حضور خیران در مناطق عشایری محروم ریگان

شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان می‌باشد که ضریب محرومیت این شهرستان ۹ می‌باشد که این ضریب محرومیت این شهرستان را به شهرستان‌های محروم استان تبدیل کرده است.

حضور خیران در مناطق عشایری محروم ریگانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یکی از محرومیت‌هایی که در این شهرستان وجود دارد، نبود واحد‌های آموزشی مقاوم ومستحکم در این شهرستان کویری است.
وجود مدارس خشت وگلی کپری وسنگی در مناطق عشایری این شهرستان باعث شده است که دانش آموزان در زیر سایه درختان بنه وکسور درس بخوانند که این امر بر مشکلات دانش آموزان افزوده است.
هر چه به مناطق عشایری شهرستان نزدیک می‌شویم اوج محرومیت در این مناطق دوچندان می‌شود واین محرومیت بروضعیت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذاشته است.
شرایط آب وهوایی منطقه وبحران ریزگردها وخشکسالی نیزبرمشکلات افزوده است.
در تعدادی از روستا‌های مناطق عشایری شدت وزش باد  به حدی است که کانکس‌های کلاسی مدرسه را نیز با تکان های خود واژگون می کند.
دانش آموزان باسختی زیاد وبا هراس تخریب کپر یا آوار شدن کانکس برسرشان درس می خوانند.

اما این روز‌ها با ورود خیرین مدرسه ساز به مناطق کوهستانی وعشایری شهرستان، امید در دل دانش آموزان این مناطق زنده شد.
عشایری که امسال به دلیل خشکسالی در حال مهاجرت به روستا‌های اطراف شهرستان بودند، اما با ورود خیرین مدرسه ساز در مناطق خود ماندند وبه زندگی خود ادامه خواهند داد .
مرتضی جرجندی یکی از دانش اموزان عشایری ریگان می‌گوید: ما با ترس ووحشت در این مدارس کپری وکانکسی درس می‌خوانیم وهر لحظه می‌ترسیم که کانکس بر سر ما تخریب شود.
وی اظهارداشت: اصلا در این مدارس نمی‌توانیم درس بخوانیم، چون صدای باد اذیتمان می‌کند.
رضا سنجری فر دیگر دانش آموز مدرسه ای می‌گوید : کلاس درس ما در چادر برگزار می شد طوفان چادرمان را از بین برد وما الان در سایه درختان بنه وکسور درس می‌خوانیم.
وی تصریح کرد: چون در این مناطق امسال بارندگی نداشتیم در زیر این درختان هوا گرم می‌شود  وتحمل شرایط سخت است.


این دانش اموز اضافه می کند: با توجه به اینکه فصل امتحانات ما می‌باشد درس خواندن در این شرایط  خیلی سخت است .
رحمت سابکی فر دهیار یکی از این مناطق عشایری می‌گوید: خیرین به مناطق ما آمده اند تا مدرسه برای ما بسازند وازاین جهت خیلی خوشحالیم، چون دانش آموزان در این مدارس در آسایش خواهند بود.
وی افزود: دانش آموزان ما در بدترین شرایط آب وهوایی منطقه درس می‌خوانند.
 
بخشدار گنبکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خیرین کار ساخت ۴ مدرسه در مناطق عشایری شهرستان ریگان را  آغاز کرده اند که تعدادی از این مدارس آماده بهر برداری می‌باشند.
علیرضا جاویدان تصریح کرد: این واحد‌های آموزشی ۳ کلاسه می‌باشند که در مناطق سیرکی زینب، کشته دهکن ساخته شده اند.
وی اظهار کرد :با ساخت این واحد‌های آموزشی در این مناطق بیش از ۱۰۰ دانش آموز از مزایای این واحد‌های آموزشی برخوردار خواهند شد.
فرماندار ریگان نیز اظهار کرد: شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های محروم استان کرمان می‌باشد که در زمینه واحد‌های آموزشی با مشکلات جدی روبرو است.
امین باقری اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو سال خیرین ۲۵ واحد آموزشی با هزینه ۱۷۰ میلیارد ریال را در این شهرستان ساخته وتحویل آموزش وپرورش دادند.

وی افزود :امسال نیز خیرین کار ساخت ۱۰ واحد آموزشی را در این شهرستان آغاز کردند که پیشرفت خوبی را در این شهرستان داشته است.
فرماندار ریگان اظهار کرد: ۳۰ درصد از واحد‌های آموزشی شهرستان غیر استاندارد  هستند که نیاز به ساخت واحد‌های آموزشی مقاوم داریم
باقری بیان داشت به دلیل اینکه محوطه تعدادی از مدارس شهرستان خاکی است با وزش طوفان‌های شدید شن مشکلات تنفسی برای دانش آموزان ایجاد می شود.
وی از خیرین خواست نسبت به آسفالت ویا محوطه سازی این مدارس توجه ویژه ای داشته باشند.

باقری عنوان کرد:با توجه به محرومیت‌هایی که در زمینه آموزشی در این شهرستان وجود دارد نیازمند توجه ویژه خیرین هستیم.


در شهرستان ریگان بیش از ۱۰۰ واحد اموزشی وجود دارد که بیش از ۱۲ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این واحد‌های اموزشی مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/ح

گزارش: موسی مولائیان

محرومیت در مدارس ریگان با کمک خیران برطرف می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار