سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد؛

افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی بر اثر مصرف دخانیات در منطقه

مهجور گفت: در دهه آینده مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بیش از هر منطقه‌ای در دنیا افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد مهجور سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: تمرکز پویش روز جهانی بدون دخانیات در سال جاری بر دخانیات و بیماری‌های قلبی است.

وی ادامه داد: هدف از پویش روز جهانی بدون دخانیات، افزایش آگاهی در ارتباط بین استعمال دخانیات در همه شکل‌های آن و بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می‌شود.

مهجور عنوان کرد: فعالیت‌هایی را که مخاطبان اصلی پویش روز جهانی بدون دخانیات شامل متخصصان قلب و عروق، جوامع، دولت‌ها و بخش عمومی دنبال می‌کنند به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط با استعمال دخانیات است.

سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ و بیماری در بسیاری از کشور‌های مدیترانه شرقی بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴/۱ میلیون مرگ در منطقه به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق افتاد و تخمین زده می‌شود که در دهه آینده مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی به شکل قابل توجهی بیش از هر منطقه‌ای در دنیا به استثنای آفریقا افزایش پیدا کند.

۳۶ درصد مردان دخانیات مصرف می‌کنند

وی با تأکید بر اینکه در منطقه مدیترانه شرقی میزان استعمال دخانیات در مرز هشدار قرار دارد، گفت: نزدیک به ۳۶ درصد مردان و ۹/۲ درصد زنان بالای ۱۵ سال دخانیات مصرف می‌کنند و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ بر خلاف روند سایر مناطق سازمان جهانی بهداشت استعمال دخانیات افزایش پیدا کند.

مهجور ادامه داد: افزایش استعمال دخانیات خطر ابتلای به بیماری‌های عروق کرونر، سکته مغزی و بیماری‌های عروقی محیطی را بیشتر می‌کند همچنین منجر به افزایش اپیدمی بیماری‌های قلبی در سطح منطقه خواهد شد.

سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: مضرات استعمال دخانیات که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود، در حوزه‌های پزشکی و علمی به خوبی درک می‌شود و راهکار‌های کاهش مرگ و بیماری‌های منتسب به دخانیات اجرای کامل کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از جامعه به این موضوع که دخانیات یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، توجه ندارند، گفت: ضروری است کشور‌های منطقه همه اقدامات و تلاش‌های ممکن را انجام دهند تا استعمال دخانیات را کنترل کنند همچنین آگاهی عمومی در مورد ارتباط بین استعمال دخانیات و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند تا شاهد کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی در منطقه باشیم.

مهجور عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت با همراهی سازمان‌های همکار، دسته‌های فنی برای حمایت از کشور‌ها بر تلاش‌هایشان برای محدود سازی استعمال دخانیات و مقابله با گسترش همه‌گیری بیماری‌های قلبی در سطح ملی و منطقه‌ای تهیه کرده است.

سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: در مجله لانست سازمان بهداشت جهانی اخیراً بیان شده است که با اجرای بسته‌های فنی سازمان بهداشت جهانی می‌توان از ۱۳/۱ مرگ در ۲۰ کشور با سطح درآمد پایین یا متوسط بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی  پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه بسته‌های فنی سازمان بهداشت جهانی در مجموع ابتکار جهانی قلب را تشکیل می‌دهند، گفت: هدف این کار تقویت پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

الحاق ۱۹ کشور مدیترانه شرقی به کنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات

مهجور عنوان کرد: ۱۹ کشور در منطقه مدیترانه شرقی به کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات به عنوان نخستین معاهده مبتنی بر شواهد ملحق و متعهد شده‌اند که خط مشی‌های مختلف آن را به شکل جامع‌ای پیاده کنند و این استفاده از دخانیات را کاهش خواهد داد و متعاقب آن بیماری‌های قلبی و عروقی در منطقه کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: در روز جهانی بدون دخانیات از همه دولت‌ها، حمایت‌گرها، دانشگاه‌ها، تشکل‌های متخصصان قلب و عروق و گروه‌های مردم نهاد درخواست می‌کنم که به منظور پایان همه‌گیری دخانیات و تبعات ویرانگر آن متحد و یکپارچه شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار