نکاتی که نباید در فاصله افطار تا سحر فراموش کنید

یک متخصص تغذیه برای روزه داری بهتر در روز‌های بلندسال و جلوگیری از آسیب به بدن توضیحاتی داد.

///////در اولین روز ماه رمضان چه موادی استفاده کنیم؟پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تغدیه مناسب در اولین روز ماه رمضان، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال روزه داری در روزها طولانی  سال است، احتمال کم آبی  بدن بالاست ؛ لذا افراد در اولین روزهای  این ماه باید به خوراک خود بسیار اهمیت دهند، توصیه می شود در اولین روز که بدن عادت به کم خوراکی و کم آبی ندارد از شیر یا آب ولرم استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه افراد در اولین روز از ماه رمضان باید از نوشیدن آب یخ پرهیز کنند، بیان کرد:  نوشیدن آب یخ  بلافاصله در زمان افطار  آسیب جدی به لدن روزه داران وارد می شود؛ لذا افراد باید برای باز کردن روزه خود به جای آب یخ از نوشیدنی های گرم استفاده کنند، آب و شیر ولرم همچنین چای بهترین نوشیدنی برای باز کردن روزه است.


بیشتر بخوانید: چگونه بدن خود را آماده ماه رمضان کنیم؟/ نکات تغذیه ای برای روزه اولی ها!


خرما بهترین ماده در تامین قند از دست رفته  بدن

فرح بخش با بیان اینکه افراد برای تامین افت قند خون می توانند از مواد غذایی ساده استفاده کنند، عنوان کرد: بهترین ماده قندی خرما است؛ خرما به تامین قند بدن کمک می کند، افراد برای کاهش بی حالی و ضعف خود می توانند از سه الی 4 خرما در زمان افطار استفاده کنند، خرما در تامین آب و قند بدن بسیار موثر است و برای سرحالی در زمان افطار بهتر است این ماده  مصرف شود.

وی  با تاکید بر اینکه افراد پس از باز کردن روزه خود باید چند دقیقه پس از مصرف مایعات، خوراکی های جامد استفاده کنند، مطرح کرد: بهتر است  کمی نوشیدنی گرم میل کنند، نماز خود را بخوانند (برای فاصله انداختن بین جامدات و مایعات) و بعد جامدات را مصرف کنند؛ برای استفاده از مواد غذایی جامد پیش از ان از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش و حلیم استفاده کنند، این مواد غذایی کمبود آب بدن را تامین می کنند، انرژی از دست رفته را باز می گرداند و حجم زیادی از معده را پر نمی‌کند.

///////در اولین روز ماه رمضان چه موادی استفاده کنیم؟

پس از افطار از میوه های متنوع استفاده کنید

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه افراد در اولین روز ماه رمضان اصلا نباید از پلو خورشت در زمان افطار استفاده کنند، تصریح کرد: بعد از افطار، مصرف میوه جات به ویژه  میوه هایی متنوع که  ویتامین و املاح بدن را تامین می کند و قند خون بدن را افزایش می دهند، مصرف شود.

فرح بخش با تاکید بر اینکه افراد پس از افطار، شام مصرف نکنند، بیان کرد: افراد با توجه به افطاری و میوه جاتی که مصرف کردند اصلا نباید شام بخورند اما سحر مانند وعده ناهار است، لذا می توانند در این زمان از پلو خورشت، چلو کباب، پلو مرغ و مواد غذایی دیگر استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: توصیه های پزشکی برای تغذیه روزه داران/ نوشیدن آب هنگام افطار خطرناک است


در سحر از مواد غذایی کم نمک استفاده شود

وی با اشاره به اینکه افراد در زمان سحر حتما باید از مواد فیبردار  استفاده کنند، گفت: سالاد و سبزیجات بهترین ماده تامین فیبر هستند؛ در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرها است؛ مصرف سبزیجات باعث می شود آب بدن در طول روز تامین شود، همچنین در زمان سحری استفاده از لبنیات و دوغ توصیه می شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه افراد نباید در وعده سحر از مواد غذایی پرنمک استفاده کنند، یاد آور شد: مصرف نمک باعث می شود آب بدن زودتر از حالت عادی از بین رود؛ لذا در زمان سحری از مواد غذایی کم نمک استفاده شود، حتی اگر دوغ مصرف می شود باید حتما از نوع کم نمک باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار