باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

پیام رسان های داخلی تضمین کننده اطلاعات شخصی شهروندان

پیام رسان های داخلی به دلیل نظارت کامل و امنیت تضمین اطلاعات شخصی شهروندان هستند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، فضای مجازی برای نخستین بار توسط ویلیام گیمسبون- نویسنده کانادایی رمان های علمی- تخیلی- در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت. فضای مجازی برای گیبسون در حقیقت فضایی تخیلی است که از اتصال رایانه هایی پدید آمده است که تمامی انسان ها، ماشین ها و منابع اطلاعاتی در جهان را به هم متصل کرده اند. 

فضای مجازی را می توان برای توصیف تمام انواع منابع اطلاعاتی موجود شده از طریق شبکه های رایانه ای به کار برد، در حقیقت فضای مجازی نوع متفاوتی از واقعیت مجازی و دیجیتالی است که توسط شبکه های رایانه ای هم پیوند تامین می شود که می توان آن را مترادف با شبکه جهانی اینترنت دانست. 

تسهیل در ارتباط و بازگشت پذیری مزیت های عمده شبکه های اجتماعی

کارشناس فضای مجازی در گفت وگو اختصاصی خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج می گوید: فضای مجازی شامل مواردی از جمله شبکه های اجتماعی و نرم افزار های خدماتی و موتورهای جستجوگر و فضای ذخیره سازی است.

غلامی شبکه های اجتماعی را معروفترین ارتباط گر فضای مجازی می داند و می گوید: امروزه با استقبال زیاد مردم و به جایگاه ویژه ای رسیدند.

شبکه های اجتماعی در گذشته جایگاهی نداشتند ولی امروزه به دلیل تسهیل در ارتباط و انتقال اطلاعات در سریعترین زمان ممکن این شبکه ها را به طور چشمگیری در سطح دنیا گسترده و مورد استفاده قرار گرفتند.

وی افزود: امروزه شبکه های اجتماعی فشردگی در زمان و مکان را به وجود آوردند و فرستنده به صورت فوری فیلم ،صوت،عکس و یا متن با تعداد صفحات زیاد رو ارسال می نماید.

 

 نمونه ای از شایع‌ترین بیماریهای فضای مجازی

 گسترش روزافزون خدمات اینترنت و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای مجازی می‌گذرانند، مشکلات و بیماری‌های متعدد جسمی و روانی به همراه داشته است که در زیر به معرفی ده نمونه از شایع‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  خستگی چشم

هنگامی که از چشمانتان زیاد استفاده می‌کنید، خسته می‌شوند. بنابراین جای تعجبی نیست که هنگامی که برای ساعت‌های طولانی به صفحه نمایش رایانه خیره می‌مانید، دچار سوزش و درد چشم شوید. به گفته پزشکان مایو کلینیک، «با وجودی که خستگی چشم آزاردهنده است اما معمولا مشکل حادی نیست و پس از استراحت دادن به چشم‌ها برطرف می‌گردد.»

 اضطراب سلامتی

بعضی افراد مایلند علائم درد در بدنشان را به طور مبالغه‌آمیزی تفسیر کنند. روان‌شناسان به این تمایل، «فاجعه‌سازی از درد» می‌گویند. یعنی تمایل به در نظر گرفتن بدترین احتمالات به هنگام حس درد. منظور از اضطراب سلامتی نیز این است که فرد حس کند مشکل جدی سلامتی دارد و این اضطراب با نتایج طبیعی آزمایش‌های پزشکی و اطمینان بخشی پزشک متخصص از بین نرود.

اینترنت به دلیل وجود حجم زیاد اطلاعات نادرست، تأیید نشده و غیرعلمی و این باور در مردم که هرچه در اینترنت هست قابل اطمینان می‌باشد، می‌تواند باعث تشدید اختلال روانی «خود بیمار انگاری» گردد.

 

درد کمر

نشستن نادرست پشت رایانه، به ویژه اگر با چاقی، کمبود ورزش و تحرک، و سیگار کشیدن همراه باشد به درد پشت می‌انجامد. منشأ این درد معمولاً عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و مفاصل در ستون فقرات است. نشستن نادرست و برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه، این درد را تشدید می‌کند.

 ترومبوز وریدی

به لختگی درون رگ، ترومبوز گفته می‌شود. منظور از ترومبوز وریدی، تشکیل لختة خون در رگ‌های وریدی است که غالبا در پاها پدید می‌آید و علت اصلی آن، بی‌تحرکی و کم شدن آب بدن است. نشستن برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه می‌تواند باعث ترومبوز وریدی گردد. به تازگی در هواپیماهای مسافربری نیز اطلاعات هشدار دهنده‌ای دربارة ترومبوز وریدی به مسافران داده می‌شود و به آن‌ها توصیه می‌گردد تا برای ساعت‌های طولانی بی‌حرکت روی صندلی باقی نمانند.

افسردگی فیس‌بوکی،سردردهای شدید،بی خوابی،خشم اینترنتی،علایم بالینی اعتیاد به اینترنت،اختلالات بالای دست،اعتیاد به اینترنت،سرد شدن روابط زناشویی وخانوادگی،بی اعتمادی افراد به همدیگر و کلاه برداری های اینترنتی را می توان از مهم ترین معضلات فضای مجازی دانست

مقایسه پیام رسان های داخلی و خارجی

 

 

پیام رسان های داخلی تضمین اطلاعات شخصی شهروندان

 

 پیام رسان سروش

سروش با توجه به سن کمی که دارد سردمدار پیام رسان های داخلی  است و همچنین بیشترین کاربر را در بین پیام رسان های داخلی دارد. این را می توان از تعداد کاربرانی که آن را نصب کرده اند فهمید .

سروش با بیش از سه میلیون کاربر بیشترین کاربر را بین پیام رسان های داخلی دارد. از ویژگی های منحصر بفرد آن می توان به پرداخت قبوض و پرداخت های درون برنامه ای نام برد. سروش تمام قابلیت های تلگرام نیز مثل گروه ها، کانال ها و … را دارد.

سرور های این پیام رسان در ایران قرار دارد. 

 داشتن فروشگاه های اینترنتی، قابلیت پرداخت قبوض و خرید شارژ و فروشگاه اینترنی  از مزایای پیام رسان سروش محسوب می شود.

داشتن کانال های تعاملی.یعنی کاربر می تواند با اجازه داشتن از ادمین کانال مطالب را پاسخ داده و ریپلای کند و همچنین می تواند پیام هارا لایک کند.

 

 پیام رسان گپ

پیام رسان گپ نیز همانند همتای ایرانی خود ویژگی هایی  دارد و وجه تمایز آن ساخت فروشگاه های داخلی کوچک است که می توان از نقاط قوت آن باشد. نداشتن نسخه ی ویندوز نیز یکی از معایب این پیام رسان داخلی محسوب می شود.

 

پیام رسان های داخلی تضمین اطلاعات شخصی شهروندان

 

 پیام رسان آی گپ

آی گپ نیز یکی از پیام رسان های داخلی است،  از ویژگی های آی گپ می توان به مدیریت آسان کانال ها و گروه ها اشاره کرد. و از جمله ضعف های شناخته شده این پیام رسان می توان به نداشتن سوپر گروه و تماس تصویری اشاره کرد.

 

 پیام رسان بله

این اپلیکیشن نیز مالکیتی ایرانی دارد و البته زیر مجموعه   بانک ملی محسوب می شود، بیشتر برای تبادلات بانکی از قبیل خرید شارژ، درخواست پول، خرید آنلاین و خدمات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. از نقطه ضعف های این پیام رسان نیز به مانند دیگر همتای ایرانی خود یعنی آی گپ می توان به نداشتن سوپر گروه و تماس تصویری اشاره کرد.

 

پیام رسان های داخلی تضمین اطلاعات شخصی شهروندان

استفاده از پیام رسان های داخلی تضمین امنیت اطلاعات

مجید غلامی کارشناس فضای مجازی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: استفاده از پیام رسان های داخلی به دلیل نظارت کافی و امنیت وقابلیت کنترل آنها می تواند تا حدود زیادی از افشای اطلاعات شخصی وهمچنین مشکلات اخلاقی جلوگیری کند.

غلامی افزود: پیام رسان های داخلی ما حدود 70 تا 80 درصد قابلیت های  لازم را دارند و  مردم باید به آنها زمان دهند تا بتوانند به طور کامل قابلیت های خود را تکمیل نمایند.

مجید غلامی کارشناس فضای مجازی در گفت وگو اختصاصی خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت: برای اینکه اطلاعات شخصی ما حفظ شوند شهروندان ما باید سواد رسانه ای خود را بالا ببرند تا در دام افشای اطلاعات و عکس وفیلم های خانوادگی خود قرار نگیرند.

 گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.