موسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نیاز به سرمایه‌گذاری 28 میلیارد تومانی برای بازسازی تجهیزات فرسوده /تولید صیانتی، هدف اصلی صنعت نفت است

یک مقام مسئول گفت: برای افزایش بهره‌برداری و نمک‌زدایی هرچه بیشتر نیازمند سرمایه گذاری 28 هزار میلیارد تومانی در صنعت نفت هستیم.

نیاز به سرمایه گذاری 28 میلیارد تومانی برای بازسازی تجهیزات فرسوده /تولید صیانتی هدف اصلی صنعت نفت استعبدالله موسوی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درمورد اولویت‌های تولید نفت خام، راه‌های بهینه‌سازی آن و مشتقات مربوط، اظهار کرد: با استفاده از تجربیات شرکت‌های خارجی توانستیم بخش عظیمی از تجهیزات و فناوری‌های مربوط به صنعت نفت را بومی‌سازی کنیم . باید با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی یک روزه در سراسر جهان برای جذب بازار هدف و معرفی توانمندی‌های خود بهره ببریم.

موسوی ادامه داد: اکنون به توانمندی‌های ارزشمندی در صنعت نفت و تجهیزات مربوط به آن رسیده‌ایم، به طوری که در مناطق نفت‌خیز از نفت‌کش‌های داخلی برای حمل و نقل محموله‌های مربوط استفاده می‌کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: خوشبختانه در ساخت و بومی‌سازی تجهیزات داخلی پیشرفت قابل تحسینی داشته‌ایم. در ساخت ماشین‌آلات دوار و همچنین در انتقال و انشعاب خطوط لوله از ماشین‌آلاتی همچون درایو سیلگر داخلی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در بخش لوله جداری و قطعات یدکی مربوط به نفتکش‌ها به طور تمام و کمال اقلام داخلی به کار برده‌ایم. اکنون بخش وسیعی از اقلام اساسی مربوط به صنعت نفت از تجهیزات ساخت کشور استفاده می کند.

موسوی با تاکید بر اینکه بیش از ۴ هزار کالای داخلی نسبت به سال گذشته بر تولیدات اضافه شده است، بیان کرد: اکنون بیش از ۱۰۵ هزار تاسیسات نفتی داخلی در امور صنعت نفت استفاده می‌شود و برای گسترش این امر از تمامی تولیدکنندگانی که اقدام به ساخت کالای ایرانی می‌کنند حمایت می‌کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با گسترش تاسیسات و تجهیزات داخلی توانسته‌ایم تولیدات خود را نسبت به گذشته افزایش دهیم به طوری که اکنون حدود هشت‌هزار بشکه نفت‌خام از طریق مخزن مسجد سلیمان افزایش تولید داشته‌ایم.

موسوی افزود: اکنون بخش عمده‌ای از واحد‌های بهره‌برداری نوسازی شده است، به طوری که در مسجد سلیمان سی درصد از بخش فرسوده آن تا یک الی دو سال آینده به طور کامل نوسازی می‌شود.

وی مطرح کرد: با این که توسعه خوبی در فناوری و ساخت تجهیزات بومی داشته‌ایم، اما این بخش از صنعت هنوز جای کار و بازنگری دارد چرا که برخی از تجهیزات حدود سی سال به کار گرفته شده و باید بازسازی آن‌ها را در اولویت امور قرار گیرد.

موسوی با بیان اینکه گسترش واحد‌های نمکزدایی در فرآورش نفت خام اهمیت بالایی دارند ،افزود: طبق استانداردها، مقدار آب و نمک موجود در نفت خام، دو عامل تعیین کننده کیفیت نفت خام تولیدی هستند،مطابق تاکیدات وزیر نفت برای افزایش بهره‌برداری و نمک‌زدایی هرچه بیشتر باید تجهیزات فرسوده را بازسازی کنیم، اما نیاز به سرمایه ۲۸ هزار میلیارد تومانی باعث شده است تا این امر به کندی انجام شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پس از اینکه سرمایه ۲۸ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی این تجهیزات تعریف شد، اقدام به یافتن مشاورانی برای اجرای چند طرح اولویت‌دار کردیم.

وی ادامه داد: مناطقی همچون کارون، مارون، گچساران و آقاجان در اولویت بازسازی تجهیزات قرار گرفته‌اند که برای سه منطقه مشاوران اجرای طرح انتخاب شده است.

موسوی تشریح کرد: برای بازسازی تجهیزات مربوط به صنعت نفت در گام نخست به تعمیر خطوط لوله پرداخته می‌شود چرا که بیشترین گزارش خرابی و هدررفت منابع در هنگام تولید و انتقال از ناحیه خطوط لوله اعلام شده است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: اکنون زمانی برای اجرای طرح‌های بازسازی مناطق یاد شده اعلام نشده است. انجام این امر نیازمند انتخاب فاکتور‌های متعدد با استاندارد‌های متفاوتی است که انجام آن را زمان‌بر می‌کند.

وی گفت: مطابق قرارداد EPCF مناطقی همچون امیدیه، گوره و ... رسالت صادرات نفت را بر عهده دارند بنابراین در چنین مناطقی علاوه بر توجه بیشتر بر نفت زدایی ها، بومی‌سازی پمپ را در اولویت قرار دادیم. خوشبختانه این کالای پرمصرف در صنعت نفت در داخل کشور ساخته و به کار گرفته می‌شود.

موسوی در مورد عملکرد سال ۹۶، گفت: در سال گذشته توانستیم بیش از ۹۸.۵ درصد تجهیزات مربوط به نفت و همچنین تولید آن را تقویت کنیم. این رقم با توجه به وجود مشکلاتی همچون نبود نقدینگی کافی و تجهیزات فرسوده، بسیار قابل توجه است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: امسال قصد داریم برای ارتقا و توسعه ضریب نگهداشت و بازیافت از تمام پتانسیل خود استفاده کنیم تا به طور بهینه از منابع ملی خود بهره ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: ظرفیت نمک‌زدایی ۲۲۰ هزار بشکه است که ۱۱۰ هزار بشکه از آن مربوط به فاز یک است. بنابراین با تکمیل فاز دو نمک‌زدایی ۲۲۰ هزار بشکه‌ای محقق می‌شود.

موسوی تصریح کرد: زمانی که ظرفیت نمک‌زدایی، ضریب نگهداشت، ضریب بازیافت و ... افزایش پیدا کند می‌توانیم تولیدات خود را بهینه و صیانتی قلمداد کنیم. اکنون زائداتی در بخش گازسوزی داریم که با رفع مشکلات مربوط به آن بخش عمده‌ای از رشد و ادامه تولید به همراه زائدات به پایان می رسد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: گاز‌هایی که برای کنترل فشار ناچار به سوختن می‌شوند باید تجمیع شده و مجدد به مخزن‌ها تزریق شود تا گاز‌هایی که دارای ترکیبات نفتی هستند برای کنترل فشار به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: برای صیانتی تولید خود علاوه بر جلوگیری از زائدات باید امور مربوط به تولید را با طرح و پروژه‌های مطالعاتی همراه کرد.

موسوی تشریح کرد: جمع‌آوری گاز‌های فلر و تزریق پرفشار آن به مخازن نیازمند بررسی مطالعاتی بیشتری است تا قادر به جداسازی گاز‌های بدون فلر شویم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان گفت: تولید صیانتی از الزامات تولید منابع ملی محسوب می‌شود و تا زمانی که تولید به صرفه و موثری نداشته باشیم نباید به سراغ مخازن و چاه‌های نفتی دیگری برویم.

انتهای پیام/

گسترش نمک زدایی موجب بهبود کیفیت نفت تولیدی می شود

برچسب ها: نفت ، اقتصاد ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار