خسارت ۸۵ درصدی به محصول پسته رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت:پیش‌بینی ۳۰ هزار تن محصول پسته برای امسال داشتیم اما خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

خسارت ۸۵ درصدی به محصول پسته رفسنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حسین رضائی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت:امسال بیشترین تاثیر در کاهش محصول گرماهای مهلک دهه اول فروردین بود که تا بالای ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که بهترین دما بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است که در این دما هم رشد رویشی هم زایشی خوب انجام می‌شود، به ویژه رقم‌های احمداقایی و اکبری خیلی به این گرمازدگی حساس هستند و گرما عامل اصلی خسارت بود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: پیش‌بینی ۳۰ هزار تن محصول پسته برای امسال داشتیم اما خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

وی گفت: قبلا هشدار دادیم که سال ۹۷ پسته نداریم و کشاورزان محصول خود را مدیریت شده عرضه کنند.

حسین رضائی افزود: تولید ۶۵ هزار تن پسته و تزریق ۲ هزار میلیارد تومان پول از قِبل تولید پسته در سال ۹۶ که همه این پول در زمینه اشتغال هزینه می‌شود و کشاورز قبلا پول کارگر، تیلر، سم و … را پرداخت کرده و آخرین نفری که پول سهمش می‌شود، خود کشاورز است و این مبلغ را به شهرستان تزریق کرده است.

وی گفت: عامل بعدی خسارت، نوسانات دمایی در بهمن و اسفند بود گرماهای زیاد بهمن و بعد از آن اُفت دما موجب ریزش خوشه در رقم‌های کله قوچی و اکبری شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در ۱۷ سال گذشته سرماهایی که برای درخت پسته موثر است در رفسنجان به یک هزار ساعت نمی‌رسد و برای رقم‌های اکبری و فندقی این میزان سرما کافی نیست و می‌تواند در تولید محصول اختلال ایجا کند.

حسین رضائی افزود: کشاورزان از رقم اکبری در توسعه قرار ندهند و اگر جایی تغییر پیوندی هست، از رقم احمدآقایی استفاده کنند که نیاز سرمایی کمتری دارد.

وی گفت: رقم اکبری یک هزار و ۲۰۰ ساعت، کله قوچی نزدیک ۶۰۰ ساعت، احمد اقایی ۷۰۰ ساعت و فندقی بین ۸۰۰ تا هزار ساعت سرما نیاز دارد و متاسفانه در این سال‌ها حدود۷۵۰ ساعت سرما تامین شد.

وی افزود: کشاورزان درختان را رها نکنند، وضعیت تغذیه درختان مناسب نیست و کیفیت و کمیت آب‌ها می‌تواند روی درخت تاثیر بگذارد، اگر ضعف تغذیه همینگونه پیش برود سه سالی یک بار سال محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: کشاورزان می‌توانند از تسهیلات استفاده و آبیاری زیرسطحی اجرا کرده و به جای ۶۰ روز ۱۵ روز یک بار آبیاری کنند در رفسنجان قبل از اینکه پسته مشکل داشته باشد درخت ما مشکل دارد.

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار