خروج آمریکا از برجام مسئله کره شمالی را پیچیده‌تر کرده است

مقام سابق آمریکایی با تاکید بر اشتباهات صورت گرفته در مسئله کره شمالی تصریح کرد خروج آمریکا از برجام، این مسئله را بسیار پیچیده‌تر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، تام دانیلون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما در گفتگو با این شبکه گفت: «درباره ماجرای نشست سران آمریکا و کره شمالی مطالب زیادی مطرح شده است. یکی از اشتباه‌های مطرح در این زمینه آن است که نظم خاصی از نظر انتشار پیام‌ها وجود نداشته است. پیامی درباره چنین دیدار بسیار مهمی منتشر شد، اما دیدیم که بعدا از الگوی لیبی سخن گفته شد. این سخن، سازنده نبود. استفاده از الگوی لیبی درباره کره شمالی، امکان‌پذیر نیست. وضع لیبی به برنامه بسیار گسترده هسته‌ای کره شمالی هیچگونه شباهتی ندارد.»

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا افزود: «اشتباه دیگر مطرح در این زمینه، مرتبط نکردن رویداد‌های مختلف بود. خروج از توافق هسته‌ای ایران، سبب شد این مسئله (کره شمالی) بسیار بسیار پیچیده‌تر شود. این کار سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع شد، زیرا باید تضمین‌های بیشتری به کره شمالی داده شود. درعین حال، این کار سبب شد توقعات بسیار بالاتر برود. اگر بتوان در ابتدای کار با کره شمالی به توافقی دست یافت که به توافق هسته‌ای ایران نزدیک باشد، این کار دستاورد بسیار قابل توجهی خواهد بود.»

وی ادامه داد: «اما می‌بینیم که آمریکا با متحدانش در این زمینه رایزنی چندانی نمی‌کند بطوریکه در مسئله اعلام خبر (دیدار سران آمریکا و کره شمالی) از جانب رئیس جمهور آمریکا شاهد این مسئله بودیم. اگر به مذاکرات موفق در سال‌های گذشته نگاه کنیم از قبیل مذاکرات پیمان کمپ دیوید، برقراری روابط با چین، مذاکرات جنگ بوسنی و مذاکرات (هسته‌ای) ایران می‌بینیم درس‌هایی وجود دارد که باید واقعا یاد گرفت. اگر رئیس جمهور از این مذاکرات درس می‌گرفت خودش را در این شرایط قرار نمی‌داد و می‌توانست ابزار‌هایی برای موفقیت داشته باشد.»

انتهای پیام/ 

برچسب ها: آمریکا ، برجام ، کره شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار