شاه سعودی برای جلوگیری از تحویل اس ۴۰۰ به قطر دست به دامن مکرون شد

ریاض از پاریس خواسته است با هدف جلوگیری از مجهز شدن قطر به سیستم پیشرفته دفاع موشکی اس - ۴۰۰، این کشور را تحت فشار قرار بدهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روزنامه لوموند، ریاض از پاریس خواسته است با هدف جلوگیری از مجهز شدن قطر به سیستم پیشرفته دفاع موشکی اس - ۴۰۰ این کشور را تحت فشار قرار بدهد.

یک سال پس از آغاز بحران داخلی بین کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش تنش مشاهده نمی‌شود. تنش بین قطر در یک سو و عربستان سعودی، امارات و بحرین در سوی دیگر هرگز تا به این اندازه شدید نبوده است. عربستان سعودی، امارات و بحرین از پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کرده‌اند.

بنا بر اطلاعاتی که روزنامه لوموند در اختیار دارد، عربستان سعودی به تازگی در نامه‌ای به رئیس جمهور فرانسه از آمادگی خود برای یک "اقدام نظامی" علیه قطر در صورت تجهیز این کشور به سیستم دفاع ضد هوایی روسی اس - ۴۰۰ خبر داده است.

فهد بن محمد العطیه سفیر قطر در مسکو در ماه ژانویه خاطر نشان کرده بود که کشورش قصد دارد به این نمونه از سامانه‌های دفاع ضد موشکی مجهز شود. وی این سیستم را یکی از کامل‌ترین سیستم‌ها در جهان معرفی کرده بود. به گفته سفیر قطر در روسیه، چانه زنی‌ها با کرملین در "مراحل پیشرفته" قرار دارد.

یک ماه پس از طرح این اظهارات، ریاض برای دسترسی به این آتش بار زمین به هوا وارد عمل شده است. سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان در نامه‌ای به کاخ الیزه - که روزنامه لوموند از طریق یک منبع فرانسوی نزدیک به این ماجرا، به محتوای آن دسترسی پیدا کرده - "نگرانی عمیق" خود را از مذاکرات بین دوحه و مسکو ابراز کرده است. پادشاه سعودی درباره پیامد‌های ناشی از استقرار سامانه دفاع ضد موشکی اس - ۴۰۰ در خاک قطر بر امنیت حریم هوایی عربستان سعودی نگران است و نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داد.

در این نامه آمده است، در چنین وضعیتی، دربار سعودی آماده اتخاذ هرگونه تصمیم مقتضی برای حذف این سیستم دفاعی، از جمله اقدام نظامی است. عربستان سعودی در این نامه با هدف جلوگیری از فروش این سیستم به قطر و حفظ ثبات در منطقه از امانوئل مکرون درخواست کمک کرده است.

وزارت امور خارجه فرانسه که در این خصوص از سوی لوموند مورد سوال قرار گرفت، از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد. مقامات سعودی نیز که از سوی لوموند مورد پرسش قرار گرفته اند، تا این لحظه نسبت به انتشار این اخبار هیچ واکنشی نشان نداده اند.

تهدید مطرح شده در این نامه از جنگ سردی حکایت دارد که از یک سال پیش شورای همکاری خلیج فارس، مجموعه‌ای از کشور‌های نفتی شبه جزیره عربستان سعودی را دچار تفرقه کرده است. قطر که تقریبا در تحریم قرار دارد، با سازماندهی بسیار سریع شبکه‌های تامین نیاز‌های خود و افزایش ذخایر ارزی، شگفتی آفرین بوده است. از نگاه قطر، فشار‌های وارده از سوی شرکای قدیمی این کشور در شورای همکاری خلیج فارس با هدف همسو کردن دوحه با سیاست خارجی عربستان سعودی اعمال می‌شود.

ابوظبی و ریاض لغو تحریم‌های قطر را به مصالحه دوحه بر سر مسایل مختلفی همچون تعطیلی شبکه الجزیره - متهم به تقویت جریان‌های افراط گرا در خاورمیانه - بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر و کاهش روابط دوحه با تهران منوط کرده اند. این مطالبات از نظر امارات غیرقابل قبول و به مثابه چشم پوشی از حاکمیتش قلمداد می‌شود. رهبران قطری که در ژوئن سال ۲۰۱۷ از خطر یک حمله نظامی رهایی یافته اند، از این تاریخ به بعد به طور دیوانه واری دچار عطش خرید سلاح شده اند.

به گفته قطری‌ها این تسلیحات برای دوحه در برابر همسایگانش نقش بازدارندگی ایفا می‌کنند. قطری‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ قراردادی تسلیحاتی به ارزش پنج میلیارد یورو منعقد کردند. این قرارداد با هدف خرید هفت ناو جنگی از ایتالیا منعقد شد. قطر در همین مدت برای خرید سی فروند جنگنده اف - پانزده قراردادی دوازده میلیاردی امضا کردند. سومین قرارداد تسلیحاتی قطری‌ها برای خرید بیست و چهار جنگنده انگلیسی تیفون به ارزش پنج میلیارد و پانصد میلیون یورو امضا شد.

در برنامه خرید تسلیحاتی قطر، تهیه سامانه دفاع ضد موشکی اس - ۴۰۰ ساخت روسیه تحولی بزرگ قلمداد می‌شود. چنین خریدی با وجود اختلاف نظر شدید بین قطر و روسیه بر سر مسایل مختلفی همچون مسئله سوریه، دوحه را به مسکو نزدیک کرده است. این تحول می‌تواند آمریکایی‌ها را که برای ایجاد یک پایگاه نظامی در قطر مذاکره می‌کنند، تحریک کند. علاوه بر این قطری‌ها به طور سنتی خریدار تسلیحات ساخت آمریکا بوده اند.

لوموند در ادامه نوشت، آیا شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر آماده خطر کردن و سردی روابط با آمریکاست؟ برای پاسخ این سوال، باید منتظر بود. دونالد ترامپ در ژوئن سال ۲۰۱۷ و درست پس از منزوی شدن دوحه در پیامی توئیتری از ابتکار عمل عربستان سعودی - امارات حمایت کرد. اما کاخ سفید چند هفته بعد تحت فشار پنتاگون و وزارت امور خارجه تغییر موضع داد.

آمریکا از برادرانِ دشمن در خلیج فارس به یک اندازه فاصله گرفت و مانع اتخاذ تمهیدات تند بیشتر علیه دوحه شد. تلاش‌های انجام گرفته برای میانجی‌گری با دخالت آمریکا، از جمله میانجی‌گری شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت با شکست مواجه شده است. این بن بست که با لفاظی‌های دو طرف در شبکه‌های اجتماعی همراه شده، برای تقویت تب و عطش خرید سلاح، فضایی مناسب ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

تلاش عربستان برای جلوگیری از تجهیز قطر به سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰

برچسب ها: قطر ، عربستان ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
بیجا کردید ای السعود... به شما چه ربط دارد که کشورها چی میخرند و چه کار میکنند اگر جرات دارید حرف بزنید تا بهتون نشون بدیم . مرگ بر السعود
آخرین اخبار