یادداشت/ محمدرضا مرادی

سناریوهای غیبت چهار هفته ای بن سلمان

با توجه به اینکه ولیعهد سعودی عطش حضور در رسانه‌ها را دارد نقطه مشترک تمام گزارش‌ها درباره غیبت بن سلمان این است که احتمال زخمی شدن وی وجود دارد.

تشریح ۳ سناریو برای غیبت چهار هفته‌ای محمد بن سلمانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «محمدرضا مرادی» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

بن سلمان ولیعهد سعودی کجاست؟ چرا در چهار هفته گذشته از وی خبر نبوده و هیچ دیداری نداشته است؟ چرا وی در دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا در عربستان حاضر نبود و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان با وی دیدار کرد؟ و سؤالات زیاد دیگری که همه بر محوریت این سؤال اصلی که بن سلمان کجاست می‌چرخد. این خبر در روزهای گذشته مطرح شده و هیچ کس جواب قطعی برای این سؤال ندارد. چرا که سیستم بسته سیاسی عربستان اجازه رسیدن به جواب روشن را نمی‌دهد.

شنبه اول اردیبهشت ماه منابع محلی عربستان از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی قصر سلطنتی محله «الخزامی» در ریاض خبر دادند.

طبق معدود گزارش‌های منتشر شده، ساکنین محله‌هایی که نزدیک به کاخ سلطنتی بودند، محله‌های خود را تخلیه کردند. حتی برخی شبکه‌های خبری تاکید کردند محمد بن سلمان و پدرش را به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند و شایعاتی شبیه به این‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شد. حتی شایعه انتقال بن‌سلمان به پایگاه نظامی سلطنتی توسط نیروهای آمریکایی و بلک واتر هم نقل ‌شد.


بیشتر بخوانید: ابعاد تازه‎ای از سرنوشت ولیعهد عربستان/«محمد بن سلمان »کجاست؟


عده‌ای می‌گفتند که آمریکایی‌ها در حال اعزام نیروهای خود به محل هستند. حتی برخی رسانه‌ها از بسته شدن حریم هوایی ریاض به‌روی تمام پروازهای تجاری و نظامی و پرواز بالگردهای وابسته به گارد ویژه بن‌سلمان خبر دادند. اما با این وجود رئیس‌پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان بوده است!

مجتهد افشاگر سعودی همان زمان در توییتی اعلام کرد، حمله به قصر پادشاهی توسط خودروهایی انجام شده که خمپاره‌اندازهای ۵۰ میلی‌متری حمل می‌کردند. هویت مهاجمان، هدفشان و تعداد قربانیان حمله هنوز نامشخص است. وی چند ساعت بعد در توییتی دیگر تاکید کرد: «هدف حمله شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بوده است. ۷ تن از طرفین در این درگیری کشته شدند.مهاجمان‌گریخته‌اند. شاید مهاجمان از پهپاد هم کمک گرفته باشند.»

این ماجرا به نوعی توسط رسانه‌های سعودی پایان یافته معرفی شد. اما از آن زمان، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در رسانه‌ها دیده نشده است. همین مسئله باعث شده تا برخی از کارشناسان از احتمال ترور و یا زخمی شدن وی خبر دهند. علاوه‌بر این با مراجعه به صفحه اول خبرگزاری رسمی عربستان که اخبار نشست‌ها و دیدارهای پادشاه و ولیعهد سعودی را منتشر می‌کند، می‌بینیم که در صفحه مربوط به اخبار بن‌سلمان، آخرین خبر و عکسی که از وی وجود دارد مربوط به ۲۴ آوریل (یعنی سه روز پس از حادثه الخزامی) است و از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ خبری از بن‌سلمان در صفحه رسمی وی در خبرگزاری رسمی سعودی منتشر نشده است تا بر ابهامات مربوط به سرنوشت وی بیفزاید.


بیشتر بخوانید: خبر محرمانه درباره احتمال مرگ بن‌سلمان


اما مهم‌ترین خبر در مورد سرنوشت بن سلمان را روزنامه کیهان منتشر کرد. حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه در گزارشی ضمن بررسی احتمال ترور بن سلمان اعلام کرد، «آنچه شواهد و قرائن یاد شده در مورد ترور بن‌سلمان را از احتمال به قطعیت نزدیک می‌کند یک خبر به کلی سرّی است که از سرویس اطلاعاتی و امنیتی یکی از کشورهای عربی منطقه درز کرده و به گونه‌ای در اختیار کیهان قرار گرفته است. این سرویس اطلاعاتی در گزارش محرمانه خود برای مقام عالی کشور متبوع خویش با قاطعیت آورده است که در جریان درگیری‌های شنبه شب ریاض- اول اردیبهشت/۲۱ آوریل- حداقل دو گلوله به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان اصابت کرده و احتمال اینکه از دنیا رفته باشد نیز وجود دارد.»

یک روز پس از انتشار این گزارش مشاور ارشد بن سلمان عکسی بدون تاریخ از بن سلمان را منتشر کرد تا چنین القا کند که وی صحیح و سالم است.

پس از تمرکز کیهان بر غیبت بن سلمان برخی رسانه‌های خارجی مانند اسپوتنیک هم این خبر را پوشش دادند. نقطه مشترک تمام گزارش‌ها در این مورد این است که احتمال زخمی شدن بن سلمان وجود دارد و با توجه به اینکه وی عطش حضور در رسانه‌ها را دارد غیبت یک ماهه وی بسیار مشکوک است. در این مورد چند سناریو وجود دارد:

سناریوی اول: بن سلمان ترور شده و احتمالا زخمی یا حتی مرده است. چرا که مجتهد همان زمان از تیراندازی سنگین در کاخ الخزامی وابسته به بن سلمان خبر داده بود و هیچ دلیل دیگری برای غیبت یک ماهه بن سلمان وجود ندارد.

سناریوی دوم: احتمال دیگر مربوط به بازداشت و دستگیری وی توسط مخالفان است. اصلاحات نمادین بن‌سلمان در کنار دستگیری شاهزاده‌های قدرتمند و کودتا علیه بن نایف باعث شده است تا چند جبهه علیه وی موضع‌گیری داشته باشند. بنابراین احتمال اینکه وی توسط برخی از این جبهه‌ها بازداشت شده باشد نیز وجود دارد، هر چند این احتمال ضعیف و کمی دور از ذهن می‌نماید.

سناریوی سوم: بن سلمان در فروردین ماه در سفر به آمریکا علیه فلسطین مواضع شدیدی اتخاذ کرد. وی در مصاحبه با نشریه آتلانتیک به صراحت از حق موجودیت اسرائیل برای داشتن سرزمین دفاع کرد. این مسئله برای عربستان بسیار سنگین تمام شد. فشار افکار عمومی باعث شد تا ملک سلمان در نشست سران عرب در ظهران برای رهایی از این فشار حتی عنوان نشست را به قدس تغییر دهد و در بیانیه پایانی از فلسطین به صورت ظاهری دفاع کرد. بنابراین یکی دیگر از احتمالات این است که بن سلمان با هدف رهایی از فشارهای رسانه‌ای مدتی را به دور از رسانه‌ها به سرببرد. دلیل اصلی این مسئله نیز به موضوع انتقال سفارت آمریکا از قدس به تل‌آویو بر می‌گردد.

دوشنبه هفته گذشته این انتقال با کشتار شدید مردم فلسطین همراه بود و این مسئله از قبل قابل پیش‌بینی بود. بن سلمان در این شرایط باید یک موضع صریح و واضح می‌گرفت نظر وی طبیعتا دفاع از اسرائیل می‌بود. چرا که به قدرت رسیدن بن سلمان تنها با کمک‌های ترامپ و نتانیاهو صورت گرفته است. بن سلمان به عنوان رکنی اساسی در حمایت از اسرائیل نه به مخالفت با اسرائیل اعتقاد دارد و نه بنا دارد آینده خود و پادشاهی‌اش را در سایه چنین هزینه‌هایی با چالش مواجه ببیند. علاوه‌بر این یکی ازشعارهای اساسی مردم درغزه و کرانه باختری شعار علیه بن سلمان و آل‌سعود بود و غایب‌ترین رسانه‌ها در پوشش این ماجرا رسانه‌های متعلق به سعودی بودند.

از طرفی موضع حمایتی بن سلمان از اسرائیل در این شرایط که حتی برخی کشورهای اروپایی نیز از فلسطین حمایت کرده‌اند می‌توانست فشارهای داخلی و منطقه‌ای علیه وی را بار دیگر افزایش دهد. بنابراین وی بهترین راهکار را غیبت رسانه‌ای تا اتمام ماجرای انتقال سفارت دانسته است.

تحلیل سناریوها:
اینکه کدام یک از سناریوهای فوق به واقعیت نزدیک‌تر است را نمی‌توان به صراحت تعیین کرد. به نظر می‌رسد شواهد و دلایل برای واقعی بودن سناریوی مرگ بن سلمان چندان قوی نباشد و با توجه به شکاف عمیق در بین خاندان سعودی در صورت مرگ بن سلمان اخباری از این حادثه منتشر می‌شد. چرا که مجتهد افشاگر سعودی بارها اخبار بسیار ریزتری در این مورد را منتشر کرده است. علاوه‌بر این سه روز پس از حادثه کاخ الخزامی محمد بن سلمان به همراه پادشاه در یک مراسم افتتاحیه بر صفحه تلویزیون ظاهر شد.

بنابراین احتمال مرگ بن سلمان همچنان وجود دارد اما شواهد در این مورد ناکافی هستند.

به نظر می‌رسد سناریوی منطبق با واقعیت، «زخمی شدن بن سلمان باشد» تیراندازی اول اردیبهشت ماه طبق اعلام رسانه‌ها «بسیار سنگین» گزارش شده بود. به نظر می‌رسد این سناریو می‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم اخیرا در گزارشی اعلام کرد، دیپلمات‌های اروپایی در حاشیه کنفرانسی که اخیرا در امان پایتخت اردن برگزار شد به شدت جویای علت غیبت اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در انظار عمومی و رسانه‌ها شدند. بنابراین این غیبت رسانه‌ای نمی‌تواند طبیعی باشد.

بن سلمان مهم‌ترین ابزار در راه اجرای اصلاحات را «رسانه‌ها» تعریف کرده و به روش‌های مختلف از طریق رسانه به تبیین اقدامات داخلی و منطقه‌ای خود می‌پرداخت. در شرایط کنونی تنها یک حادثه غیر طبیعی می‌تواند وی را از رسانه‌ها دور نگه دارد. بن سلمان به اندازه کافی در داخل برای خود دشمن تراشیده و بنابراین احتمال زخمی شدن وی دور از ذهن نیست. این اولین بار نبود که افراد ناشناس اقدام به انجام عملیات علیه سران سعودی به ویژه ولیعهد سعودی می‌کنند. ۶ ماه پیش از وقوع این حادثه نیز وزارت کشور سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود یک فرد مسلح با سلاح کلاشنیکف و چند نارنجک، به نیروهای گارد پادشاهی کاخ سعودی در شهر جده حمله کرده است.

اما نکته دیگر که سناریوی دوم یعنی زخمی شدن بن‌سلمان را بسیار قوت می‌بخشد به انتشار نخستین عکس از بن سلمان پس از حادثه تیراندازی در کاخ الخزامی برمی‌گردد.

«بدر العساکر» مدیر دفتر ویژه ولیعهد عربستان سعودی عکسی از «محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای نخستین بار پس از حادثه تیراندازی در کاخ پادشاهی در منطقه «الخزامی» منتشر کرد. در این عکس بن سلمان در کنار «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین، شیخ« محمدبن زاید» ولیعهد ابوظبی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس ‌جمهور مصر دیده می‌شود. العساکر درباره این عکس که در حساب شخصی‌اش در توئیتر منتشر شد، نوشته: «دیدار دوستانه میان برادران...چند روز پیش به میزبانی جناب آقای رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی برگزار شد.»

به نظر می‌رسد انتشار این عکس از سوی مدیر دفتر ویژه بن سلمان پس از رسانه‌ای شدن دلیل غیبت ولیعهد سعودی با هدف کنترل افکار عمومی و عبور از شایعه ترور بن سلمان بوده است. البته هنوز مشخص نشده است که این عکس واقعا بعد از حادثه تیراندازی گرفته شده یا یکی از عکس‌های قدیمی بن سلمان است که در این شرایط منتشر شده است.

اما یکی دیگر از مشکلات این عکس نیز این است که بن سلمان حاضر به گرفتن عکس یادگاری با دوستان منطقه‌ای خود می‌باشد اما از شرکت در مراسم سحری در صبح پنجشنبه که برای وی و پادشاه بسیار مهم است امتناع کرده است! رسانه‌های عربی و سعودی تصاویری از مراسم سحری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ، با اعضای خاندان حاکم و شماری از وزرا و شاهزادگان به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان منتشر کردند؛ تصاویری که در هیچ‌کدام از آنها تصویری از محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی دیده نمی‌شود.

علاوه ‌بر این محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در نشست شورای وزیران این کشور که هفته گذشته به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در کاخ سلام جده برگزار شد حضور نداشت. نکته آخر در مورد این عکس هم اینکه، العساکر در حالی این تصویر را منتشر کرده که پیش از این هیچ یک از رسانه‌های این چهار کشور خبر این ملاقات چهارنفره را ذکر نکرده بودند!

اما در مورد سناریوی سوم که به غیبت خودخواسته بن‌سلمان ‌اشاره دارد، این که، این سناریو هرچند در مرتبه بعدی احتمال وقوع قراردارد اما احتمال آن بسیار ضعیف است. بن‌سلمان به اظهار نظرهای صریح و تند معروف است و هیچ‌گاه در رفتار خود مصلحت را رعایت نکرده است. ضمن اینکه حمایت وی از اسرائیل بسیار آشکار بوده و تنها اعلام رسمی روابط با اسرائیل باقی مانده است و گرنه وی تمام مراحل نزدیکی به اسرائیل را انجام داده است. از سوی دیگر در شرایط کنونی که مهم‌ترین رویداد جهان اسلام یعنی انتقال سفارت آمریکا به قدس روی داده است بعید است بن‌سلمان که به دنبال دستیابی به تخت پادشاهی است از اظهار نظر سریع و به موقع در این مورد خودداری کند. بنابراین، این احتمال هرچند مطرح اما بسیار ضعیف است.

در کل می‌توان گفت در عربستان ترور مقامات و کودتا سابقه‌ دارد به عنوان مثال فیصل بن عبدالعزیز در تاریخ ۲۵‌مارس ۱۹۷۵ به‌دست برادرزاده خود فیصل بن مساعد، ترور شد. علاوه ‌بر این خودِ بن سلمان نیز در سال ۲۰۱۷ هدف ترور قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این مورد نوشت، منابع نزدیک به دربار پادشاه سعودی و محمد بن سلمان فاش کردند که بن‌سلمان در معرض عملیات ترور ناموفق قرار گرفت. این عملیات توسط یکی از افراد خاندان حاکم سعودی هنگام حضور محمد بن سلمان در قصر انجام شده است. حتی برخی خبرها حاکی است بن سلمان از ترس همین ترورها بیشتر اوقات خود را در یک کشتی سپری می‌کند.

دلیل غیبت بن سلمان هر سناریویی باشد به نظر می‌رسد که وی در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد و گرنه هیچ دلیلی برای غیبت رسانه‌ای وی وجود ندارد. البته مقامات سعودی از چند روز پیش شروع به انتشار یک سری عکس‌های بدون تاریخ از بن سلمان کرده‌اند تا نشان دهند که ولیعهد سعودی در شرایط مساعدی به سر می‌برد. اما تنها حضور تلویزیونی بن سلمان می‌تواند به این شایعه‌ها پایان دهد. ضمن اینکه حتی اگر بن سلمان زخمی نیز شده باشد تلاش تیم پزشکی وی در روزهای آینده احتمالا این خواهد بود که به هر ترتیب شرایط جسمی وی را به مرحله‌ای از ثبات برسانند تا مقدمات انجام یک مصاحبه تلویزیونی با وی را فراهم کنند!

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

نگاهی به 3 سناریو غیبت محمد بن سلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۳:۵۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
نگفتم گرسنه که بشه سر اخورش پیدا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
به هر حال اگر هم زنده باشه دو سه سال بیشتر حاکم عربستان نخواهد بود. مرگ بر السعود
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
لعنت بر السعود خبیث
Iran (Islamic Republic of)
عبدی
۱۱:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
ال سعودبه اسلام وبشریت خیانت کرداند خداوندانهارابه درک واصل کندوشرشان راازسرمسلمانان ومردم سر زمین الهی پاک کند که اینشالله به زودی به امید خدامحقق خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
بره به دوزخ انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
این‌که‌مرده‌یا‌نه‌مهم‌نیست‌مهم‌اینه‌که‌اونم‌بازیچه‌امریکای‌جنایتکار‌
هستش‌‌بن‌سلمان‌برای‌‌به‌دست‌اوردن‌تخت‌پادشاهی‌عروسک‌خیمه‌
شب‌بازی‌امریکا‌واسراییل‌شده‌بود‌
Iran (Islamic Republic of)
هادی مشهد مقدس
۰۴:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
اینها ال سعودند که مردم بیگناه را میکشند خدا پرده از چهره تزویر انان کنار زد .
United States of America
ناشناس
۰۴:۳۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
خدکنه بره به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
انشاالله، نابود شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریأم
۰۴:۲۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
بن سلمان برای رسیدن به قدرت خود پهباد ومهاجمان رو عجیل کرده که پادشاه رو بکشه و بعد از دوسه روزی قضیه أش لو رفته و پادشاه عربستان محرمانه بازداشتش کرده٬وزیر خارجه آمریکاه اومده عربستان وسادت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۴:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
میگم مگه پادشاه قبلی که مرد چند روز خبرش رو رسانه ای و بعدا گفتن .شاید بدرک واصل شده .انشالله که اینطور باشه .
Switzerland
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
انشالله که به درک واصل شده باشه به جاش یه خائنی دیگه ولیعهد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
ادمهای بد هرگز از تاریخ درس نمی گیرن و راه خودشونو میرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
این شیطان نمرده،
بلکه با اینکار میخواد مخالفین و لیدرها و شاهزاده های مخالف خودش رو از لونه بیرون بکشه، و از بین ببردشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
ازخدا میخواهیم به حرمت این ماه عزبز وبحق خون بناخق ریخته شده یمنیها آه این مردم وطفلان مظلوم یمن را ازقاتلانش چون سردمداران آلسقوط هرجه زودتر بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
shahram
۰۱:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
هچیش نیست چون اگ مورده بود سریعا واسش جایگزین میذاشتن.اینا دارن یه توطعه جدید درست میکنن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۱۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
به حرمت خون شهدای حرم اشاالله به درک واصل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله نابود شده است
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۳:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
به نظر به شدت زخمي شده ولي پزشكان اميدي به بهبوديش دارن
انشالله به درك واصل بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
اینقد بزرگش نکنید که فکر کنند برای ایران مهم میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله قبرستان باشه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۳:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام
این شاالله که مرده باشه که درآن روزبایستی همه مسلمانان جهان جشن اسلامی بگیرند چراکه یک مزدورصهیونیستی به درک واصل شده
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۲:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
امیدوارم روزی برسه، که به درک واصل بشه،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
بن سلمان مثل ابوبکر الغدادی شده که هر روز یه چیزی میگن
بن سلمان صد در صد صحیح و سالم هستش
مگه کم واسه محافظانش دلار و پول خرج میکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
ظاهرا موندیدکه کجاست.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۰:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
نگن ما زدیم ازاین وهابیون بعید نیست بخدا تا بخواهید تهمت میزنن به ما مرگ بر اسرائیل وال سعودی و امارات و آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر ظالمین .مرگ بر آل سعود جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
ایشالله ک تو جهنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
امیدوارم مرده باشه تا دنیا از دستش یه نفس راحت بکشه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۸:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
بره به جهنم تا مسلمانان یمن یه نفس راحت بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
به هر حال از خدا میخوام هرچه زودتر آل سعود رو برچینه ونابود کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
شایدم خود پدرش دیده پسرش خیلی داره اذیت میکنه ...امروز ..فرداست که سر خودشم بره زیر آب .مرگ بر السعود واسرائیل جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشاللله نابودی دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
شایدم خود پدرش دیده پسرش خیلی داره اذیت میکنه ...امروز ..فرداست که سر خودشم بره زیر آب .مرگ بر السعود واسرائیل جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا ریشه ال سعود را از زمین برکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا ریشه ال سعود را از زمین برکند
Germany
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
اگر محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودی مرده خدا لعنت کند
انتقام خون یمنی ها گرفته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشاله نابود شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
در اثر در گیری در کاخ بشدت مجروح شده و تحت مراقبت پزشکان هستند ، ولی بشدت هم می ترسند و نگران جان نا قابل خود است
مرگ بر السعود
-
ا
۱۶:۲۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
بمیره انشالله این السعود
Iran (Islamic Republic of)
علی گلبان
۱۵:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
یکی از دلایل این باشه که بن سلمان بخاد با غیبتش مخالفان جدیشو شناسایی کنه ،بهر حال من امیدوارم به درک رفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی گلبان
۱۵:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
یکی از دلایل این باشه که بن سلمان بخاد با غیبتش مخالفان جدیشو شناسایی کنه ،بهر حال من امیدوارم به درک رفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
برود به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله که نابود ومحو شده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله ریشه اشون هرچه زودتر خشکانده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر رژیم صهیونیستی
Germany
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
نابود شده
-
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
باآمریکا قهرکرده مرگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
کار خود آمریکاییهای خائن.حالا به زودی معلوم میشه.به خاطر منافع خودشون دست به هر سیاست خبیثی میزنند.
Germany
عبدالله
۱۴:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خداوند بحق خون پاک شهدای یمنی
اساعه نفس این ملعون و ملحد را بگیرد تا دنیای اسلام از شر ، یک قاتل نفوس مسلمین،در یمن و جاهای دیگر، در امان شود! آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
ان شاءلله که رفته به جهنم
Spain
علی
۱۳:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله که نابود شده باشد..
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مکافات عمل خیلی سریع یقه ال منحوس سعود را گرفت بن سلمان را به درک واصل کرد این بهترین خبر برای جهان اسلام است بن سلمان مرد و جهان اسلام از شر منحوسش راحت شد .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خداروشکر نابوووود شد
علی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
لعنت بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
به درک واصل بشه ای خدا شکرت اگر مرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
به درک واصل بشه ای خدا شکرت اگر مرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
دو حالت بظر می رسد نظر اول اینکه این روباه مکار زنده وسالم است می خواهد محاجمان دست به تحرک بزند وانها شناشایی ودستگیر واعدام کند یا اینکه مرده یا زخمی است چون ترامپ در این مدت کوتا دو کار مهم انجام داد خروج از برجام وتصرف بیت المقدس هرچه باشد یه کار بسیار مهم رخ داده ای خدای بزرگ اگر زنده هم هست جانش بگیر این کودک کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشا الله به حرمت ماه رمضان مرده باشه شاید اینجوری دل مردم یمن شاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خداکنه واقعیت داشته باشه مرگش حتمی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشاالا که نفرین های ما کارساز شد باشه، انشاالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشاالا که جنازشو ببینیم، انشاالا
Germany
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
به امید ونابودی السعود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
انشالله رفته جهنم تاتقاص کشتارکودکان یمن راپس دهد