علائمی که از افت قند خون در روزه‌داران خبر می‌دهند

یک دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی رعایت نکاتی را برای پیشگیری از افت قند خون در طول روزه‌داری ضروری دانست.

علائمی که از افت قند خون در روزه‌داران خبر می‌دهندفرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره افت قند خون در هنگام روزه‌داری اظهار کرد: بیماران دیابتی که انسولین یا دارو استفاده می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض افت قند خون هستند؛ اگر مقدار انسولین مصرفی مبتلایان به دیابت بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد یا قرص‌هایشان را بیشتر از دوز عادی مصرف  کرده باشند این احتمال وجود دارد که دچار افت قند خون شوند؛ البته کاهش قند خون می‌تواند در روزه‌داران هم رخ بدهد.

مهم‌ترین علائم افت قند خون

وی درباره مهم‌ترین علائم افت قند خون بیان کرد: علائم افت قند خون در بیشتر افراد مشابه هم است؛ گیجی، عصبانیت، تعریق، لرز، رنگ‌پریدگی، کاهش فشار خون و حساسیت نسبت به محرک‌های محیطی از علائم افت قند خون هستند.

این دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی افزود: در صورتی‌که قند خون روزه‌داران زیر ۶۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد و علائمی مانند احساس گیجی شدید داشته باشند باید روزه خود را بشکنند.

مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از افت قند خون در ماه رمضان

وحید تأکید کرد: روزه‌داران برای اینکه با افت قند خون مواجه نشوند باید سه وعده غذایی شامل افطار، شام و به‌ویژه سحری را میل کنند، زیرا حذف سحری می‌تواند منجر به افت قند خون شود؛ روزه‌داران همچنین باید کربوهیدرات‌های کمپلکس (پیچیده) را جایگزین قند‌های ساده کنند، زیرا قند‌های ساده ناگهانی قند خون را افزایش ویکباره کاهش می‌دهند، ولی کربوهیدرات‌های پیچیده به مرور زمان قند را آزاد می‌کنند، بنابراین شخص دچار افت قند خون نمی‌شود؛ از مهمترین کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توان به ماکارونی، برنج و نان‌های سبوس دار مانند جو و سنگک اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مصرف برگه‌های زردآلو و آلو برای جلوگیری از افت قند خون ضروری است، زیرا این برگه‌ها قند خون را به تدریج آزاد می‌کنند.

مواد ممنوع برای روزه‌داران

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ممنوع بودن مصرف شکلات و مواد کافئین‌دار برای روزه‌داران گفت: این ترکیبات متابولیسم سلولی را افزایش و قند خون را سریع کاهش می‌دهند بنابراین شخص دچار افت قند خون می‌شود.

وحید اظهار کرد: روزه‌داران در طول روزه‌داری باید از فعالیت‌های شدید بدنی خودداری کنند؛ این افراد نباید ورزش‌های قدرتی و استقامتی را بیشتر از ۳۰ دقیقه در طول روزه‌داری انجام دهند، زیرا این ورزش‌ها باعث تحلیل رفتن قند عضلات می‌شوند و افت قند خون را به همراه دارند.

وی بیان کرد: روزه‌داران در طول ساعات روزه‌داری باید با آب ولرم یا نسبتاً خنک استحمام کنند؛ آب گرم علاوه بر تشنگی  خون‌رسانی پوستی را  هم بالا می‌برد  بنابراین گلوکز خون بیشتر مصرف  می‌شود و قند خون افت پیدا می‌کند.

 وحید یادآور شد: روزه‌داران باید مراقب باشند تا با افت قند خون مواجه نشوند، زیرا اگر قند خون در کوتاه مدت از حدی پایین‌تر بیاید سلول‌های مغزی کارکرد خودشان را از دست می‌دهند و در صورتی‌که این وضعیت در مدت  طولانی ادامه داشته باشد عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار