تلف شدن 58 راس دام بر اثر تب برفکی در زنجان/ دامداران از خرید دام جدید از واحدهای نامشخص خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور پیشگیری از بیماری تب برفکی رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای ضروری است.

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت: به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی، از بهمن ماه سال گذشته طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان زنجان آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون نیز بیش از ۴۹۱ هزار راس دام در استان بر علیه این بیماری واکسیناسیون شدند.

حاج‌کاظمی با اشاره به شناسایی ۲۰ کانون بیماری تب برفکی در استان زنجان افزود: در این کانون‌ها ۵۸ راس دام سبک و سنگین بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد : دام‌های معدوم شده، ۴۶ راس گوسفند و بز و ۱۲ راس گاو را شامل می‌شود.

وی در مورد علائم دام در تب برفکی خاطرنشان کرد: کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام از جمله این علائم است.

حاج کاظمی اظهار داشت: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری‌ها نیز با رعایت اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌توانند از شیوع این بیماری پیشگیری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به دامداران  توصیه کرد: تا حد امکان از خرید و فروش دام جدید خودداری کنند و در صورتی که اقدام به خرید دام کردند برای اطمینان از سلامتی دام خریداری شده به مدت یک هفته در شرایط قرنطینه نگهداری کنند.

حتج کاظمی افزود: واکسیناسیون به موقع دام و هماهنگی با دامپزشکی‌ها برای تردد دام‌ها و ضد عفونی کردن واحد‌های دامی از دیگر اقدامات جهت کنترل تب برفکی است.

وی از کلیه دامداران خواست ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، هرگونه وقوع بیماری را سریعآ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و بخش‌های مربوطه گزارش و یا با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس حاصل نمایند.
 
انتهای پیام/ن
 

شناسایی 20 کانون بیماری تب برفکی در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.