مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری:

سهم تصادفات حمل و نقل عمومی کشور پنج درصد است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها پنج درصد است و مابقی توسط سایر وسایل نقلیه رخ می دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛حمید رضا شهرکی ‌ثانوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در حال حاضر 14 هزار و 611 دستگاه اتوبوس برون شهری در کشور وجود دارد که همه به سامانه سپهتن ( سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان ) مجهز شده اند.

وی ادامه داد: سامانه سپهتن یک طرح مشترک بین پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که موضوعات مختلفی ازجمله مباحث فنی، پشتیبانی و اجرایی را شامل می‌ شود.

وی بیان کرد: این سامانه به عنوان سامانه نظارتی شناخته می شود اما می توان از آن اطلاعات مختلفی برای کمیته فنی در حوزه بهره ‌برداری برای مستقبلین، خانواده مسافر و مالک منتشر و وضعیت و موقیعت مکانی مسافر را مشخص کرد.
شهرکی ثانوی اظهار کرد: به دلیل اینکه اتوبوس وسیله حمل و نقل انبوه بوده و با مردم ارتباط دارد لذا ابتدا تصمیم گرفته شد سامانه سپهتن در اتوبوس های مسافربری نصب شود و بخش بهره بردار این پروژه حوزه حمل و نقل مسافر است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل فاقد سامانه سپهن اجازه تردد در جاده ها ندارند، یادآور شد: این سامانه قادر به کنترل سرعت مجاز رانندگان با تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری است که گزارشات لازم را در اختیار پلیس راه و سازمان حمل و نقل جاده ای قرار می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین این اطلاعات برای مالکان ناوگان، سرمایه‌ گذاران و شرکت ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و با این اطلاعات شرکت ها وضعیت ناوگان و مالکان بر رفتار ناوگان نظارت دارند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، به تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در این زمینه تسهیلاتی با کارمزد 6 تا 10 درصد به متقاضیان پرداخت می شود که بخشی از آن از محل اعتبارات یازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

شهرکی ثانوی گفت: هر هفته به استان ها لیست قرار داد، نحوه دریافت تسهیلات، تعداد تعهدات و بازپرداخت ها و تسهیلات اعلام می‌ شود.

وی اظهار کرد: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی از محل منابع سازمان و در بخش روستایی با مشارکت منابع مشترک با رئیس جمهوری درحال انجام است و همچنین یک پروژه نوسازی به همت رئیس جمهوری در حال انجام است که در صورت اجرایی شدن با توان بالاتری این امر اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به عمر ناوگان حمل ونقل مسافر در کشور بیان کرد: در حال حاضر 20 هزار و 486 دستگاه مینی بوس با عمر 24.6 سال، 26 هزار و 625 دستگاه و سواری کرایه با عمر 9.5 سال و 14 هزار و 611 دستگاه اتوبوس با عمر 10.3 سال وجود دارد.

وی با اشاره به شیب منفی در استفاده مردم از حمل و نقل عمومی عنوان کرد: ظرفیت اشغال کشور در بخش اتوبوسی 50 درصد است و شرایط در حال سخت شدن است.

وی اضافه کرد: سال های گذشته ضریب اشغال صندلی اتوبوس توسط مسافران پایین آمد و از 45 صندلی به 25 صندلی کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه به دنبال تغییر تعریف ناوگان هستیم گفت: با همکاری های مشترک بخش خصوصی تلاش داریم ناوگان اتوبوسی از 45 صندلی به 25 و 15 صندلی کاهش یابد تا خدمات با کیفیت تری به مسافران ارایه کنیم.

شهرکی ثانوی افزود: در این زمینه با تقاضای بخش خصوصی شرکت های تولید کننده، اتوبوس های متنوع تر با صندلی کمتر و با کیفیت بیشتر را تولید خواهند کرد.

انتهای پیام/پ

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.