تقدیری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد:

در چه مواردی سردرد کودکان را باید جدی بگیریم؟

یک متخصص مغز و اعصاب در خصوص عوامل بروز عارضه میگرن در کودکان و راهکارهای درمانی آن توضیحاتی داد.

در چه مواردی سردرد در کودکان را باید جدی بگیریم؟محمد مهدی تقدیری متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بیماری میگرن و راه های درمان آن اظهار کرد: میگرن سردردهای شدیدی است که می‌تواند به صورت ضربه و تپش در سر اتفاق بیافتد؛ ممکن است این سردردها  سبب ایجاد حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید در فرد  شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه علت های مختلفی سبب ایجاد میگرن می شود، بیان کرد: ممکن است این درد برای ساعت‌ها  یا روزها در سر باقی بماند و به حدی شدید باشد که فرد فقط با خوابیدن در مکانی ساکت و تاریک آرام می شود؛ اغلب بانوان به خصوص در دوره  قاعدگی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

سردرد می تواند یکی از علت های تومور مغزی باشد

تقدیری با بیان اینکه میگرن در کودکان شیوع زیادی دارد، اظهار کرد: سردرد می تواند یکی از علت های تومور مغزی باشد؛  برخی از  کودکان  کمتر از حد معمول می خوابند  یا به طور ناگهانی از خواب می پرند، اینها می تواند نشانه ای از میگرن در این افراد باشد؛ میگرن گاهی به عنوان سرگیجه، استفراغ های دوره ای، تشنگی،  عفونت های گوش، سینوزیت، عفونت های ادراری، سرماخوردگی و نخوردن یک وعده غذایی در روز که منجر به پایین آمدن سطح قند خون می شود، خود را نشان می دهد.


بیشتر بخوانید: تفاوت بین سردرد تنشی و میگرن چیست؟


دخترخانم ها بیشتر در معرض ابتلا به  میگرن هستند

وی با تاکید بر اینکه این بیماری در پسرها پس از پایان بلوغ کمتر می شود، مطرح کرد:   این بیماری اگر چه در آقایان هم شیوع دارد، اما سردرد میگرنی در خانم‌ها  به ویژه خانم ها تا سن 50 سالگی بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه میگرن در کودکان قابل درمان است، گفت: دارو درمانی یکی از روش های کنترل میگرن است؛ در کل جامعه تقریبا هفت الی هشت درصد افراد به این بیماری مبتلا هستند؛ که در مراحل اولیه باید درمان شود تا بتوان از شیوع آن پیشگیری کرد.

در چه مواردی سردرد در کودکان را باید جدی بگیریم؟

آیا میگرن با دارو قابل درمان است؟

تقدیری با بیان اینکه سردردهای ناشی از میگرن همراه با استفراغ بهبود می یابد، گفت: اصولا سردردهای میگرنی صبحگاهی است  که با تشنج همراه است؛ در درمان سردرد میگرنی،  درمان به  2 دسته کلی علامتی و پیشگیری کننده تقسیم می‌شود، درمان علامتی  درمانی است که با مشاهده وضعیت بیمار برای او دارو تجویز می شود و او در حین سردرد، دارویی مصرف می کند تا بهبود یابد، در درمان پیشگیری کننده، دارویی برای مبتلایان تجویز می‌شود تا از تعداد و شدت میگرن در آینده پیشگیری کنند.


بیشتر بخوانید: درمان سریع سردرد میگرن بدون دارو


وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار سردرد می شوند باید به پزشک اعصاب مراجعه کنند، گفت: این بیماری از طریق  MRI  قابل تشخیص است؛ که در اثر این سردردها می توان  تشخیص داد فرد به تومور مغزی مبتلا شده است یا خیر؟،  این سردردها نوعی ضایعه عروقی است که می توان با مراجعه به موقع به پزشک از شیوع آن پیشگیری کرد. 

این متخصص اعصاب با بیان اینکه اگر کودک از سردرد حاد و شدید شاکی است باید به پزشک مراجعه کرد، یاد آور شد: کودک اگر برخی مواقع استفراغ می‌کند، در بینایی و مشکلات حسی و حرکتی مشکل دارد که باید توسط پزشک معاینه شود؛  او گاهی  به دلیل سردرد از بازی و فعالیت روزانه خود دست می‌کشد، به استفراغ شدید صبحگاهی دچار می‌‌شود؛ گاهی سردرد و سرفه با خم شدن به جلو شدت می‌یابد و منجر به تشنج می‌شود. کودک با برخی سردرد‌ها هم در اواسط شب به طور ناگهانی بیدار می‌شود. در صورت بروز هریک از این موارد باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
نوه ام ۴ساله هست ازشیرگاو گرفتیمش وغذا باذورمیدادیم که بخوره ولی حالا میخوره ویک هفته هست که میگه سرم دردمیکنه وبعضی وقتها سرش گیج میره حالا دیشب گفت سرم وباکمرخورد روی زمین میشه کمکم کنید ماله چیه خیلی حرص میخورم توراخدا بگید چیکارکنم ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام پسرم ۶ سالشه چند وقته میگه سرم درد می‌کنه ولی آنیه و ادامه دار نیست گاهی چند بار در روز میگه الان تعدادش بیشتر شده انگار یه تیر خفیف می‌کشه بعد خوب میشه هر بار هم یه جای سرشو میگیره آزمایش کامل هم داده سالمه چیکار باید کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ماجراجویی در پاریس
۲۱:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
داره سرم می ترکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ دی ۱۳۹۹
سلام پسر من 8سال داره بعضی وقت با بچه ها بازی می‌کنه سروصد بیشتر میشه میگه سرم درد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۲۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
بچه‌۱۰ساله‌ام‌معمولا‌سردرد‌وسط‌سر‌یا‌پشت‌سر‌دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام من ۱۱‌ سالمه و چند هفته هست که چشم هایم درد میکنه و بعد به پیشانیم میزنه ایا خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
ماجراجویی در پاریس
۲۱:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اره دقیقا برای من ولی ۹ سالمه
Iran (Islamic Republic of)
رحمانی
۲۰:۵۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
سلام پسر من ۶ سالشه سرش یهو تیر میکشه به مدت چند ثانیه بعد خوب میشه اولا هر چند روز یکبار اتفاق میوفتاد اما الان روزی چهار پنج بار درد میگیره نمیدونم چکار کنم تو این وضعیت کرونا بچه رو کجا ببرم که یه جواب درست بدن .نگرانم که نکنه خطرناک باشه دکتر بردم فقد ازمایش نوشته که همه سالم بودن .خودم فکر میکنم که احتیاج به متخصص داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
من هم همین مشکل رو حدود کمتر از یک ماه هست که دارم و تازگی ها خیلی درد داره بیشتر هم در یک ناحیه هست مادرم پزشک هست ولی نظری نمیده و میگن که باید برم عکس بگیرم میخواستم بدونم که ممکنه چی باشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا آقاطاهری
۱۱:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
من مدتی هست که سرم درد می کنه و ۱۱ سالمه هر وقت به مامانم میگم سرم درد می کنه در واقع ناراحت میشه و نگران .
من نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایی ام کنید ،
من بعضی وقت ها سمت راست و چپم درد میگیره و جای مشخصی نداره و با احساس خستگی همراهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام پسرم ۸ سالشه گاهی سردردهای خفیف داره ولی ماهی یک بار خیلی شدید میشه طوری که باید استفراغ کنه وبه من میگه ماساژ بده خیییییییلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ساغر
۰۲:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام، پسرم ۵ سالشه چند ماهیه که میگه سرم درد میکنه، یا میگه سرم گیج میره، بعضی وقتام میگه چشمم سیاهی میره، خیلی نگرانشم، لطفا راهنماییم کنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من خیلی سردرد شدید دارم من تا حالا سردرد نداشته بودم ولی الان یه چند ساعتی هست که خیلی سردرد شدیدی دارم و علت اونو نمی دونم
Iran (Islamic Republic of)
یگانه سرحدی
۱۶:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دختری دارم 8سالشه الان دوروزه میگه باباسردردم صبح که ازخواب بیدارمیشه سردرده خیلی هم بازی گوشه حرف زیادمیزنه مادرشم هرچندمدت سردردمیشه
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی
۰۸:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پسر من پنج ساله هست بعضی اوقات سر درد شدید میگیره بعضی وقتا همراه حالت تهوع هم داره وخیلی پر جنبش وجوش وپر حرف لطفا راهنمایی کنین باید این سر درد ها رو جدی بگیرم یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
مایده یز
۰۸:۴۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دخترم ۷ سالشه ۲ شبی پیشه که سردرد شدید گرفته .دخترم .خیلی پر جنب جوشه .احساساتی .خیلی مهربون .اما خییییییلی پر جرف .زیاد صحبت میکنه. یه لحظه ساکت نیست .تو حانواده ما هم.من هم شوهرم .وهم دختر ۱۲ ساله ام
سر درد داریم .راهنماییم میکنید مممون
United States of America
امیر محمد راشیدی
۰۹:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
من پسرم ۶ سالشه هر از گاهی هی میگه سرم درد میکنه امروز هم صب ساعت۶ بیدار شده که خوابم نمیا بعد میگه سرم درد میکنه وبعد میگه الان سرم خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
حسن اطمانی
۲۲:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
پسرم ۲ ساله سنش که دوماهه سردرد دارد از طرف راست سرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
پسرم ۲ ساله هست که بعضی وقتا در حال بازی سرش شدید درد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۲:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
سلام پسرمن‌حدود۱هفته‌دچارسردردشده‌دراین‌۷روزدوباربه‌صورتی‌سردردگرفت‌که‌بیشترتمایل‌به‌خواب‌داشت‌دکترتشخیص‌‌عفونت‌سینوس‌داد‌بااستفاده‌ازدارو‌هنوز‌فایده‌ای‌ندیدم‌بچه‌هم‌میتونه‌دچار‌فشارخون‌بشه‌پسرم‌۱۰‌سالشه
Iran (Islamic Republic of)
کریم بخش مرادینیا
۲۰:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام ایا میگرن از سن یک سالگی هم امکان دارد،دقیقا پسر یکساله من سردرد وتب شدید با سرفه و استفراغ صبحگاهی همراه هست
Iran (Islamic Republic of)
جبار اسدی
۱۶:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
من یه برادر زاده دادم که سرش توده دارد و ان را اب کرده و تخلیه کرده‌اند باید چکار کند
آخرین اخبار