قارچ کوهی ۱۱۷ لرستانی را راهی بیمارستان کرد

رئیس مرکز بهداشت خرم‌آباد گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱۷ مورد مسمومیت با قارچ کوهی در استان گزارش شد که منجر به بستری شدن افراد مسموم‌شده در بیمارستان‌های خرم‌آباد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛محمد بیرانوند،رئیس مرکز بهداشت خرم‌آباد با اشاره به مسمومیت‌های اخیر شهروندان لرستانی با قارچ کوهی، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۱۷ مورد مسمومیت با قارچ کوهی در استان گزارش شده که منجر به بستری شدن اغلب افراد مسموم‌شده در بیمارستان‌های خرم‌آباد شده است.

وی افزود: در حال حاضر هشت نفر از مسمومین در بیمارستان بستری هستند، ضمن اینکه سه مورد فوتی نیز گزارش شده که از این تعداد فوتی دو نفر از نورآباد و یک نفر نیز از ازنا گزارش شده است.

رئیس مرکز بهداشت خرم‌آباد بر خودداری از مصرف هرگونه قارچ کوهی تاکید کرد و افزود: مردم عادی قادر به تشخیص سمی و غیرسمی بودن قارچ نیستند و لذا تاکید می‌شود شهروندان از خریداری و مصرف هرگونه قارچ کوهی خودداری نمایند.

بیرانوند بیان داشت: تنها در آزمایشگاه‌های تخصصی می‌توان سمی‌بودن قارچ‌ها را تشخیص داد و از روش‌های سنتی همچون جوشاندن قارچ در شیر و شکل ظاهری قارچ نمی‌توان پی به سمی‌بودن آن برد.

وی درصد جذب سم قارچ در بدن از طریق مخاط و تماس با چشم را پایین دانست و گفت: انتقال سم از این طرق کبد را از کار نمی‌اندازد و تنها در صورت خوردن، فرد با آسیب‌های جدی همچون ازکار افتادگی کبد مواجه می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خرم‌آباد به برخی علائم مسمومیت با قارچ کوهی اشاره و تصریح کرد: تب‌ولرز، عرق کردن، اسهال، بی‌حالی، بی‌حسی، سرگیجه و افت فشارخون از علائم اولیه مسمومیت با قارچ هستند و انتظار می‌رود شهروندان بعد از مصرف قارچ کوهی با مشاهده این علائم بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنند.

بیرانوند اظهار داشت: تاکید می‌شود به دلیل اینکه فرد قادر به تشخیص قارچ سمی و غیرسمی از یکدیگر نیست لذا درخواست می‌شود شهروندان از خرید هرگونه قارچ از مراکز بدون مجوز بهداشت و همچنین دست‌فروشان خودداری کنند.

انتهای پیام/د

از خریداری و مصرف هرگونه قارچ کوهی خودداری شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار