باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ماراتن کیفیت محصولات ایرانی با رقابتی شدن بازار / کدام فاکتورها باعث توسعه اقتصاد بین‌الملل می‌شود؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی،هرآنچه زمینه رقابت پذیری در عرصه تولید کشور به نحو شایسته تری فراهم شود،به همان میزان توسعه اقتصادی و ارتقای کمی و کیفی محصولات ایران به‌صورت مطلوب تری محقق خواهد شد.

نقش تعیین کننده رقابت پذیری در ارتقای کمی و کیفی محصولات ایرانیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از ضروریات توسعه اقتصادی و صنعتی در هر کشوری به ضریب رقابت پذیری آن معطوف می شود.

بنابر قواعد تعریف شده تنها زمانی عنصر رقابت پذیری جاری خواهد شد که کالای تولید شده،برای هر دو طرف عرضه وتقاضا مقرون به صرفه باشد به تعبیردیگر در چنین شرایطی با ارتقای کیفیت محصولات،جلب رضایت حداکثری برای مصرف کننده حاصل خواهد شد و به موازات آن قیمت تمام شده حداقلی نیز در فضای رقابت پذیری اقتصاد و تولید به عنوان دو رکن شاخص برای موفقیت تولید،بستر را برای ضریب نفوذ محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و خارجی هموار می سازد.

عنصر رقابت پذیری،جزء لاینفکی از موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی در تمامی کشورهای صنعتی جهان محسوب می شود،امری که حصول آن حامل دستاوردهای بسیار ارزنده ای است  و پویایی و طراوت را در اقتصاد کشور جاری  می سازد.

با توجه به نامگذاری امسال  تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی،انتظار می رود پیش نیازهای لازم برای حصول این امر تامین و فراهم شود و بدون تردید یکی از ضروریات تحقق شعار سال به پیاده سازی حداکثری مولفه رقابت پذیری معطوف می شود.

محمد رضا اولیایی یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،با اشاره به لزوم پیگیری مجدانه شعار سال تا رسیدن به اهداف مرتبط به آن،اظهار کرد:در این میان رقابت پذیری یکی از ارکان اساسی در تحقق امر حمایت از کالای ایرانی به شمار می رود اما به اعتقاد بنده این امر خطیر،خروجی مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته محسوب می شود و اساسا نمی توان انتظار داشت مولفه اشاره شده بصورت دستوری اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود:رقابت پذیری در عرصه های اقتصادی و صنعتی کشور،زمانی محقق می شود که شاهد رونق و شکوفایی کسب و کار و فعالیت های تولیدی و صنعتی باشیم زیرا در فضایی که ما به ازای فعالیت اقتصادی و تولیدی، منافع و سود لازم و کافی برای فعالان حوزه مذکور حاصل نشود به تبع ظهور و بروز رقابت پذیری ،محلی از اعراب نخواهد داشت.

این فعال صنعتی و تولیدی بیان کرد:برای تجلی رقابت پذیری به معنای واقعی کلمه باید تمامی آحاد جامعه ایفای نقش کنند و این ضرورتی است که با کارکرد صحیح دستگاه های ذی ربط و سیاستگذار در بخش های صنعتی و اقتصادی،احساس مسئولیت تولید کننده و تلاش برای ارتقای کیفی محصولات خود،فرهنگ سازی فراگیر در سطح جامعه برای ترویج روحیه حمایت از کالای ایرانی با خرید تولیدات داخلی و اجتناب از تهیه محصولات خارجی،مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه،تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی،اصلاح سیستم مالیات ستانی،بهبود فضای کسب و کار محقق خواهد شد.

اولیایی گفت:فارغ از این الزامات تعیین کننده و اثربخش،نمی توان از نقش نافذ خصوصی سازی به سادگی گذشت و تردیدی وجود ندارد که در تمامی جوامع توسعه یافته که مولفه رقابت پذیری با ضریب مطلوبی جاری است،قواعد خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه پیاده سازی شده است،زیرا یکی از اهرم های شاخص رقابت پذیری با کارکرد صحیح و پویایی بخش خصوصی تامین و فراهم خواهد شد.

خدمات پس از فروش،تسهیل کننده رقابت پذیری

رضا شیوا عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران نیز معتقد است خدمات پس از فروش،نقش موثری در ایجاد رغبت و جذابیت هر چه بیشتر در خرید کالای ایرانی ایفاء می کند.(به واقع هر کالا و محصولی که از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار است اطمینان خاطر لازم را در اذهان جامعه هدف و مخاطبان آن محصول نسبت به استفاده کافی از کالای خریداری شده  ایجاد می کند زیرا در چنین شرایطی،مشتری به این جمع بندی می رسد که در صورت بروز خرابی و نقصان در کالای مورد نظر،با خدمات پس از فروش مناسب از مزیت رفع نارسایی های احتمالی برخوردار خواهد شد و فراتر از آن،زمانی که یک کالا را،خدمات پس از فروش مناسب پوشش می دهد قاعدتا از ضریب کیفی مناسبی نیز برخوردار خواهد بود زیرا برای کارخانه یا مرکز تولید کننده کالا مقرون به صرفه نخواهد بود که بطور مرتب شاهد ارجاع و بازگشت تولیدات خود برای رفع خرابی های احتمالی باشد.)

