ایران مرکز ذخیره گاه ژنتیکی شتر دوکوهانه در خاورمیانه است

فرماندار بیله سوار مغان گفت: ایران به عنوان مرکز ذخیره گاه ژنتیکی شتر دوکوهانه در خاورمیانه شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،حسن قبادی، فرماندار بیله سوار مغان امروز در بازدید از مرکز پرورش شتر دوکوهانه و قوچ مغان جعفرآباد افزود: شتر دو کوهانه به عنوان گونه ای منحصر بفرد و کمیاب که از زمان های دور توسط عشایر شاهسون در استان اردبیل پرورش یافته، به دلیل ویژگی های بارزی از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپیمایی بیشتر در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار گرفته و با تغییر سبک زندگی عشایر در سال های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران به عنوان مرکز ذخیره گاه ژنتیکی شتر دوکوهانه در خاورمیانه شناخته شده ، مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد به عنوان مرکز هدف برای بررسی و برنامه ریزی و پشتیبانی فائو (سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد) انتخاب شده است.
فرماندار بیله سوار اظهار کرد: 151 نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد 24 شتر دوکوهانه در مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد نگهداری می شود.


قبادی گفت: در سال ‌های اخیر تعدادی از شترهای دوکوهانه استان با اهداف تحقیقاتی به استان ‌های سمنان ، یزد و آذربایجان ‌شرقی منتقل شده و برای توسعه به نقاط مختلف کشور تکثیر می شود.

انتهای پیام/ع

پرورش شتر دوکوهانه


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار