مواد غذایی خودر را از دست‌فروشان تهیه نکنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هشدار داد: از آنجا‌که مواد غذایی عرضه شده توسط دست‌فروشان به‌طور مخفیانه و در اماکنی دور از نظارت بازرسان بهداشتی تهیه می‌شود غیر بهداشتی بوده و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

مواد غذایی خودر را از دست‌فروشان تهیه نکنیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان بیان کرد: با شروع ماه مبارک رمضان، عرضه مواد غذایی حساس و فسادپذیر مانند انواع غذا‌های خانگی، آش، حلیم، زولبیا و بامیه توسط دست‌فروشان دوره‌گرد افزایش یافته و از آنجا که این مواد غذایی به‌طور مخفیانه تهیه می‌شود دور از دسترس نظارت بازرسان بهداشتی است.

وی با بیان اینکه تهیه این مواد غذایی در شرایط کاملا غیربهداشتی و با استفاده از مواد اولیه باکیفیت نامرغوب و رنگ‌های صنعتی غیر خوراکی انجام می‌شود مصرف آن‌ها سلامت مردم را به خطر انداخته و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: این غذا‌های غیربهداشتی در طول روز به مدت زیادی در دمای محیط نگهداری می‌شوند که با توجه به نوع ماده غذایی، احتمال رشد عوامل میکروبی بیماری‌زا و فاسد شدن در آن‌ها بالا می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین شرایط رعایت دما هنگام حمل‌ونقل مواد غذایی توسط این دست‌فروشان رعایت نمی‌شود، بنابراین این‌گونه مواد می‌توانند به‌طور بالقوه عاملی برای بروز بیماری‌های ناشی از مواد غذایی اعم از بیماری‌های انگلی و میکروبی باشند که در برخی موارد حتی می‌تواند زندگی فرد مصرف‌کننده را با تهدید جدی مواجه سازند.

دکتر خواجه‌ئیان تاکید کرد: از هم استانی‌ها می‌خواهیم برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز خانوار خود به‌ویژه در ماه مبارک رمضان، به مراکز عرضه مواد غذایی با شرایط بهداشتی مراجعه نمایند.

وی افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه بهداشت مواد غذایی در مراکز عرضه مواد غذایی می‌توانند آن‌را به سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ گزارش کنند.

انتهای پیام/م

مواد غذایی عرضه‌ شده توسط دست‌فروشان سلامت مردم را به خطر می‌اندازد

برچسب ها: تغذیه ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.