رئیس سابق سیا: تحریم مجدد ایران از سوی آمریکا به روابط واشنگتن با متحدانش لطمه می‌زند

مایکل هیدن در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که این اقدام دونالد ترامپ در وهله اول به روابط این کشور با متحدانش آسیب می‌رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسپوتنیک، «مایکل هیدن» رئیس سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا در گفتگو با روزنامه «اشپیگل» آلمان هشدار داد که اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران حتی با وجود مخالفت سران اروپایی، در وهله نخست به روابط آمریکا با متحدانش لطمه می‌زند.

او در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام، گفت: اولین مقابله آمریکا با ایرانیان نخواهد بود، بلکه با دوستان اروپایی ماست. آن‌ها (اروپاییان) این حق قانونی را دارند که پاسخ پرسشهایشان را طلب کنند. از جمله اینکه آیا نظر ما اهمیت دارد؟ آیا آمریکایی‌ها به نظرات ما اهمیتی می‌دهند؟ علاوه بر تأثیری که این کار می‌تواند در خلیج فارس داشته باشد، بهترین دوستان ما در جهان را از ما دور خواهد کرد و این در نهایت منجر به بروز اختلاف میان آمریکا و متحدانش می‌شود.

مایکل هیدن همچنین تأکید کرد که تلاش‌های سران اروپایی برای متقاعد کردن دونالد ترامپ در باقی ماندن در برجام بیهوده به نظر می‌رسد؛ زیرا ترامپ به گونه‌ای رفتار می‌کند که از یک رئیس جمهور بعید است. دونالد ترامپ با تجارت آزاد مخالف است و مهاجران را یک تهدید و متحدان خود را مثل یک بار می‌بیند.

وی همچنین افزود: او بر اساس واقعیت عینی تصمیم گیری نمی‌کند و به گونه‌ای یک اعتماد به نفس طبیعی در انجام کارهایش دارد. نبودن تنوع در ایده‌ها باعث چنین تصمیماتی می‌شود و به نظر می‌رسد رئیس جمهور افرادی را اطراف خود قرار داده است که بیشتر شبیه به خود او فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

هیدن با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت کنونی آمریکا با سیاست‌های همیشگی این کشور مغایر است، گفت: پرزیدنت ترامپ هم اکنون در تلاش است تصمیم انگلیس، فرانسه و آلمان را به نفع آمریکا تغییر دهد و به آن همانند یک «پیروزی» نگاه می‌کند و آن را یک موفقیت می‌پندارد. اما به طور نسبی، این یک فاجعه است. مشکل اینجاست که هزینه‌های این به اصطلاح «پیروزی» در طولانی مدت آشکار خواهد شد.

دونالد ترامپ هفته گذشته خبر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد. این توافق هسته‌ای کاهش تحریم‌های آمریکا را در ازای محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران به دنبال داشت.

ترامپ در ابتدای سخنرانی خود بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم کرد و در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد ایران پیشتاز اصلی حمایت از تروریسم در جهان است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که برجام بر خلاف آنچه وعده داده شده بود صلح و آرامش به ارمغان نیاورده است.

دونالد ترامپ در حالی آمریکا را از برجام خارج کرد که دیگر اعضای این توافق از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه اعلام کردند همچنان به برجام پایبند خواهند ماند. دونالد ترامپ پیشتر هم بار‌ها مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران -- که در سال ۲۰۱۵ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسید-- اعلام کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار