در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

هنگام روزه‌داری پرخوری و کم‌خوری ممنوع

یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به این که پرخوری به تحمل بیشتر گرسنگی در روزه داران کمکی نمی‌کند؛ گفت: رعایت تعادل در میزان غذای مصرفی در وعده سحر و افطار از اصول اساسی روزه داری سالم است.

رعایت تعادل در میزان غذای مصرفی اصل مهم روزه داریمهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن بیان این مطلب که پرخوری به تحمل بیشتر گرسنگی کمکی نمی‌کند، اظهار کرد: پرخوری تنها باعث نوسانات قند خون، بیماری‌های گوارشی و بروز اضافه وزن می‌شود.
 
وی افزود: منابع غذایی دارای هضم آهسته مانند فیبر‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده در کنترل گرسنگی دارای نقش مهم تری هستند و مصرف مقدار زیاد قندهای ساده و شیرینی جات و غذاهای حاوی آن‌ها با افزایش سریع انسولین و سپس افت سریع آن منجر به افت قند خون و احساس گرسنگی و ضعف می‌شود..
 
وی با تاکید بر این که از مصرف بیش از حد غذاهای پر ادویه، چای، کافئین و نوشابه تا حد ممکن باید پرهیز نمود؛ ادامه داد: غذاهای چرب و سرخ شده و حاوی نمک زیاد باید بطور محدود مصرف شوند، زیرا باعث سوء هاضمه و تشنگی می‌شوند.
 
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با اشاره به این که توجه به نکات تغذیه‌ای جهت حفظ سلامت جسمانی در کنار برخورداری از فضائل ماه مبارک رمضان ضروری است، تصریح کرد: پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و اصولی از بروز اختلالاتی مانند بیماری‌های گوارشی و متابولیک مانند اضافه وزن جلوگیری می‌کند.
 
شادنوش با بیان این که رعایت تعادل در میزان غذای مصرفی در وعده سحر و افطار از اصول اساسی روزه داری سالم است، گفت:: برای سحری، مصرف انواع گروه‌های غذایی شامل غلات سبوس دار، انواع گوشت ها، حبوبات، و لبنیات در ترکیب غذای اصلی توصیه می‌شود و مصرف میوه و سبزیجات به علت داشتن آب زیاد، فیبر و همچنین تامین انواع ویتامین‌ها از اجزای ضروری سفره سحری محسوب می‌شوند.
 
وی با تاکید بر این مطلب که حذف وعده سحر با توجه به ساعات طولانی روزه داری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: این مساله می‌تواند منجر به افت شدید قند خون و کاهش سطح هوشیاری، بروز اختلالات گوارشی و ولع زیاد برای وعده افطارشود.
 
به گفته وی مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین سبب تشنگی بیشتر و نوسانات قند خون و ضعف در میان روز می‌شوند و مصرف میوه‌هایی با آب زیاد مانند هندوانه در پیشگیری از بروز تشنگی موثر است.
 
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که روزه داران برای وعده افطاری بهتر است چه نوع مواد غذایی را مصرف کنند، گفت: در وعده افطار توصیه می‌شود ابتدا مقداری مایعات گرم یا سوپ رقیق استفاده شود، سپس بر حسب سلیقه افراد می‌توانند از غذاهای سبک مانند نان، پنیر، سبزیجات، خرما، گردو، سوپ و آش سبک، و ... استفاده کنند.
 
شادنوش عنوان کرد: با توجه به فاصله زمانی کوتاه افطار تا سحر، جهت تامین مواد اصلی مورد نیاز بدن استفاده متناسب از همه گروه‌های غذایی ضروری است و مصرف بیش از حد تنقلات رایج در این ماه مانند زولبیا و بامیه باعث پر شدن حجم معده و اختلال گوارشی، تشدید تشنگی و عدم امکان مصرف کافی سایر مواد مانند میوه و سبزی و پروتئین می‌شود.
 
وی یاد آور شد: افراد در صورت تمایل می‌توانند به فاصله دو ساعت پس از افطار یک شام سبک حاوی گروه‌های غذایی اصلی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند و مصرف سالاد در کنار این وعده توصیه می‌شود. همچنین تا پایان شب و زمان خواب برای تامین مایعات بدن می‌توان به تناوب از مایعات گوناگون مانند آب، شیر، شربت‌های رقیق و میوه جات مختلف استفاده نمود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
همه یا پرخوری میکنیم در ماه مبارک یا اصلا چیزی نمیخوریم و واقعا بلد نیستیم که حد اعتدال رو رعایت کنیم بعد از ماه مبارک هم به انواع مشکلات گوارشی مبتلا شدیم که خیلی بد هست
آخرین اخبار