چگونه روزه گرفتن و درس خواندن را در ایام امتحانات با یکدیگر هماهنگ کنیم؟

متخصص تغذیه گفت: دانش آموزان و دانشجویان روزه دار می‌توانند با رعایت نکاتی علاوه بر بهره مندی از آثار معنوی ماه رمضان در امتحانات هم موفق باشند.

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تغذیه مناسب در ماه رمضان اظهار کرد: در این ماه افراد باید تنوع در مواد غذایی را رعایت کنند تا ضمن بهره مندی از آثار معنوی ماه رمضان از فواید جسمانی روزه داری هم برخوردار شوند.

وی درباره پنج گروه اصلی غذایی بیان کرد: نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، حبوبات، گوشت و مواد پروتئینی پنج گروه اصلی غذایی هستند که روزه داران باید از همه این مواد به اندازه کافی در فاصله افطار تا سحر استفاده کنند.

چگونه روزه گرفتن و درس خواندن را در ایام امتحانات با یکدیگر هماهنگ کنیم؟


بیشتر بخوانید:  قرص‌های شب امتحانی با جوانان چه می‌کند؟ 


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره روزه‌داری دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات افزود: این افراد باید در برنامه مطالعاتی خود تغییراتی را ایجاد کنند به این صورت که قبل از افطار دروس سبک را مطالعه یا درس‌هایشان را مرور کرده و پس از افطار سبک به مطالعه دروس سنگین بپردازند.

مناسب‌ترین مواد غذایی برای افطار

صمدپور تأکید کرد: نان، پنیر، سبزی و گردو، یک لیوان شیر همراه با ۲ تا سه عدد خرما، حلیم بدون روغن و غذا‌های سبک مانند سوپ و آش از جمله غذا‌های مفید برای افطاری هستند؛ روزه داران نباید از غذا‌های چرب و سرخ‌کرده در ماه رمضان استفاده کنند.

 

فوت و فن‌های روزه‌داری در ایام امتحانات/ موفقیت تضمینی در امتحانات بدون خستگی در ماه رمضان/ چگونه روزه گرفتن و درس خواندن را با یکدیگر هماهنگ کنیم؟

وی تصریح کرد: دانش آ‌موزان و دانشجویان نباید هنگام افطار غذای سنگین میل کنند، زیرا در این صورت نمی‌توانند پس از افطار دروس خود را مطالعه کنند؛ این افراد باید تغییراتی را هم در ماه رمضان در برنامه خوابشان ایجاد کنند که این تغییرات بنا به وضعیت هر شخص متفاوت است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه داران باید در فاصله افطار تا سحر از میوه‌های تازه یا آب‌میوه‌های طبیعی استفاده کنند البته میوه‌ها در مقایسه با آبمیوه‌های طبیعی مناسب‌تر هستند، زیرا به علت داشتن فیبر از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند؛ مغز‌های خام مانند بادام، پسته و فندق هم از دیگر مواد غذایی مناسب برای روزه‌داران در فاصله افطار تا سحر هستند.

صمدپور درباره ضرورت مصرف سحری برای روزه‌داران بیان کرد: افرادی که قصد دارند روزه بگیرند باید به موقع از خواب بیدار شوند تا فرصت لازم را برای خوردن سحری داشته باشند، زیرا سحری مهمترین وعده غذایی در ماه رمضان است.

وی با اشاره به ضرورت مصرف همه گروه‌های غذایی در وعده سحری، اظهار کرد: روزه‌داران باید یک سوم بشقابشان را در وعده سحری به غلات، بخشی را به سالاد و سبزیجات و مابقی را به مواد پروتئینی اختصاص بدهند؛ مصرف یک کاسه ماست کم چرب هم در این وعده ضروری است.

چگونه روزه گرفتن و درس خواندن را در ایام امتحانات با یکدیگر هماهنگ کنیم؟

غذا‌های ممنوع در ماه رمضان

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره غذا‌های ممنوع در ماه رمضان افزود: روزه‌داران باید از مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند انواع ناگت‌ها، کنسروها، تن ماهی، سوسیس و کالباس در ماه رمضان خودداری کنند، زیرا این غذا‌ها شور هستند و تشنگی روزه‌داران را در طول روزه‌داری به همراه دارد.

صمدپور تأکید کرد: روزه داران برای جلوگیری از تشنگی در طول روزه‌داری باید از سبزیجات و میوه‌ها در وعده سحری استفاده؛ این افراد همچنین باید از مصرف غذا‌های شور در این وعده خودداری کنند؛ مصرف قهوه و چای زیاد و پررنگ هم در وعده سحری ممنوع است، زیرا مصرف این نوشیدنی‌های کافئین‌دار سبب افزایش دفع ادرار و بروز تشنگی در طول روزه‌داری می‌شود.


بیشتر بخوانید: توصیه‌هایی به دانش‌آموزان روزه‌دار در فصل امتحانات


وی تصریح کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که با مصرف قند‌های ساده مانند زولبیا، بامیه و شیرینی در وعده سحری می‌توانند جلوی گرسنگی خود را در طول روزه‌داری بگیرند در حالی که این باور اشتباه است، زیرا با مصرف قند‌های ساده یک‌دفعه قند خون افزایش و به یکباره کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین شخص دچار گرسنگی می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نوشابه‌های گاز دار باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شوند بنابراین روزه داران نباید از آنها استفاده کنند؛ مصرف شربت‌هایی مانند آبلیمو، تخم شربتی و خاکشیر هم در وعده سحری مانع از بروز تشنگی در طول روزه‌داری می‌شود.

صمدپور یادآور شد: روزه‌داران باید از انجام فعالیت‌های غیرضروری در طول روزه‌داری خودداری کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا با تعریق و کمبود آب مواجه نشوند؛ کمبود آب بر تمرکز و حافظه افراد اثر منفی می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار