مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

بازدید رایگان از 300 مجموعه گردشگری استان اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:با آغاز ماه رمضان بازدید از بیش از 300 بنای تاریخی و مجموعه گردشگری استان اصفهان رایگان است.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص طرح بازدید رایگان از مجموعه‌های گردشگری میراث فرهنگی اظهار کرد: در روز 27 اردیبهشت که هم‌زمان است با روز جهانی موزه و روز نخست هفته میراث فرهنگی که امسال همراه شده است با آغاز ماه رمضان بازدید از بیش از 300 بنای تاریخی و مجموعه گردشگری استان اصفهان که تحت نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هستند، رایگان است.

وی افزود: در استان اصفهان 30 موزه فعال دولتی و خصوصی در استان اصفهان داریم، این موزه‌های در موضوعات مردم‌شناسی، صنایع دستی، باستان‌شناسی، هنرهای سنتی هستند؛ البته بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی موزه بزرگ اصفهان در محل کارخانه ریسباف هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: پس از سفر مدیر موزه لوور به اصفهان در حدود 1 سال و نیم پیش تاکنون 3 موزه خصوصی و موزه دولتی راه‌اندازی شد و دو موزه دیگر مثل موزه مردم‌شناسی ورزنه نیز در برنامه داریم که امید است در سال 97 راه‌اندازی شود.

وی عنوان کرد: فرهنگ بازدید از موزه‌ها هنوز در گردشگری کشور نهادینه نشده است، در گردشگری خارجی این موضوع به چشم می‌خورد و با توجه به این‌که گردشگری خارجی اصفهان فرهنگی است نخستین جایی که گردشگران خارجی طلب می‌کند تا بازدید کند موزه‌ها است.

اللهیاری تصریح کرد: دلیل این روی آوردن گردشگران خارجی به موزه‌ها این است که این گردشگران می‌دانند که در موزه می‌توانند هویت مردم جامعه میزبان را دران ببینند که در گردشگری داخلی ما نهادینه نشده است و باید بر روی این موضوع به صورت ویژه کار کرد.

وی با بیان این نکته که مردم مالکان میراث فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: این موضع یک عزم عمومی می‌طلبد، البته بخشی از کار بر عهده میراث فرهنگی است اما نیاز است تا از این نقطه شروع کنیم که مردم باید بدانند حافظان و مالکان اصلی میراث ملموس و ناملموس کشور خود مردم هستند و دولت‌ها وظیفه نگهداری را بر عهده دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان مطرح کرد: برای رفع این مشکل نیاز دارد تا همه نهادها و به خصوص رسانه‌ها به کمک بیایند و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند، گام‌های خوبی انجام شده است در استان اصفهان، تا چند سال پیش 17 تشکل دوستدار میراث فرهنگی داشتیم که در حال حاضر به 70 عدد رسیده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.