کارشناس سوری: برجام به عرصه زورآزمایی میان اروپا و آمریکا بدل شده است

کارشناس سوری معتقد است پرونده هسته‌ای ایران به صندوق پستی میان آمریکا و اروپا و اهرم فشار هر یک از دو طرف علیه یکدیگر تبدیل شده است.

کارشناس سوری: برجام به عرصه زورآزمایی میان اروپا و آمریکا بدل شده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گفتگو با «عبدالمسیح الشامی»، نویسنده و پژوهشگر سیاسی سوری از برلین، به بررسی تلاش کشور‌های اروپایی، روسیه و چین برای حفظ توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

الشامی در پاسخ به این پرسش که صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه بر حمایت و حفاظت از توافق هسته ایران تأکید کرده اند، به نظر شما کشور‌های اروپایی تا چه اندازه می‌توانند از این موضع خود دفاع کنند؟ گفت: «معتقدم پرونده هسته‌ای ایران به صندوق پستی بین آمریکا و اروپا و اهرم فشار هر یک از این دو طرف علیه یکدیگر تبدیل شده است. اگر بخواهیم اندکی در این زمینه عمیق‌تر دقت کنیم و واقعیت‌ها را بدون توجه به مواضع رسانه‌ای نگاه کنیم، متوجه می‌شویم اروپا به طرق مختلف تلاش می‌کند به وسیله پرونده هسته‌ای ایران به اعمال فشار‌های آمریکا علیه خود واکنش نشان دهد».

وی در ادامه گفت: «از زمان رسیدن دونالد ترامپ به قدرت تنش‌ها در این زمینه افزایش یافته است و ترامپ به روش‌های متعدد تلاش کرده است ماهیت روابط با اتحادیه اروپا را تغییر دهد و فضای جدیدی را بر روابط تجاری و تعرفه‌های گمرکی بین طرفین حاکم کند. این شرایط روابط بین دو طرف را شدیدا در معرض تهدید قرار داده است و اکنون مسأله هسته‌ای ایران نیز به این پرونده‌های اختلافی اضافه شده است».

این کارشناس سوری افزود: «من معتقدم آمریکا قصد دارد با مواضع خود علاوه بر ایران، اتحادیه اروپا را نیز که روابط تجاری اش را با تهران افزایش داده است مجازات کند. از سوی دیگر اروپا تلاش می‌کند با اصرار بر حفظ توافق هسته‌ای با اعمال فشار‌های آمریکا مقابله کند. به نظر من مواضع اروپا ارتباطی به دوستی با ایران و حفظ روابط با این کشور ندارد، بلکه مواضع اروپا در این زمینه بیشتر حامل پیام‌هایی برای آمریکا است».

او در ادامه تصریح کرد: «از این رو شرط‌های هفت گانه ایران بی اعتمادی بین تهران و اتحادیه اروپا را منعکس می‌کند، ایرانی‌ها  به خوبی از پس زمینه مواضع اروپایی‌ها آگاهند و از اهداف و مقاصد آنان مطلع هستند. آن‌ها به مواضع کشور‌های اروپایی اعتماد ندارند و به خوبی می‌دانند مواضع اروپا ارتباطی با حفظ روابط مستقیم با ایران ندارد و بیشتر با هدف اعمال فشار بر آمریکا اتخاذ می‌شود».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف آمریکا و اروپا در مورد توافق هسته‌ای ایران نشان دهنده اختلاف در عرصه سیاست خارجی بین طرفین است، گفت: در واقع اختلافات عمیق و بزرگی بین آمریکا و اروپا وجود دارد و حتی سفر روز پنج شنبه وزیر خارجه آلمان به واشنگتن و نشست هایش با مسئولان آمریکایی با تنش همراه بوده است. آمریکا با این منطق که خود را پلیس اقتصادی جهان می‌داند با سران اروپایی تعامل می‌کند و حتی برخی از تحولات پشت پرده تأیید می‌کند که آمریکا در عرصه سیاست بین المللی از منطق قلدرمآبی استفاده می‌کند و این مسأله از جانب اروپایی‌ها پذیرفتنی نیست».

این کارشناس در ادامه گفت: بر این اساس کشور‌های اروپایی دنبال جایگزین‌های دیگری برای روابط خود هستند و صدر اعظم آلمان به ترتیب به چین و روسیه سفر کرده است. به نظر می‌رسد فضای حاکم بر روابط بین الملل در حال تغییر است و اروپا نیز به دنبال برگ‌های برنده برای پاسخ دادن به اعمال فشار آمریکا است تا این کشور را مجبور به نرم کردن و تغییر مواضعش کند.

او در مورد واکنش کشور‌های اروپایی به شرط‌های تعیین شده از سوی ایران گفت: «من معتقدم اروپا آنگونه که از مکرون در روسیه نیز شنیدیم تلاش می‌کند با ایران در زمینه برخی از درخواست هایش و تا آنجا که تهدیدی برای اقتصاد، شرکت‌ها و منافع اروپا ایجاد نکند همراهی کند، اما گمان نمی‌کنم اروپا تمام خواسته‌های ایران را تأیید و حمایت کند. اروپا به طور مستقیم نمی‌تواند بر گردش اموال و دارایی‌های ایران و آزاد بودن بانک‌های ایرانی برای داد و ستد تأثیر بگذارد و خود اروپا نیز در این زمینه زیر سایه آمریکا است که بر سیستم بانک جهانی تسلط دارد. بنابراین اوضاع بسیار پیچیده است و اروپا نمی‌تواند با تمام خواسته‌های ایران همراهی و موافقت کند، اما ممکن است با برخی از خواسته‌های ایران موافقت کند و چه بسا با آمریکا در مورد آن‌ها گفتگو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار