حجت الاسلام قرائتی:

در ضیافت‌های افطاری فقرا را در اولویت قرار دهیم

مفسر قرآن کریم گفت: متاسفانه برخی فقط به بزرگان و ثروتمندان اقوام افطاری می‎دهند، در حالی که باید فقرا را در اولویت قرار داد و با آن‎ها هم صله رحم کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ویژه برنامه‎ درس‎هایی از قرآن در حرم مطهر رضوی افزود: نماز نشاط ‌آور است، البته باید در نماز حضور قلب داشت، زیرا اگر حضور قلب نباشد، نماز انسان نشاط لازم را ندارد.

وی گفت: قساوت قلب باعث می‎شود تا ما از عبادت‎ و نمازهایمان لذت نبریم، در قرآن آمده است که برخی از قلوب به خاطر معصیت سنگ شده است و قطره اشکی در راستای عبودیت از آن‎ها ریخته نمی‎شود.

این مفسر قرآن کریم افزود: یکی از اسباب سنگ دلی، بدعهدی است، وفای به عهد به شدت در اسلام تاکید شده، حتی فرموده‎اند که نسبت به کفار هم بدعهدی نکنید.

وی معصیت و گناه، پرخوری، زیاد خوابیدن و خیلی حرف زدن را از دیگر اسباب سنگ دلی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل قساوت قلب ترک یاد خداوند است. انسان به گونه‌ای است که دائماً توجهش به سمتی مشغول است. اگر کسی این توجهات را مدیریت کرده، آن را به معنویت و نور هدایت کند، دلش نیز به آن سو متوجه می‌شود؛ ولی اگر نفس و توجهات آن به حال خود رها شوند، خیلی زود متوجه نفسانیات و خواهش‌های درونی می‌گردند و قلب، سخت و تیره می‌شود.

حجت الاسلام قرائتی گفت: زیادی مال یکی دیگر از عوامل قساوت قلب است. مال دنیا اگر چه از راه حلال هم فراهم شده باشد، دل‌مشغولی‌های خاص خود را به‌همراه دارد و حقوقی را برگردن انسان می‌نهد که فارغ شدن از آن، کار مشکلی است.

وی افزود: بخیل بودن هم باعث قساوت قلب می‎شود، لذا باید با فقرا نشست و برخاست کرد و با کمک به آن‌ها از این صفت رذیله دوری کرد، متاسفانه اکنون برخی فقط به بزرگان و ثروتمندان اقوام افطاری می‎دهند، در حالی که باید از فقرا غافل نشد و با آن‎ها هم صله رحم کرد.

انتهای پیام// م.م

برگزاری ویژه برنامه‎ درس‎هایی از قرآن در حرم مطهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.