وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

درمان میگرن با داروی ایرانی/ کدام استان رکورددار حادثه چهارشنبه سوری بود؟

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تصاويری دلخراش‌ از چهارشنبه‌ سوری ٩٥ با طعم درد و خون (١٨+)

بر اساس گزارش هاى وزارت بهداشت، آسيب‌هاى شایع در آتش بازی های چهارشنبه آخر سال مربوط به دست و پا و شدید ترین آسیب ها مربوط به صورت و چشم است ، اين در حالى است که درمان آسیب‌های چشمی بسیار زمان بر بوده و ممکن است ماه ها و سال ها به طول بينجامد و حتى منجر به تخلیه چشم یا نابینایی فرد شود.

سرپرست اورژانس كشور بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری را آقایان معرفى و شدت مصدوميت در آنها را چهار برابر خانم‌ها عنوان كرد، همچنين زخم و بریدگی اولین علت مصدومیت در چهارشنبه سال گذشته و 91 درصد مصدومان در شهرها و بیشترین محل حادثه در خیابان ها بوده است.

در اینجا تصاویری از حوادث دلخراش و دردناك چهارشنبه سوری سال گذشته كه برای جوانان و نوجوانان اتفاق افتاده است مشاهده کنید.

درمان قطعی میگرن با داروی دانش بنیان ایرانی

میگرن سومین بیماری شایع جهان است و حدود 2 میلیون نفر از بیماران میگرنی ایرانی سردردهای میگرن مزمن دارند و 15 بار در ماه گرفتار سردرد می شوند، استفاده بیش از حد داروهای مسکن خطرات بسیاری به دنبال دارد.

بیماران میگرنی ماهانه 70 هزار تومان هزینه دارو و درمان می پردازند که در سال هزینه 800هزار تومانی به خانواده تحمیل می کند؛ همچنین این بیماری موجب ناتوانی و از کارافتادگی فرد می شود، اما اکنون به همت دانشمندان ایرانی در یک شرکت دانش بنیان اسپری درمان میگرن (میگرن کات) با هزینه 500 هزار تومانی برای یک دوره چهارماهه مصرف تولید و وارد بازار شده است و پس از این مدت بیمار برای همیشه از شر این بیماری رهایی پیدا می کند.

كشف و معدوم سازى ٢٠ تن مواد غذايى فاسد از نیمه اسفند تاكنون

سیدرضا غلامی، مسئول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت نوروزى از ١٥ اسفند آغاز و تا ١٥ فروردین ادامه دارد، اظهار کرد: برنامه نظارت بر اماکن عمومى، تفرجگاه‌ها، رستوران‌هاى بین راهى، آب‌ آشامیدنى و ... در معاونت هاى بهداشتى دانشگاه هاى علوم پزشکى انجام مى شود.

وى از معرفى ٨٠٠ مکان متخلف به مراجع قضایى خبر داد و گفت: از جمع ٣٠٠ هزار بازرسى، ٨ هزار مورد منجر به اعلام اخطار شده است همچنین ٦٣ اماکن متخلف تعطیل و پلمپ شده اند.

غلامى عنوان کرد: ١٠ هزار نمونه‌بردارى موادغذایى در سطح عرضه و در مجموع ٧٠ هزار بازرسى سنجش دما، بارمیکروبى سطوح و انگشت دست کارگران، کهنگى روغن، شورى غذا و pH نان با دستگاه پرتابل بهداشتى از ١٥ اسفند تاکنون انجام شده است.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت از کشف و معدوم سازى ٢٠ تن موادغذایى فاسد و تاریخ گذشته خبر داد و یادآور شد: افزون بر این در طول برنامه سلامت نوروزى سال ٩٧ حدود ٢٣٧ هزار کلرسنجى از شبکه آبرسانى شهرى و روستایى صورت گرفته است.

فوت ۱۳ هزار نفر در تصادفات رانندگی امسال/ 50 درصد تصادفی‌ها در راه بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند

تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه ۲۸ هزار نفر در سال ۸۴ در اثر تصادفات رانندگی فوت کرده اند، افزود: در سال گذشته تعداد مرگ و میر ها در تصادفات به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تصادفات یکی از موضوعات مورد نظر رهبری بود، افزود: به همین دلیل یک نقشه راه برای تصادفات تدوین می شود و مجلس و دولت موظف به ارتقای آموزش همگانی و تقویت دستگاه‌ها شده‌اند؛ تعداد موتور سیکلت ها در سطح کشور به ۱۱ میلیون رسیده است و در حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می کنند وهر خانواده یک وسیله نقلیه دارد و ما ۲۱ میلیون خودرو داریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: ۴۰ میلیون گواهی نامه صادر کردیم ودر سال جاری ۲ میلیون نفر گواهی نامه گرفتند، یک میلیون و چهار صد وسیله نقلیه به کشور اضافه شده است. ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. 

وی ادامه داد: پنج هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که سه هزارتای آن در جاده‌های کشور قرار دارد. ۱۳ هزار نفر امسال در اثر حوادث فوت کرده که ۷۳ درصد این جوادث در جاده های برون شهری بوده است.

مهری با اشاره به اینکه اگر آموزش در داخل شهرها به خوبی انجام شود، آموزش جاده ها عملیاتی می‌شود، افزود: ۵۰ درصد تصادفی ها در مسیر بیمارستان و درمانگاه ها جان خود را از دست می دهند و ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تصادفات جاده‌ای از بین می رود.

تشکیل کار گروه وزارت ارتباطات و بهداشت برای استخراج سند تحول دیجیتال سلامت

 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه صبحانه کاری با وزیربهداشت پیشنهاد داد، کارگروهی مشترک میان دو وزارتخانه برای استخراج سند تحول دیجیتال در حوزه سلامت تشکیل شود.

آذری جهرمی با معرفی برنامه ای که با اخذ نسخه از کاربر، داروها را تحویل می دهد، افزود: در آمریکا وقتی مطالعه می کنید، متوجه می شوید که بهترین و موفق ترین کسب و کارهای نوپا در این حوزه فعال هستند.

وی با اشاره به وجود مجوزهای مختلف فعالیت کسب و‌کارهای نوپا در حوزه دستگاه های دولتی اظهار کرد: با اینکه تعدد مجوزها فعالیت کسب و کارهای نوپا را با اختلال روبرو می کند، اما این مجوزها اجازه فعالیت به کسب و کارها را می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه واقعیت این است که با ظهور کسب و کارهای نوپا، در کنار ایجاد شغل های جدید، شغل هایی از بین می رود، گفت: براساس آمار مکنزی تا سال 2025، در مجموع 800 هزار شغل در انگلیس از بین می رود؛ در حالیکه 3.5 میلیون شغل جدید جایگزین آنها می شود.

 کسب رتبه نخست تهران در آمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال/ دست‌ها آسیب‌پذیرترین عضو در چهارشنبه‌سوری

 پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: در چهارشنبه سوری امسال خوشبختانه تعداد مصدومان، 30 درصد و افراد بستری شده در بیمارستان های سراسر کشور به میزان 50 درصد نسبت به سال گذشته  کاهش یافته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه آمار فوتی های چهارشنبه سوری96 نسبت به سال گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه بیشترین آمار مصدومان مربوط به دست و سپس چشم بوده است، افزود: بیشترین حوادث چهارشنبه سوری مربوط به شهر تهران و کمترین حوادث مربوط به استان های لرستان، چهار محال و بختیاری و هرمزگان بوده است.

تأثیر دارو‌های بدن سازی در ناباروری/ ۸۲ درصد زوج‌های نابارور از مراکز خصوصی استفاده می‌کنند

محمد مهدی آخوندی رئیس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل چالش‌های حوزه ناباروی را تشریح کرد و گفت: عدم نظارت وزارت بهداشت بر اقدامات درمانی ناباروری منجر به بروز مشکلات و نگرانی هایی شده که برخی از نمایندگان در صدد تدوین و تصویب طرحی در این زمینه هستند.

آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر چالش‌هایی که در حوزه ناباروی وجود نظید اهدا وجود دارد، گفت: مشکلات به صورتی است که مجلس وارد شده و یک قانون جدیدی به عنوان سازماندهی اهدا را در مراکز ناباروری دنبال می‌کند.

رئیس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران افزود: در سال گذشته و جاری 21 مرکز توسط وزارت بهداشت ساخته شده که هزینه مربوطه به ساخت و تجهیز این مراکز بسیار سنگین است ولی خود بیماران ترجیح می دهند از مراکز غیردولتی استفاده کنند چون فکر می کنند شاید خدمات بهتر و دقیق تری را می توانند دریافت کنند و طبق گزارشی که توسط وزارت بهداشت ارائه کرده 82 درصد از زوجین نابارور از مراکز خصوصی استفاده می‌کنند.

مصدومیت بیش از ۳ هزار نفر در چهارشنبه‌سوری امسال/ کاهش ۳۰ درصدی مجروحان نسبت به سال گذشته

نوری معاون فنی سازمان اورژانس کشور در گفتگو با خبر صبحگاهی سیما در خصوص آخرین آمار تعداد مصدومان فوتی چهارشنبه سوری 96 اظهار کرد: خوشبختانه کاهش چشمگیری در حوادث چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال گذشته در سراسر کشور داشتیم، به طوریکه تعداد مصدومان 30 درصد و میزان بستری ها حدود 50 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تا صبح امروز سه هزار و 450 مصدوم در مراسم چهارشنبه سوری امسال به ثبت رسیده است که این مسئله نشان دهنده کاهش قابل توجه تعداد مصدومان است.

معاون فنی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت ما از نظر تعداد مصدومان و فوتی بهتر از سال گذشته است، عنوان کرد: 36 درصد از مصدومان امسال بین 8 تا 18 سال دارند که تعداد آقایان بیش از زنان است.

وی ادامه داد: استان های تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیشترین حوادث چهارشنبه سوری امسال را داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار