افزایش کانون بیماری تب برفکی در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی هفته گذشته، تعداد کانون‌های بیماری دامی تب برفکی در ۶ شهرستان از ۱۰ کانون به ۲۰ کانون رسیده است.

افزایش کانون بیماری تب برفکی در زنجانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ؛محمدباقر حاج‌کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که کانون‌های تب برفکی در روستا‌های ابهر، ایجرود، خدابنده، زنجان، سلطانیه و ماهنشان شناسایی شده است، اظهار کرد: این کانون‌ها منشا بیماری دامی تب برفکی نبودند و از طریق خرید دام زنده از استان‌های همجواری که آلوده به این بیماری هستند، وارد مناطق روستایی شده‌اند. همچنین در این کانون‌ها ۵۸ راس دام سبک و سنگین بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شده‌اند.

این مسئول با بیان این‌که دام‌های معدوم شده، ۴۶ راس گوسفند و بز و ۱۲ راس گاو را شامل می‌شود، ادامه داد: ۲۹ اکیپ در این راستا فعالیت می‌کنند. این اکیپ‌ها از بخش خصوصی و دولتی هستند و عملیات واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی را به صورت رایگان انجام می‌دهند. تاکنون نیز ۴۳۵ هزار راس دام واکسینه شده است.

وی افزود: تب برفکی هیچ راه درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند. همچنین دامداران با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک، مراتب را به شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش دهند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌ها است، یادآور شد: این بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دار است و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود. در کشور ما بیماری تب برفکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سرمایه دامی و تولیدات دامی است و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام به شمار می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان این‌که بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام‌های حساس جهت ایجاد پوشش ایمنی، همچنین اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است، تصریح کرد: تب برفکی می‌تواند با نقل و انتقال دام‌های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام‌های سالم منتقل شود. علاوه بر این، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده‌اند، همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده، منتقل‌کننده ویروس تب برفکی هستند.

انتهای پیام/ف

منبع ایسنا

شناسایی ۲۰ کانون بیماری تب برفکی در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.