از نظر شیوا (عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران)در حمایت از کالای ایرانی باید به این مولفه توجه شود که پشتیبانی از تولیدات داخلی،بسترساز رانت یا انحصار نشود بلکه می باید رقابت سالم سرلوحه تولیدکنندگان قرار گیرد در غیر اینصورت احتمال اینکه افراد و گروه های سودجو در سایه حمایت ها و پشتیبانی های لحاظ شده در صدد منافع و اهداف شخصی و غیر سالم خود باشند دور از ذهن نخواهد بود.

رقابت تولیدات داخلی با خارجی،اقتصاد کشور را شکوفا خواهد کرد

فرشید سیم بر،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی ، با اشاره به لزوم افزایش تولیدات در عرصه کشاورزی و صنعتی،به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار در تامین معیشت اقتصادی جامعه گفت:این امر در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در ادامه عنصر رقابت پذیری را از منظری دیگر مورد تحلیل قرار می دهد و به زعم این کارشناس اقتصادی،حصول رقابت پذیری میان محصولات داخلی با کالاها و اقلام تولید شده خارجی زمینه شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم می سازد.

مهدی فتح ا...،پژوهشگر بازرگانی نیز معتقد است در حال حاضر یکی از عناصر اصلی موفقیت در تجارت،منوط به توان رقابتی است و پیش نیاز ارتقای توان رقابتی بنگاه های اقتصادی و تولیدی نیز به پیش رو بودن آنها معطوف می شود. قاعدتا در چنین شرایطی سطح بهره وری منابع افزایش یافته و ظرفیت های تولیدی،بازدهی بنگاه ها و کیفیت محصولات تولیدی آنها تقویت خواهد شد.

وی می افزاید:به واقع رقابت پذیری یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی محسوب می شود تا جایی که مجمع جهانی اقتصادی یکی از ارکان موثر در افزایش رفاه را در این مولفه عنوان می کند.

این پژوهشگر حوزه بازرگانی معتقد است برای اندازه گیری شاخص رقابت پذیری جهانی، فاکتورهای تاثیرگذار بر رقابت پذیری به 12 گروه تحت عنوان ارکان رقابت پذیری تقسیم شده اند که نهادها،ثبات در حساب های دولتی،زیرساخت ها،بهداشت و آموزش ابتدایی،آموزش عالی و حرفه ای،کارآیی بازار کالا،کارآیی بازار نیروی کار،پیشرفته بودن بازار مالی،آمادگی تکنولوژیک و...از نمونه های آن به شمار می رود.

وی می گوید:اگر سازمانی بخواهد در شرایط رقابتی ،خود را حفظ کند می باید در عرصه توانمند سازی به  تقویت خود بپردازد از اینرو  رشد سریع فناوری،افزایش انتظارات مشتریان به دلیل وجود محصولات رقیب،ضرورت انعطاف پذیری بنگاه ها در مقابل تغییرات ناگهانی و افزایش اثربخشی و کارآیی آنها از دیگر مواردی است که توجه به آن مسبب  توفیق در فضای رقابتی خواهد شد.

برای رقابت پذیر کردن تولید باید وارد معادلات جهانی شویم

چندی پیش ابویی مهریزی مشاور وزیر صنعت در تولید کالای ایرانی در برنامه تیتر یک اظهار کرد: یکی از ضروریات حصول رقابت پذیری در تولید به ارتقای کیفی خدمات و محصولات ارائه شده معطوف می شود و البته برای تحقق این امر باید وارد معادلات جهانی شویم در غیر اینصورت نمی توان در رقابت پذیری به توفیق چندانی نائل شد.

به اعتقاد وی ممنوعیت واردات نیز چاره ساز نیست زیرا در شرایط فعلی امکان تولید بدون واردات مهیا نخواهد بود بنابراین به جای ممنوعیت واردات باید مدیریت هوشمندانه واردات لحاظ شود چرا که با مدیریت صحیح واردات می توان بازار را کنترل کرد و به اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص نائل شد.

فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه بیان کرد:در تاثیرگذاری رقابت پذیری تردیدی وجود ندارد اما باید به شرایط رکود حاکم بر اقتصاد نیز توجه داشت.در چنین وضعیتی می طلبد به اقتضای شرایط،یکسری حمایت ها اعمال شود تا صنایع از وضعیت مطلوب تری برخوردار شود.

به هر ترتیب امید آن می رود با در نظر گرفتن مجموعه ای از تدابیر و تمهیدات که در این گزارش به آن اشاره شد،تولید و اقتصاد کشور به سمت و سوی رقابت پذیری هدایت شود. قطعا هر آنچه بر عمق این رقابت پذیری افزوده شود به همان میزان در کمیت و کیفیت تولید و توسعه صادرات محصولات ایرانی به توفیقات فزاینده تری نائل خواهیم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای کاش عکس خودروهارو هم میذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۰۹:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
روز به روز هم دارن ورود انواع وسایل رو محدود می کنن
Iran (Islamic Republic of)
کبری
۱۲:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا حالا محدود میکنند باید نظارت بشه
آخرین اخبار