دیلی میل: آیا دونالد ترامپ لیاقت دریافت جایزه صلح نوبل را دارد؟!

پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل در گزارشی به سیاست‌های نامتعارف دونالد ترامپ در حل مسائل جهانی پرداخت.

دیلی میل: آیا دونالد ترامپ لیاقت دریافت جایزه صلح نوبل را دارد؟!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان دیلی میل در گزارشی نوشت: ۱۶ ماه پیش که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، گفت «زمان عمل» فرا رسیده است.

ترامپ در زمان کوتاهی که رئیس جمهور آمریکا بوده است به طور مداوم از بحرانی به بحران دیگر دچار شده است. او به افزایش تنش‌ها و ایجاد دردسر‌ها علاقه دارد و بیشتر این بحران‌ها را خودش به وجود آورده است. ترامپ به دلیل پرداخت مبالغ مشکوک به وکیلش به دردسر افتاده  است و تحقیقات درباره او و دستیارانش همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور آمریکا در کنار بحران‌های داخلی که دولتش را احاطه کرده است، در سه جبهه سیاست خارجی هم فعالیت دارد. حامیان ترامپ فکر می‌کنند سرسختی او گواهی بر تواناییش برای به عظمت رساندن آمریکا است. این در حالیست که مخالفان او و اغلب دیپلمات‌ها هشدار می‌دهند که گام‌های خطرناکی که او بر می‌دارد ممکن است پیامد‌های وحشتناکی برای آمریکا، متحدان اصلی آن از جمله انگلیس و میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان در پی داشته باشد.

نگارنده این گزارش در ادامه نوشت: «من به سیاست خارجی ترامپ درباره ایران، اسرائیل و کره شمالی بدبین هستم. این سه جزء حساس‌ترین مناطق جهان هستند و می‌ترسم خودنمایی ترامپ و فراموش کردن قوانین دیپلماسی عواقب ترسناکی را در پی داشته باشد. من از این مرد و سیاست‌های متعصبش و توییت‌های احمقانه اش متنفرم». 

ترامپ در کمتر از یک سال نظرش را درباره «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، تغییر داده است. او پیشتر کیم را «مرد موشکی» توصیف کرده بود و حالا می‌گوید او «بسیار قابل احترام» است. همین موضوع باعث شده برخی جمهوری خواهان و رئیس جمهور کره جنوبی پیشنهاد دهند دونالد ترامپ جایزه صلح نوبل را دریافت کند. آیا این پیشنهاد به نظر پوچ می‌آید؟ اما ممکن است پوچ‌تر از جایزه گرفتن باراک اوباما –رئیس جمهور  سابق آمریکا- در آغاز ریاست جمهوری اش نباشد.

اوباما با اینکه باهوش بود و قدرت مذاکره خوبی داشت سبکی منفعل داشت و همه می‌گفتند او امور را «از پشت سر هدایت می‌کند». حالا رئیس جمهوری غیرقابل پیش بینی جایگزین او شده است که باید مانند یک کودک مجبورش کنند حرف‌هایی که لازم است را در نشست‌های امنیتی بزند.

یکی از بزرگترین دستاورد‌های اوباما توافق هسته‌ای ایران بود که ترامپ هفته گذشته از آن خارج شد. این اقدام ترامپ شکاف بزرگی بین آمریکا و اروپا بویژه فرانسه ایجاد کرد. زیرا فرانسه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا بر ایران، تجارت با تهران را از دست خواهد داد.

در ادامه این مطلب آمده است: «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس، نیز به پیروی از همتایان فرانسوی و آلمانی خود این اقدام احمقانه ترامپ را محکوم کرد. سازمان ملل متحد بار‌ها گزارش داد ایران به اصول برجام پایبند بوده است. 

تیم ترامپ ادعا می‌کند تحریم‌های بیشتر تهران را دوباره پای میز مذاکره می‌کشاند. ترامپ باعث به وجود آمدن تنش‌های بسیار زیادی در خاورمیانه می‌شود، تا جایی که خطر رقابت تسلیحات هسته‌ای هم وجود دارد. ترامپ فردا (دوشنبه) یکی دیگر از تصمیمات بحث برانگیزش را اجرا می‌کند. فردا سفارت آمریکا در قدس افتتاح می‌شود. ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دیپلمات‌های سراسر جهان را غافلگیر کرد و با انتقاد گسترده روبرو شد.

نگارنده گزارش در پایان نوشت: با اینکه دادن جایزه نوبل به ترامپ که شخصیتی سطحی و بیهوده دارد و همتای سابق او خنده دار است، اما اگر او بتواند هر کدام از مشکلات مذکور را حل کند لایق دریافت این جایزه است. با این حال به نظر من متاسفانه ساده لوحی او به جای حل کردن مسائل بزرگ جهان، آن‌ها را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار