شمشیر بازی یزد در آستانه حضور در جاکارتا

شمشیر بازی استان یزد بعد از گذراندن روز‌های اوج خود حالا به دنبال خرید اعتبار برای ورزش یزد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ این روز‌ها چشم همه اهالی و مدیران ورزش استان یزد به رشته شمشیر بازی دوخته شده تا مثل گذشته پربار این ورزش ، منتظر قدرت نمایی شمشیر بازی یزد در جاکارتا باشیم.

رشته شمشیر بازی دارای سرگذشت بسیار غرور آفرینی است که همیشه باعث افتخار مردمان این دیار بوده به همین دلیل مروری بر گذشته این ورزش در زمان‌های نه چندان دور می کنیم.

علی محمد عزیزی بنیان گذار شمشیر بازی یزد در سال۷۲ به عنوان رییس هیئت و محمد حسن صدیقی به عنوان اولین شمشیر باز حرفه‌ای و آموزش دیده زیر نظر مربیان خارجی به عنوان دبیر هیات منصوب شد و توانست شاگردان بسیاری را در سطح آسیایی و بین المللی به تیم ملی معرفی کند.

از جمله شاگردان محمد حسن صدیقی را می‌توان هادی صادقیان اولین شمشیر باز یزدی دعوتی به تیم ملی و مرحوم محسن توکلی اولین شمشیر بازی که توانست مقام آسیایی را کسب کند و همچنین حمید رضا شیر مربی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان نام برد.

شمشیر بازی یزد فراتر از ایران

شمشیر بازی بانوان یزد در سال۷۵ راه اندازی و بانوان از همان ابتدا زیر نظر همسر آناتولی پطروسیان به تمرین پرداخته و خیلی زود به جایگاه‌های بالای ایران رسیدند.

بانوان شمشیر باز یزدی در همه ادوار مختلف در اسلحه‌های سابر، فلوره و اِپه به عنوان نفرات برتر و منتخب تیم ملی بودند.

در گذشته بها دادن به جوانان زیاد مطرح نبود، ولی جوانی از دل شمشیر بازی توانست سابر یزد را به قله افتخار برساند، حمیدرضا شیر ورزش شمشیر بازی را در سال۷۳ و در اسلحه اِپه زیر نظر مربی خود حسن صدیقی آغاز کرد.

شمشیر بازی یزد در آستانه حضور در جاکارتا
شیر پس از مدتی کار در اسلحه اِپه فعالیت خود را در اسلحه فلوره آغاز و باتوجه به اینکه استان یزد فقط در دو اسلحه اِپه و فلوره فعالیت داشت در کلاس‌های مربیگری اسلحه سابر شرکت و پس از اخذ مدرک مربیگری، در سال۷۶ در این اسلحه شروع به کار کرد.

وی ابتدا در بحث قهرمانی زیر نظر مربیان آذربایجانی طاهر معلم و اوکتای آغاز به کار کرد، ولی باتوجه به دشواری فعالیت همزمان در دو بحث قهرمانی و مربیگری تصمیم بسیار بزرگی گرفت و در اوج قهرمانی و سن پایین بحث قهرمانی را کنار و در امر مربیگری شروع به فعالیت کرد که بعد از چند سال برنامه ریزی و کار مستمر در اسلحه سابر، یزد را به قدرت اول ایران رساند.

او دارای مدرک داوری B. بین المللی است و در مسابقات مختلف جهانی و بین المللی قضاوت‌هایی داشته که بعد از آن همه تمرکز خود را بر روی مربیگری و استعداد یابی در شمشیر بازی استان یزد گذاشت.

یکی از بهترین خاطره‌های مربی سابر ایران و تیم ملی کسب عنوان قهرمانی مسابقات کلاس A. جوانان جهان در تهران است.

یکی از نفراتی که تاثیر بسزایی در ورزش شمشیر بازی یزد گذاشت، حسن صدیقی داور بین المللی و دبیر همیشگی هیات شمشیر بازی استان بود.

شمشیر بازی یزد در آستانه حضور در جاکارتا
محمد حسن صدیقی دبیر هیات شمشیر بازی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: چندین داور قضاوت میادین بین المللی در ایران را برعهده دارند و من بعد از قضاوت بازی‌های آسیایی گوانژو چین برای دومین بار به عنوان نماینده ایران قضاوت مسابقات آسیایی جاکارتا اندونزی را بر عهده دارم.

وی با بیان اینکه اگر تیم ملی بانوان ایران به مسابقات آسیایی جاکارتا اعزام شوند نجمه سازنجیان شمشیر باز یزدی تیم ملی را در این مسابقات یاری خواهد کرد گفت: حضور محمد فتوحی سابریست اول ایران و دارای رنکینگ ۳۷ دنیا در تیم ملی سابر جهت اعزام به مسابقات آسیایی جاکارتا معلوم نیست در صورت اعزام محمد فتوحی به مسابقات آسیایی اولین مدال تاریخ ورزش یزد در بازی‌های آسیایی کسب خواهد شد.

شمشیر بازی یزد در آستانه حضور در جاکارتا

دستیابی به‌ترین‌های شمشیر بازی ایران

جلیل مازار اتابکی رییس هیات شمشیر بازی استان یزد گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با اشاره به مهم‌ترین دستاورد‌های هیئت شمشیر بازی گفت: مهم‌ترین دستاورد هیئت کسب مقام اول شمشیر بازی استان در ایران و همچنین ورزش اول استان یزد است.

وی دیگر دستاورد هیات تحت الامر خود را تربیت ۴۵۰ شمشیرباز ۲۰ مربی و ۴ داور بین‌المللی در سطح استان عنوان کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری در سه اسلحه سابر، اِپه و فلوره میزبانی‌های متعدد اردو تیم ملی در دولتش بانوان و آقایان کسب مقام‌های دوم و سوم شمشیر بازی یزد در لیگ برتر ایران توسط تیم کاملا بومی در دوبخش بانوان و آقایان و همچنین راه اندازی شمشیربازی شهرستان‌های استان از دستاورد‌های ۴ساله هیئت بود.

شمشیر بازی یزد تقریبا در دهه‌های مختلف در اوج‌بوده است و حالا در اندیشه افتخاری بزرگ با حضور سابریست‌های خود محمد فتوحی و نجمه سازنجیان در مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا است تا کلکسیون افتخارات خود برای ورزش یزد و ایران را تکمیل کند.

انتهای پیام/ص

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار