معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری

عشایری از موافقت بانک مرکزی جهت اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری خبر داد.

موافقت با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهریبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از موافقت بانک مرکزی جهت اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری خبر داد و افزود: در حال حاضر این مطلب پس از موافقت بانک مرکزی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است که بنا به تقاضای وزارت راه و شهرسازی از نمایندگان  کمیسیون قرار است با اعمال ماده ۴۹ به این مسئله، اختصاص این مبلغ در دستور کار اصلی مجلس قرار گرفته و تا دوهفته آینده تصویب شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه برنامه اصلی ستاد ملی بازآفرینی برای مقام معظم رهبری از سوی وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در راستای برنامه شورای اجتماعی کشور، آخرین برنامه اصلی ستاد ملی که خروجی تمامی مصوبات و اقدامات انجام گرفته از سوی کارگروه‌های ۷ گانه ستاد بود را تهیه و در اختیار وزیر قرار دادیم تا به نمایندگی از ستاد ملی نزد رهبر معظم انقلاب گزارش شود.

عشایری همچنین اعلام کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری در ۱۹ بهمن‌ماه سال ۹۶ که فرمان اجرایی برنامه بازآفرینی شهری را در کشور صادر کردند کارگروهی با هدف تدوین ابزار‌های حقوقی و مالی به ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهور تشکیل و بحث‌های جدی با توسعه‌گران و تمامی اقشار مداخله‌گر در برنامه انجام شد.

وی ادامه داد: در نتیجه بررسی‌های انجام گرفته، ابزار‌های مالی و حقوقی برنامه زودتر از زمان مقرر طی ۲۳ بند تدوین و به هیئت دولت ارسال شد که امید است در یکشنبه هفته آینده در جلسه هیئت دولت مطرح و مصوب شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه ملی بازآفرینی تلاش دارد تا ضمن حمایت از توسعه‌گران هزینه تمام شده ساختمان واقع شده در بافت‌های ناکارآمد شهری را ۲۰ تا ۲۵ درصد برای سازنده و مالکانی که خود خواستار نوسازی واحد ساختمان‌شان هستند نسبت به سایر مناطق کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین از موافقت بانک مرکزی جهت اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این برنامه خبر داد و افزود: در حال حاضر این مطلب پس از موافقت بانک مرکزی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است که بنا به تقاضای وزارت راه و شهرسازی از نمایندگان محترم کمیسیون قرار است با اعمال ماده ۴۹ به این مسئله، اختصاص این مبلعغ در دستور کار اصلی مجلس قرار و تا دوهفته آینده تصویب شود.

این مقام مسئول ادامه داد: درصورت تحقق این اقدام می‌تواینم بگوییم جریان‌سازی خوبی در این حوزه اتفاق افتاده و نوید خوبی برای بانک مسکن خواهد بود چراکه این پول به عنوان وجوه اداره شده در اختیار بانک قرار گرفته و پس از پایان دوران ساخت به عنوان افزایش سرمایه بانک برای جبران کسری سود تسهیلات از ۸ به ۶ درصد محسوب خواهد شد.

عشایری چندی پیش اعلام کرده بود که براساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با تصویب و ابلاغ شورای پول اعتبار، نرخ بهره تسهیلات خانه یکمی در بافت‌های ناکارآمد شهری از ۸ به ۶ درصد کاهش و دوره باز پرداخت آن از ۱۲ به ۱۵ افزایش تغییر پیدا کرد.

وی همچنین اعلام کرده بود که برهمین اساس کسانی که در بافت‌های ناکارآمد شهری درکلانشهرها؛ تسهیلات ۸۰ میلیونی تومانی دریافت می‌کردند می‌بایست با نرخ سود ۸ درصد و دوره باز پرداخت ۱۲ سال و قسط ماهیانه ۸۶۵ هزار تومان اقساط را باز پرداخت کنند که براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نرخ بهره تسهیلات به ۶ درصد کاهش و دوره باز پرداخت به ۱۵ سال افزایش و مبلغ قسط نیز تا حدی تغییر خواهد یافت.

انتهای پیام/

اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار