ردپای اتحادیه‌ها در بازار سیاه طرح ترافیک

طرح ترافیک بعد از ده‌ها سال تغییر کرد و براساس مصوبه شورای عالی ترافیک و شورای شهر قیمت تردد در آن برپایه زمان و میزان آلایندگی خودروها، تعیین می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح ترافیک جدید از شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در تهران اجرایی شد و با اجرای آن، طرح ترافیک قدیمی با قدمت بیش از ۳۰سال برای همیشه از تهران خداحافظی کرد تا طرحی با محوریت پرداخت عوارض براساس زمان تردد روی کار آید.

با اینکه تغییر در نحوه اجرای طرح موافقان و مخالفان زیادی داشت، اما همگی متفق القول عنوان می‌کردند که تغییر در اجرای طرح اثرات زیادی از جمله کاهش ترافیک داشته، اما مدتی است که بازار خرید و فروش طرح‌های ترافیک نیز داغ شده است بگونه‌ای که به راحتی می‌توان تنها با یک سرچ ساده لیستی از اشخاصی که طرح ترافیک را به قیمت‌های مختلف می‌فروشند، پیدا کرد!

تنها کافی است که جستجویی در صفحات اینترنت داشته باشید تا با انواع و اقسام آگهی‌های فروش طرح ترافیک مواجه شوید! خرید و فروشی که قرار نبود با توجه به مراحل متعدد ثبت نام، کاهش سهمیه‌ها و سخت گیری در ارائه آرم‌ها و ثبت طرح به نام فرد و پلاک خودرو و ... ایجاد شود، اما باز هم می‌بینیم که برخی "راه در رو" طرح ترافیک را پیدا کردند!

برخی از منتشرکنندگان این آگهی‌ها، آن‌ها از روش واگذاری، قیمت و... این طرح‌های ترافیک پرده برداشتند. آقایی که منتشر کننده آگهی طرح ترافیک شناور بود، خود را "یک مسئول" معرفی می‌کند و در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی خرید گفت: شهرداری یک سایت دارد که باید در آن اطلاعات خودرو را وارد کنید و بعد از ثبت نام، کد رمزی که داخل پاکت مهر و موم شده است را به شما تحویل می‌دهیم که میتوانید رمزش را هم عوض کنید و به فاصله نیم ساعت به نیم ساعت می‌توانید سه خودرو را وارد محدوده کنید! و دوربین‌ها برای پلاک شما غیر فعال می‌شود و دیگر جریمه نمی‌شوید!

وی با بیان اینکه قیمت این کارت شناور ۸/۵ میلیون تومان است، ادامه داد: کارت شناورم را می‌فروشم چراکه این کارت برای مسئولین است و به هرکسی این کارت را نمی‌دهند و من هم آن را لازم ندارم به همین دلیل قصد فروش دارم و اصلا نگران نباشید. این کارت " اصل اصل" است، شماره ۹۱۲ من را هم که دارید و می‌توانید برای اطمینان بیشتر یک روز "تست کنید" و پلاک خودرویتان را وارد کنید تا ببینید که صحبت‌هایم درست است.


بیشتر بخوانید:طرح ترافیک جدید منهای زیرساخت 


در ادامه با یکی دیگر از فروشندگان طرح ترافیک با تخفیف ۵۰ درصد تماس گرفتیم، وی که خود را آژانس‌دار معرفی کرده، با طرح سوالاتی همچون خودروی شما چه مدلی است و محل کار یا سکونتتان در محدوده طرح ترافیک است، سعی دارد که خود را آگاه جلوه دهد و گفت: باید مدارکی را که می‌گویم اعم از سند و کپی ماشین و اطلاعات خود را در سایت my.tehran.ir ثبت کنید و کد شهروندی و رهگیری‌ای را که شهرداری به شما می‌دهد، به ما تحویل دهید تا در اتحادیه فعال کنیم!

وی با بیان اینکه باید خودروی شما معاینه فنی برتر داشته باشد و خلافی و عوارض شهرداری را نیز پرداخت کنید، ادامه داد: این طرح‌ها آژانسی و یکساله است و تا پایان فرودین ۹۸ اعتبار دارد و فروشش حدود ۵ میلیون تومان است، اما حالا به شما تخفیفی هم در حد ۲۰۰تا ۳۰۰ تومن می‌دهیم!

این فروشنده در مورد نحوه تحویل طرح ترافیک نیز ادامه داد: این طرح‌هایی که ما می‌دهیم برای آژانس است و نصف مبلغ را از شما می‌گیریم و رسید آژانس به شما می‌دهیم و سر برج (اول ماه) که طرح‌ها در قالب کارت یا برچسب آمد، ما با شما تسویه می‌کنیم!

طرح ترافیک به ازای طلب

همچنین یکی دیگر از فروشندگان طرح ترافیک در پاسخ به سوالات خبرنگار ما گفت: قیمت طرح ۹ میلیون تومان است و می‌توانید سه خودرو را وارد سامانه کنید.

وی در پاسخ به سوالات متعدد  در مورد نحوه ثبت نام گفت: من نمیدانم. این طرح برای یکی از دوستانم است که در "راهنمایی" است و، چون از او پول طلب داشتم، این کارت را به من داده است! و من هم کارت را به شما ۹ میلیون تومان می‌فروشم و اگر خریدار هستید من در محدوده پیروزی تهران هستم و می‌توانید برای "تست" بیایید.

بازار سیاه خرید، فروش و حتی اجاره "طرح ترافیک " داغ است. هر چند رییس اداره صدور آرم طرح ترافیک شهر تهران از برخورد‌های سلبی خبر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

مصطفی قنبرنژاد در مورد بازار داغ خرید و فروش طرح ترافیک، گفت: طرح‌های شناور که در سال‌های گذشته وجود دارد به طرح‌های سیار تبدیل شده است. به گونه‌ای که در طرح‌های شناور قابلیت تعویض سه پلاک وجود داشت، اما در طرح جدید هر روز می‌توان یک پلاک را ثبت کرد.

وی گفت: قیمت‌های تردد با کارت سیار، برابر با قیمت مصوب شوراست و به ازای ساعت و محدوده تردد از حساب شهروندی هر فرد کسر می‌شود.

قنبرنژاد با بیان اینکه این کارت در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار گرفته که به برخی از مدیران مجموعه خود بدهند، گفت: حالا اگر این کارت‌ها را می‌فروشند این غیراخلاقی است چرا که این کارت فقط و فقط در اختیار دستگاه مربوطه قرار داشته و نباید نسبت به فروش آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مجوز‌هایی که در اختیار آژانس‌ها قرار گرفته، امسال توسط دوربین‌ها و همچنین حراست و بازرسی کنترل می‌شود و در صورتی که به هر راننده‌ای غیر از راننده آژانس واگذار شده باشد ضمن ابطال مجوز آژانس مربوطه، قطعا تعداد سهمیه اتحادیه برای سال آینده کم می‌شود.

وی افزود: اگر فردی هم این مجوز‌ها را خریده باشد و از آن مطلع شویم، به پلیس راهور معرفی می‌شود تا تردد‌های پلاک مذکور غیرمجاز محاسبه شده و علاوه بر پرداخت عوارض روزانه، عوارض ورود غیرمجاز و همچنین جریمه برای راننده متخلف محاسبه می‌شود.

ه مدیرکل صدور آرم شهرداری تهران از برخورد با اتحادیه و غیراخلاقی بودن فروش طرح توسط سازمان‌ها و نهاد‌هایی که کارت سیار به آن‌ها تعلق گرفته خبر می‌دهد، اما واقعیت این است که خوب یا بد، طرح ترافیک جدید بر روی گروه‌های خرید و فروش، دیوار شده و باید برای رونق این بازار سیاه فکری کرد.

منبع:ابسنا

انتهای پیام/

خرید و فروش طرح ترافیک در "دیوار"

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار