5 پیشنهاد ولایتی برای مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام

عضو هیات عالی نظارت بر برجام در خصوص نفض عهد آمریکایی‌ها 5 پیشنهاد اجرایی ارائه کرد.

5 پیشنهاد ولایتی برای مقابله با نقض عهد آمریکا در برجامبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی در نشست «تجربه ماندگار» که امروز (چهارشنبه 9 خرداد 96) با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درباره برجام در موسسه پژوهشی –فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن آسیب شناسی روند انجام مذاکرات هسته ای و با اشاره به تجربیات تاریخی از عهدشکنی آمریکا و کشورهای غربی در تعاملات بین المللی با ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، برای عبور از شرایط فعلی و تبیین افقهای پیش رو، پیشنهادهای مهمی برای تقویت توان هسته ای جمهوری اسلامی و مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام ارائه داد.

 UF6 باید راه اندازی شود

راه اندازی UF6 اولین پیشنهاد ولایتی به مسئولان اجرایی بود، وی تاکید کرد: ما UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) را می‌توانیم راه بیاندازیم که در 70 درجه به حالت گاز درمی‌آید و قابلیت چرخاندن سانتریفیوژ برای غنی سازی دارد.

تسریع در به کارگیری موتورهای نیرومند هسته ای و تولید ایزوتوپهای پایدار

ولایتی همچنین خواستار ساخت و به کارگیری موتورهای نیرومند هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ شد و گفت: یکی از خاصیت های این موتورها آن است که یک زیردریایی با چنین موتوری می تواند دو سال زیر آب بماند. در حالی که با سوختهای دیگر باید چندین روز یکبار بیرون از آب بیاید و سوخت گیری کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل افزود: رئیس جمهور در زمینه راه اندازی موتورهای هسته ای دستور خوبی داده است و آقای صالحی مامور به پیگیری آن است که باید در این زمینه سرعت بیشتری داشته باشد.

ولایتی با اشاره به اینکه این پیشنهادها در عین حال که می تواند پاسخی به نقض عهد آمریکا باشد، شائبه نقض برجام هم ندارد، افزود: ما می‌توانیم ایزوتوپ پایدار تولید کنیم که حکایت از قدرت ما می کند اما برای تسلیحات نیست.

بکارگیری الیاف کربن و پژوهش درباره IR6 و IR8 پیگیری شود

وی پنجمین پیشنهاد خود برای تقویت توان هسته ای را به کارگیری الیاف کربن در این صنعت عنوان کرد و گفت: این موضوعات هیچ منعی بر اساس برجام ندارد. اگر بخواهیم IR6 و IR8 را به کارگیری کنیم دیگر با استفاده از فلز معمولی نمی شود بلکه باید از الیاف کربن استفاده کنیم که استفاده های صنعتی بسیار خوبی هم دارد. ضمن آنکه مسئولان باید کارهای پژوهشی مرتبط با نسل جدید سانتریفیوژها را پیگیری کنند و نیازهای کشور در زمینه 190هزار سو که مورد تاکید رهبر انقلاب بود تامین شود. در این زمینه باید بر روی سانتریفیوژهای IR6 و IR8 حتماً کار شود.

عضو هیات عالی نظارت بر برجام با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسئولان اجرایی برای پیگیری نقض عهد آمریکا در برجام، خاطرنشان کرد: برخی می گویند نباید از اروپا بخواهیم که علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه بدهد، چه اشکالی دارد؟ اگر این کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت و چین و روسیه به نفع ما رای دهند و از 5-6 کشور دیگر هم بتوانیم به نفع خودمان رای بگیریم، حتی اگر آمریکا قطعنامه را وتو کند باز هم به نفع ماست و آبروی خودش می رود چرا که وتو نشان می دهد که اکثریت علیه اوست.

نگاه به شرق از راه های خلاصی از شر اروپاست

مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه بین الملل در ادامه سخنانش با بیان اینکه مسئله بسیار مهم بعدی نگاه به شرق است اظهار داشت: در این زمینه برخی غربگراها و غربزده ها و جاهلین متاسفانه بسیار مقاومت می کنند؛ برخی می‌گویند روسیه در گذشته نقض عهد کرده است که باید به آنها گفت نه اینکه طرف اروپایی همواره هر چه خواسته ایم در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است؟ هر کشوری براساس منافع ملی خودش کار می‌کند. اما ما و روسیه و چین در جاهای مختلفی منافع ملی مان با یکدیگر همخوانی دارد و می توانیم با هم کار کنیم. روسها بدون تردید و با صراحت و سرعت پیشنهاد موزیانه انگلیس در سازمان ملل علیه ایران درباره یمن را وتو کرد.

ولایتی با اشاره به دیدار ماکرون و پوتین بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: ماکرون در این دیدار حرف زیادی زد و گفت که خوب است برجام با موضوع موشکی و منطقه ای درباره ایران تکمیل شود؛ اما پوتین به صراحت به او گفت که موشکی و منطقه ای هیچ ربطی به برجام ندارد. کدام یک از غربی‌‌ها مثل پوتین حاضر است که چنین کاری کند.

وی با بیان اینکه برخی ها تحت تاثیر دنیای دوقطبی سابق و تبلیغات درباره کمونیسم و ... هستند، تصریح کرد: روسیه نه می‌تواند و نه بنا دارد که به ایران زور بگوید. با این کشور در خصوص مسائل دفاعی در حال همکاری هستیم و تقریباً هرچه خواستیم کم و بیش به ما داده است. این رآکتوری که روسها درست کردند آلمانی ها قرار بود درست کردند که بعد از انقلاب رفتند و یک قدم کوچک برنداشتند. اما روسها رآکتور را درست کردند و چیزهایی به ما دادند که یک پیچش را اروپایی‌ها نمی‌دهند.

ولایتی افزود: چین در اوج تحریم ها با ما همکاری کرد و 52 میلیارد دلار حجم مبادلات ما با چین بود که البته فاصله ی این رقم با کشور دوم بسیار زیاد است. رهبر معظم انقلاب سالها قبل نگاه به شرق را فرمودند و در دیدار با رئیس جمهور چین گفتند که طالب روابط راهبردی با چین هستیم و آنها نیز این نکته را گفته بودند.

وی ادامه داد: چینی‌ها طالب کارکردن در پارس جنوبی و آزادگان هستند. بنابراین نگاه راهبردی به شرق راحت ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم باشک بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم. نباید تحت تاثیر فضاسازی افرادی که غربگرا هستند و پاریس را از مسکو بیشتر دوست دارند قرار بگیریم.

قدرت موشکی و منطقه ای ایران را حفظ می کنیم

عضو هیات عالی نظارت بر برجام در پایان در جمع بندی صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: باید قدرت موشکی و منطقه ای به کوری چشم آمریکا را حفظ کنیم تقویت هسته ای در حوزه هایی که محدودیت ندارد انجام شود، ادامه مذاکرات براساس شرایطی که مقام معظم رهبری فرمودند ادامه یابد و اروپایی ها باید تضمین دهند که نفت ما را می‌خرند و مشکلات بانکی رفع می‌شود. آمریکا نیز باید از منطقه برود و منطقه را به اهلش واگذار کند.

اروپایی ها در سالهای 82 و 83 هم نقض عهد کردند

ولایتی همچنین در بخش دیگری از این نشست به مرور تجربه برجام و هشدارها و رهنمودهای رهبر انقلاب در باره مذاکرات هسته ای اشاره کرد و با بیان اینکه برجام دومین تجربه مذاکراتی با غرب در خصوص هسته‌ای بود، اظهار داشت: اولین تجربه در سال 82 و 83 شکل گرفت که در تجربه اول تقریبا همین مسیر طی شد و به همین نتایج هم رسیدیم. به این ترتیب که غربی‌ها با رویکرد مذاکره و تلاش در جهت قانع سازی ایران جلو آمدند و تلاش کردند خود را نماینده جامعه بین‌الملل دانسته و می‌گفتند برای ایجاد امنیت خاطر خوب است که ایران به مردم جهان خاطرجمعی بدهد که کارهایش کارهای نظامی نیست.

مصدق هم به آمریکا خوش بین بود و جوابش را گرفت

وی افزود: در داخل کشور هم جناح و تفکری وجود داشت که می‌گفت برای راحت زندگی کردن و معیشت خود را با غربی‌ها درنیندازیم. بعضی ها در ظاهر می‌گفتند از مذاکرات ضرر نمی‌کنیم. حتی افرادی هم تحت عنوان دلسوزی می‌گفتند که هسته‌ای چیز خاصی نیست! مثل علی رزم آرا(نخست وزیر پهلوی) که می‌گفت ایرانی‌ها نمی‌توانند یک لول‌هنگ (آفتابه سفالی) بسازند. اینها رزم آراهای عهد ما بودند که دیپلماسی لول‌هنگ را بازی می‌کردند.

رزم آراهای زمان ما می گفتند فناوری هسته ای چیز خاصی نیست که به آن اصرار می کنیم!

عضو هیات عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه انکار کارایی جوانان از جمله در فناوری هسته‌ای، سلاح مزدوران داخلی و خارجی از گذشته بوده، تصریح کرد: در دوره ملی شدن نفت ملیّیون تلاش کردند قرارداد گس-گلشاییان را لغوکنند. که رزم آرا به مجلس آمد و گفت: ما یک لولهنگ هم نمی‌توانیم بسازیم. حتی فضل الله زاهدی عامل کودتای 28 مرداد بعد از کودتا به مجلس آمد و گفت که نفت یک ماده متعفن بدبو است که فایده ای ندارد و الان عصر اتم است! احتمالاً فکر می کرد اتم سوختی است که مثل بنزین در باک ماشین به راحتی می ریزند و کار می کند.

ولایتی با اشاره بر اینکه همواره مواردی که غربی‌ها برای ایجاد مشکل برای ایران به آن متوسل می‌شدند، مشابه است، گفت: در دوره ملی شدن نفت ایران ما بایکوت شدیم. دکتر مصدق به آمریکا خوش بین بود و رفت تا از حق ایران دفاع کند و معتقد بود که چون آمریکایی‌ها علیه انگلیس در گذشته انقلاب کردند پس انقلابی هستند، اما ترومن (رئیس جمهور وقت آمریکا) آب پاکی را روی دست مصدق ریخت.

وی افزود: بعدها ترومن یک میانجی به نام هریمن را به ایران فرستاد و دکتر مصدق در نطق مجلس گفت که هریمن کسی نیست که اعتبار خود را از بین ببرد. مثل همان خوش بینی که برخی دوستان امروز ما به کری و اوباما داشتند و می گفتند زیر حرفشان نمی زنند.

انتقاد شدید از عملکرد نامناسب مجلس وقت درباره برجام

عضو هیات عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه در سال 82 و 83 اروپایی ها در اقناع غربی‌ها برای نماندن دو یا سه سانتریفیوژ در کشور نقش اساسی داشتند، اظهار داشت: در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود. در هیات مذاکره کننده همه بار روی دوش دکتر ظریف بود و واقعا تلاش کرد اما نمی‌شود یک نفر متخصص همه چیز باشد، بلکه باید کارشناسان مختلف حضور داشته باشند و در مجلس نیز این موضوع مطالعه و بررسی شود. آیا مجلس باید چنین چیزی که این میزان مهم است را در عرض 20 دقیقه تصویب کند.

وی ادامه داد: مشخص است که مجلس نیز کار خود را به خوبی انجام نداده است. برخی می گویند که در کمیسیون های مجلس به اندازه کافی بررسی شده بود، اگر درست بررسی شده بود که ما این مصائب را امروز نداشتیم؛ این نشان میدهد مجلس هم کار خود را درست انجام نداد.

ولایتی با بیان اینکه ما در زمان قطعنامه 598 دو سال مذاکره کردیم و اساتید درجه اول حقوق مانند دکتر حبیبی و دکتر ممتاز در حقوق بین الملل و سرلشکر رشید در حوزه دفاعی و کارشناسان دیگر در حوزه های مختلف همراه ما بودند گفت: تاکنون مذاکره‌ای به موفقیت 598 نداشتیم و آن هم علتی نداشت جز اینکه با کارشناسان حوزه های مختلف مشورت میکردیم و از آنها کمک میگرفتیم.

حتی ترکمانچای هم نسخه فارسی داشت ولی برجام نداشت

وی خاطرنشان کرد: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام اینهم انجام نشد.

عضو هیات عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود.

ولایتی افزود: در سال 82 نیز عده ای مانند زمان امضای برجام عجله داشتند سال 82 که همه صنعت هسته ای متوقف شد همزمان با حمله آمریکا به عراق بود که عده ای در داخل با جنگ روانی یا دفاع روانی می‌گفتند حمله آمریکا نزدیک است و تعجیل کردند. در ماجرای برجام هم با پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی و غربی‌ها هدفشان از برجام این بود ایران مقتدر نباشد، گفت: این جان کری همه کار، از فرستادن هدیه تا تبریک عید نوروز انجام می‌داد تا دست آخر درباره سوریه صحبت کند.

ولایتی افزود: در واقع برجام یک دکمه بود که کت و شلوار و اصل قضیه منطقه می‌شد تا ما در منطقه نباشیم. ما امروز در سوریه پیروز شدیم، در لبنان و عراق پیروز شدیم و در یمن هم در حال پیروزی هستیم. جبهه مقاومت نفس امریکا و اسرائیل را می برد. برای همین بیابان گردهایی که شعور اداره کشورشان را ندارند و واقعاً بیت المال مسلمین را هدر می دهند(حکام عربستان) امید بسته بودند در لبنان کاری کنند برای همین نخست وزیر لبنان را گروگان گرفتند.

عضو هیات عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: ایران الهام بخش منطقه است آنها در عراق ناراحت هستند که بار دیگر سه بخش کرد سنی و شیعه ائتلاف کردند حتی سفیر امریکا چند ماه قبل از تجزیه و رفراندوم میانجیگری کرد و به سیاسیون عراق گفته بود که شما گمرکات را داخل خاک ایران یا ترکیه بزنید و نفتی که از کرکوک می‌آید درآمدش به خزانه عراق ریخته شود اما یک سرباز عراقی در خاک اقلیم نباشد. کنسولگری آمریکا در اقلیم بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان از نظر میزان کارمند است که یکی از اهداف اصلیشان تجزیه عراق است ولی در همه این موارد بحمدالله شکست می خورند و دوستان ایران پیروز می شوند.

ولایتی با بیان اینکه ما از این برجام با تدابیر رهبر معظم انقلاب سرافراز بیرون می‌آییم و این موج را با قدرت از سر می گذرانیم، تاکید کرد: جواب دشمنان ایران در منطقه داده خواهد شد. این کلمه راهبردی "مقاومت" است که از تهران تا فلسطین، صنعا و بیروت را در برگرفته و نفس آمریکا و سعودی و اسرائیل را بند آورده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
از وقتی که با کشورها با تعادل و نرمش رفتار کردیم کشورهای کوچک خلیج فارس هم رو درآورده اند ...... ایران کشور قوی است و ما مرد جنگیم ...... مرگ بر آمریکا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زمان نرمش و تعادل نیست باید مثل خودشان رفتار شود . باید از عهدشکنی ها یشان پشیمان شوند . مرگ بر ترامپ -- بن سلمان -- نتانیاهو .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۳۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
به دادمشکلات جوانان و گرونی برسید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
من دیروز رفتم یه کالایی رو بخرم اینقدر گرون بود از خریدن کالا پشیمون شدم در صورتی که همون کالا یه ماه خیلی ارزون بود . تا کی باید شاهد گرونی باشیم ؟
Sweden
مسعود
۱۸:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
بنظر می رسد اقدامات ما در مقابله با تحریمات آمریکا می بایست منطقی ،هدفمند،بدور از احساسات و با محاسبه صرفه اقتصادی باشد .انجام اقداماتی که هزینه های هنگفت بر روی دست ما بگذارد و از طرفی کارایی مناسب در نیازهای صنعتی ما نداشته باشد برای خودمان زیان آور است.
Iran (Islamic Republic of)
ساعدی
۲۳:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
با اقتدار باید مشت محکم به دهان آمریکا کوبید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
اقای ولایتی شما برای مشکلات اقتصادی کشور کاری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آمریکا در بدعهدی و بد قولی زبانزد کشورهای دنیاست
Germany
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید ما هم مثل خود اروپا و امریکا رفتار کنیم
United States of America
سیم خواه
۲۱:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
برجام رو باید زودتر ترک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
برجام فقط تحریم برای مردم ایران داشت
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
پاینده باشی دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
امریکا رو سر جاش بنشونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
امریکا همش خلف وعده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
کاش جناب ولایتی سکان هدایت دولت را به دست می گرفتند اما افسوس
Germany
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
برجام اینبار باید به نفع ایران تموم شود
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۲۰:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
مردم ایران از هیچ ابر قدرتی نمی ترسیم نه به غرب احتیاج داریم نه به شرق فقط به جوانهای تحصیل کرده خودمون احتیاج داریم . تا رهبری به این بزرگی و شجاع و نیروهای مسلح مخلص و انقلابی و ماموران امنیتی حامی مردم داریم خیالمون راحته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زنده باد ایران وایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ملت حاصر هستند نان و یخ بخورند ولی در مقابل دشمن کرنش نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
موافقیم
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۹:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
درود بر شما جناب ولایتی
Netherlands
مهدی
۱۹:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آقا، ببخشید!!!من شنیده بودم برنامه ریزی قبلا برای اقدام متقابل شده و شما تنها منتظر بد عهدیه یکی از طرفها هستید تا اقدامات متقابل را انجام دهید. واقعا متاسفم، آنها برای مقابله با برخورد احتمالی ما هم برنامه ریزی کرده اند و قرارهاشان را گذاشته اند ولی ما همچنان به هم پیشنهاد میدهیم؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سار
۱۹:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آمریکا خیلی بد کرد با ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید آمریکا رو سر جاش نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید دانش دیپلماسی در میان دیپلمات های کشورمان بالا رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
حاصل برجام برای مردم سودی نداشت
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ایولا باید به آمریکا و اروپا هم پاسخ کوبنده بدید
Germany
مجيد
۱۸:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا را شكر و سپاس كه در اين وانفسا برجام كس ديگرى هم بجز مقام معظم رهبرى
پيدا شد كه محكم و مقتدر سخن بگويد . زنده باد رهبر پاينده باد ايران پيروز باد ملت
ايران . دكتر دم شماهم گرم
Sweden
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
به آمریکا به هیچ وجه نباید اطمینان کرد
Sweden
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آمریکا هیچوقت سرعقل نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
حرف درست یعنی این مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ما باید مانند خود امریکا رفتار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
یعنی چی دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ان شاالله همیشه ما در ارامش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
شایسته ی تامل اند خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ما باید قدرت موشکی و هسته ای خود را افزایش بدهیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلاح هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا به این ترامپ نادان غقل بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا به ما قدرت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
هر چی میکشیم از دست این ترامپ نادان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ریشه مشکلات ما و در عین حال راه حلشون داخلیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
برجام باید کنار گذاشته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ما نباید به آمریکا و اروپا اعماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ایول داری اقای ولایتی دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
درود بر آقای ولایتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید حرفش گوش داد راهکار خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
اقتدار یعنی این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
تنها راه حل ساخت سلاح هسته ای میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
واقعا همینطوره من هم با شما موافقم
Australia
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آمریکا سنگ اندازی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
فقط سلاح هسته ای پایان این موضوع میباشد
آخرین اخبار