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اقتصاد کلاسیک ثروت شامل منابع انسانی، زمین و سرمایه است، گفت: در اقتصاد مدرن ثروت شامل زمین، سرمایه و اطلاعات است و در این عصر، اطلاعات خود یک ثروت بسیار بزرگ برای کشور به شمار می‌رود و در این بخش استارت‌‌آپ‌ها می توانند بسیار تأثیر گذار باشند.

وی تأکید کرد: اطلاعات در جامعه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و ارزش افزوده تولید کند هم اکنون کشوری که بیشترین دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشد در بین سایر کشورها بسیار موفق‌تر است.

آخوندی یادآور شد: اگر کسی به دنبال کسب و کارهای نوین است باید به سمت دسترسی آزاد اطلاعات برود به طوری که با سرمایه‌های اندک می‌شود یک ارزش افزوده میلیاردی ایجاد کند و این در واقع ارزش کار همین اطلاعات است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه دولت که مدعی توسعه است آن است که دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کند، گفت: دولت می‌تواند از این طریق با سایر کشورهای جهان رقابت و اقتصاد مقاومتی را در این بخش ایجاد کند.

وی یادآور شد: اطلاعات باید به صورت منصفانه و آزاد در اختیار هر کسی که می‌خواهد ارزش افزوده‌ای را خلق کند قرار داده شود، این اطلاعات ممکن است در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و سایر بخش‌ها باشد.

آخوندی اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که سیستم اطلاعات را آزاد کنیم، زیرا نباید اطلاعات وزارتخانه محصور شود بلکه باید بلافاصله بعد از تولید منتشر شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر توانستیم اطلاعات آزاد را منتشر کنیم، شاهد افزایش جابه‌جایی، خلق دارایی و کاهش فساد درون‌سازمانی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: سیستم‌ها باید از سنتی به سمت مدرن حرکت کنند و اطلاعات طرح جامعی که مصوب می‌شود به صورت سیستماتیک وارد سامانه GIS شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار