بهره گیری از روش مبارزه تلفیقی در مدیریت مصرف سم

سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای تولید محصول سالم با رویکرد حفظ نباتات از روش مبارزه تلفیقی و مدیریت در مصرف سم استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  زاغی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه بازدید از مزارع تولید برنج ارگانیک در نکا گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی تلاش برای تولید محصول سالم با رویکرد حفظ نباتات چند سالی با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: استفاده از روش‌های مختلف تلفیقی برای کنترل آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز در دستور کار جدی است.

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران از رتبه نخست استان در مبارزه طبیعی با آفات محصولات کشاورزی در کشور خبرداد و گفت: درسالیان قبل مصرف سموم در این استان ۱۲ هزار تن بود که اکنون با تلاش‌های صورت گرفته این رقم به ۴ هزار تن رسیده است.

زاغی افزود: بدنیال روش‌های مبارزه غیر شیمیایی هستیم تا این روش ترویج شود و هم اکنون این طرح درسطح ۲۲ هکتار از مزارع مازندران در حال اجراست.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:طرح بیولوژیکی مبارزه با آفات گیاهی با رها سازی زنبور تریکو گراما در ۲۲ هزار هکتار شالیزار استان انجام می‌شود.

وی افزود: اگرچه سطح مبارزه بیولوژیک بازنبور تریکوگراما امسال در مازندران در مقایسه با پارسال کاهش داشت، اما مازندران بیشترین سهمیه در اختصاص زنبور‌های تریکوگراما را به خود اختصاص داد.

زاغی با بیان اینکه هزینه تامین زنبور‌های تریکوگراما از محل یارانه‌ها تامین می‌شد علت این کاهش را کاهش منابع مالی و اعتباری اعلام کرد و گفت: پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای سهمیه اختصاصی ۵۰ هزار هکتار بود که محقق نشد.

وی افزود: زنبور‌های تریکوگراما برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در سه مرحله در شالیزار‌های مازندران رها می‌شوند که مرحله نخست آن هفته گذشته آغاز شد و تا هفته آینده ادامه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مرحله دوم و سوم رها سازی زنبور تریکوگراما اواسط خرداد ماه انجام خواهد شد، گفت: بخشی از این زنبور‌ها برای مبارزه بیولوژیک در مزارع ذرت، سویا، گوجه فرنگی، انار و باغ‌های مرکبات اختصاص خواهد یافت.

وی از کشاورزان خواست در اجرای طرح مبارزه غیرشیمیایی و به منظور تولید محصول پیش از هراقدام با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند.
انتهای پیام/آ

استفاده از روش مبارزه غیر شیمیایی در کشاورزی مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار