نشانه‌های افسردگی و راهکار‌هایی برای مبتلایان

افسردگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و نشانه ضعف نیست.

فریبا رضایی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛   گفت: اگر احساس غمگینی مداوم و نداشتن علاقه به انجام اموری که پیش از این به راحتی از سوی فرد انجام شده است، بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه او اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می‏شود.

وی از دیگر نشانه‌های ابتلا به افسردگی به کاهش سطح انرژی، کاهش یا افزایش اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس اضطراب و بی‌قراری، تحریک‌پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش توان تمرکز، کاهش قدرت تصمیم گیری، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس ناامیدی، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود، اشاره کرد.

صحبت کردن؛ تلاشی برای مبارزه با افسردگی

رضایی از مبتلایان به این علایم خواست تا در صورت احساس افسردگی، با فردی که به او اعتماد دارند درباره احساسات خود صحبت کنند و توضیح داد: بیشتر افراد پس از حرف زدن با فردی که به احساسات آن‌ها توجه می‌کند، احساس بهتری پیدا می‌کنند.

توصیه دیگر این کارشناس سلامت روان، پیگیری برای درمان افسردگی با مراجعه به پزشک یا روانشناس به عنوان گام نخست بود.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تلاش کنید به سمت انجام کار‌هایی بروید که پیش از این آن‌ها را دوست داشته اید، ارتباطات اجتماعی خود را قطع نکنید؛ با دوستان و اعضای خانواده در تماس و ارتباط بمانید، سعی کنید بپذیرید که شما دچار افسردگی شده اید، پس بهتر است انتظارتان را از خود کاهش دهید؛ طبیعی است که در زمانی که افسرده اید، بازده کاری شما به خوبی گذشته نیست.

پیاده روی و کاهش افسردگی

رضایی ادامه داد: سعی کنید حتی اگر در حد یک پیاده روی کوتاه هم باشد روزانه نیم ساعت به طور منظم ورزش کنید، به الگوی غذا خوردن و خواب شبانه‌روزی خود نظم بدهید و از مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و دارو‌های غیرمجاز که افسردگی را تشدید می‌کنند، خودداری کنید.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در صورتی که دچار افکار خودکشی یا آسیب به خود شدید، بی‌درنگ به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید و نسبت به فکر‌های منفی و مخرب که در ذهنتان می‌چرخد، آگاه باشید و آن‌ها را با فکر‌های مثبت و مشوق جایگزین کرده و برای هر پیشرفت در این زمینه، خود را تشویق کنید.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار