آشپزخانه سلامت؛

تضمین سلامت پوست و مو با شربت زردآلو

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی شربت زردآلو را به علت داشتن مواد مغذی، اسید لینولئیک و انواع ویتامین‌ها برای سلامتی پوست و مو مفید دانست.

تضمین سلامتی پوست و مو با شربت زردآلوبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ شربت زردآلو حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ ، B۳ ، B۶ ، کلسیم، منیزیم، مس، آهن، آنتی‌اکسیدان، روی، فسفر، پتاسیم، پکتین، گوگرد، سدیم، فیبر، اسید فولیک، لینولئیک و سالیسیلیک است.

برای بررسی خواص شربت زردآلو و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت زردآلو

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت زردآلو اظهار کرد: این شربت نشاط‌آور و برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است؛ شربت زردآلو به علت وجود اسید سالیسیلیک نقش موثری در بهبود درد مفاصل و روماتیسم دارد.

وی درباره خواص دیگر شربت زردآلو بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A و C برای سلامتی پوست و چشم‌ها بسیار مفید است؛ شربت زردآلو به چاق شدن افراد لاغر کمک شایانی می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به مفید بودن شربت زرد آلو برای ورزشکاران افزود: این افراد بهتر است پس از ورزش کردن برای بازیابی انرژی از دست رفته خود این شربت را میل کنند شربت زردآلو به علت داشتن پکتین و نوعی فیبر محلول برای مبتلایان به سندروم روده تحریک‌ پذیر و یبوست مفید است.

عظمایی تاکید کرد: شربت زردآلو خاصیت ضد التهابی دارد و به بهبود آرتریت (التهاب مفاصل) و نقرس کمک شایانی می‌کند؛ این شربت منبع غنی از آهن، مس و مواد معدنی است بنابراین موجب رفع کم خونی می‌شود.

وی یادآور شد: پتاسیم موجود در شربت زردآلو نقش موثری در کنترل فشار خون دارد؛ این شربت به علت داشتن مواد مغذی، اسید لینولئیک و ویتامین‌های A ، B  و C برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید است.

تضمین سلامتی پوست و مو با شربت زردآلو

مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت زردآلو

زردآلو                              یک کیلوگرم
عسل یا شکر                   ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم
آب                                   ۲ لیوان
وانیل                                یک سوم قاشق چای‌خوری
آب لیموترش تازه            به مقدار لازم
روغن زیتون                    به مقدار کم

طرز تهیه شربت زردآلو

- نخست زردآلو‌ها را به خوبی بشویید و هسته آنها را هم جدا کنید سپس آنها را داخل مخلوط کن بریزید.
- عسل و آب را به مواد مخلوط شده اضافه کنید.
- شربت آماده شده را در یخچال بگذارید تا خنک شود یا آن را داخل لیوان بریزید و ۲ تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه و روغن زیتون به آن اضافه و میل کنید؛ البته اگر روزه‌داران قصد داشته باشند که این شربت را در وعده افطار میل، نباید به آن یخ اضافه کنند.
- شربت زردآلو را می‌توان همراه با شکر هم تهیه کرد البته ارزش غذایی این شربت با عسل بیشتر است برای این منظور باید زردآلو‌ها را پس از شستن و جدا کردن هسته آن‌ها خُرد و آب را هم به آنها اضافه کنید
- مخلوط زردآلو‌ها و آب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد؛ در انتهای جوشیدن شکر را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.
- پس از خاموش کردن اجاق گاز، وانیل و چند قطره آب لیمو ترش تازه را به سایر مواد بیفزایید.
- شربت را پس از سرد شدن در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار