باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می دهد؛

بهداشت خواب در ایام ماه مبارک رمضان

داشتن خواب کافی در سلامت انسان نقش بسیار مهمی دارد، با این راهکارها می توانید خواب راحتی در ماه مبارک رمضان داشته باشید.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ هرساله با آمدن ماه مبارک رمضان، تغییر ساعت خواب در روزه داران، یکی از مشکلات شایع است،به سراغ مردم رفتیم و در مورد این که  آیا در ماه مبارک رمضان تغییری در خوابشان ایجاد شده یا نه پرسیدیم .آقای حدود 23 ساله در این مصاحبه به ما گفت:قبل از آغاز ماه مبارک رمضان،ساعت 11 شب می خوابیدم اما این روزها تا سحر بیدارم و بعد خواندن نماز صبح تا ساعت 10 صبح می خوابم.

خانم شاغلی گفت: ما تا سحر بیداریم ، چون کارمند هستم. ساعت 6:30 از خواب بیدار می شوم و آماده رفتن به محل کار می شم.و خانم دیگری در ادامه گفت: کسانی که در ماه مبارک رمضان کمتر می خوابند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف میشه.این افراد خیلی عصبی می شوند.

بهداشت خواب در ایام ماه مبارک رمضان


هورمون ملاتونین،هورمونی که قبل از خواب به حداکثر می رسد و باعث می شود فرد یک خواب کافی داشته باشد. حالا تغییر در خواب در این ایام یعنی تغییر در تولید این هورمون.که متاسفانه تاثیرات ناخوشایندی روی بدن می گذارد.


دکتر جعفری، روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت: در ایام ماه مبارک رمضان بعضی از افراد تا سحر بیدار هستند و از آن طرف صبح تا بعدظهر می خوابند،که این نوع خوابیدن در روز بعد منجر به اتفاقاتی از قبیل خستگی،کاهش تمرکز،بی حوصلگی و تحریک پذیری منجر می شود.افرادی که شب خواب خوبی نداشته باشند در طی روز احساس نشاط و تازگی ندارند.


دکتر جعفری در ادامه توصیه هایی هم کردند:

1) در این ماه خدا،افراد تا زمان سحر بیدار نباشند و استراحت کنند. برای خوردن سحری یک الی یک ساعت و نیم یا شاید هم کمتر زمان لازم است وقت بگذارند.

بهداشت خواب در ایام ماه مبارک رمضان


2) قبل از خواب از کارکردن با گوشی؛تلویزیون؛گوش کردن موزیک های تند خودداری کنند.


3) در وعده افطار،افراد از غذاهای چرب و سنگین استفاده نکنند چون در خواب شب تداخل ایجاد می کند.

با یه برنامه ریزی دقیق و رعایت نکات ساده، می توانیم خودمان رابا این تغییرات هماهنگ کنیم .به راحتی روزه بگیریم و از لحظات معنوی این ماه، بهره بیشتری ببریم.

بهداشت خواب در ایام ماه مبارک رمضان

 

 پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه می فرمایند: " نومکم فیه عباده ". یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان این است که خواب شما در این ماه عبادت به شمار می آید.و حتی ثواب نفس هایی که یک مومن روزه دار می کشد، پاداش تسبیح در راه خدا را دارد.

گزارش از الهه صبوحی

انتهای پیام/ش

برچسب ها: رمضان 97 ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار