جنگ تجاری دونالد ترامپ چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت؟

وب‌سایت «رولینگ‌استون»‌ در گزارشی نوشت جنگ تجاری فاجعه‌بار آمریکا علیه متحدانش دست‌کم چهار پیامد بزرگ برای اقتصاد این کشور خواهد داشت.

جنگ تجاری دونالد ترامپ چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت «رولینگ‌استون»‌ در گزارشی تحلیلی آغاز جنگ تجاری آمریکا با متحدانش را فاجعه‌بار خواند و پیامدهای این اقدام دولت دونالد ترامپ بر اقتصاد آمریکا را بررسی کرد.

به نوشته این وب‌سایت، روز پنج‌شنبه بار دیگر مشخص شد مبارزه بی‌امان دونالد ترامپ برای انزوای آمریکا از بقیه جهان ادامه دارد؛ «ویلبر راس»‌ وزیر بازرگانی این کشور اعلام کرد تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا،‌ مکزیک و اتحادیه اروپا، به ترتیب 25 درصد و 10 درصد افزایش خواهد یافت. در واقع این تعرفه‌ها در ابتدا در ماه مارس اعلام شدند اما به امید یک توافق دوجانبه سودمند، به صورت موقت متحدان آمریکا از این تعرفه‌ها مستثنی شدند. ولی چنین توافقی حاصل نشد و بنابراین روز پنج‌شنبه آمریکا جنگ تجاری خود علیه متحدانش را آغاز کرد.

متحدان بین‌المللی،‌ اقتصاددان‌های مستقل، تجار برجسته و حتی برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و «پال رایان‌»‌،‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این اقدام دولت ترامپ را به شدت محکوم کردند. پال رایان با انتشار بیانیه‌ای گفته‌ است:‌ من با این تصمیم مخالفم، دولت با این اقدام  به جای حل مسائل واقعی در تجارت چنین محصولاتی، متحدان آمریکا را هدف قرار داد، متحدانی که ما برای مقابله با اقدامات تجاری ناعادلانه کشورهایی مانند چین به همکاری و کارکردن با آنها نیاز داریم. برای کمک به کارگران و مصرف‌کنندگان آمریکایی راه‌های بهتری وجود دارد.

اعمال تعرفه بر واردات فلزات تأثیر غیرقابل‌انکاری بر کارگران و مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد داشت،‌ اما آنچه وضعیت را از خود تعرفه‌ها ترسناک‌تر می‌کند این است که اعمال تعرفه‌ها بر این فلزات خود نشانه‌ای از آینده‌ای هولناک‌تر است. دونالد ترامپ روز چهارشنبه پیشنهاد اعمال تعرفه گمرگی 25 درصدی بر واردات خودرو داد و گفته می‌شود به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه،‌ گفته است وی در پی ادامه سیاست تجاری خود تا زمانی است که هیچ نوع خودرو مرسدس‌بنزی در خیابانهای نیویورک دیده نشود!

نگارنده در ادامه با بیان اینکه اقدام روز پنج‌شنبه دولت ترامپ نشان داد ترامپ به‌زودی از «توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکا شمالی»‌ معروف به «نفتا» نیز خارج خواهد شد؛ همچنان‌که توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران را ترک کرد (اقداماتی که با واکنش منفی کشورهای جهان روبرو شد)،‌ به بزرگترین پیامدهای آغاز جنگ تجاری دونالد ترامپ، که آن را فاجعه‌بار می‌داند،‌ می‌پردازد.

افزایش قیمت‌ها
آشکارترین تأثیر اعمال تعرفه گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم‌،‌ افزایش قیمت محصولاتی است که با چنین فلزاتی ساخته می‌شوند. کاخ سفید افزایش قیمت‌ها را تأیید کرده  اما مدعی شده این افزایش بسیار ناچیز خواهد بود. اما کارشناسان خوش‌بینی وزرای کابینه ترامپ را ندارند. هنگامی که اعمال تعرفه گمرکی بر محصولات چینی و اقدامات تلافی‌جویانه کانادا،‌ مکزیک و اتحادیه اروپا بر واردات محصولات آمریکایی را در نظر بگیریم، آنگاه تمام خوشبینی‌ها از بین می‌رود.

«مارک زاندی» اقتصاددادن مستقل در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»‌ با تأکید بر افزایش قیمت‌ها گفته است که اعمال تعرفه گمرکی بر فلزات وارداتی، هزینه‌های زندگی خانواده‌های متوسط در آمریکا را 210 دلار در سال افزایش می‌دهد. سناتور جمهوری‌خواه «اورین هاچ» نیز می‌گوید: اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، دریافت مالیات بیشتر از آمریکایی‌ها و همچنین پیامدهای خسارت‌باری بر مصرف‌کنندگان، کارخانه‌ها و کارگران را به همراه خواهد داشت.

نابودی مشاغل
کاخ سفید و دونالد ترامپ تلاش می‌کنند سیاستهای افزایش تعرفه‌ها بر واردات فلزات را به عنوان راهکاری برای افزایش تولید فولاد و آلومینیوم در آمریکا و بنابرین افزایش اشتغال‌زایی در داخل کشور جا بزنند،‌ اما 50 درصد فولاد و آلومینیوم آمریکا از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا وارد می‌شود و کارخانه‌های آمریکایی به سادگی نمی‌توانند این ضرر را جبران کنند.

کارشناسان می‌گویند صدها شغل مرتبط با واردات فولاد و آلومینیوم در صنایع آمریکا از دست خواهد رفت که بسیار بیشتر از مشاغلی است که قرار است در کارخانه‌های تولید ملی ایجاد شود. «تام داناهیو»‌،‌ رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در تحلیل خود از آثار اقدام روز پنج‌شنبه دولت آمریکا بر اقتصاد این کشور برآورد کرده است که بیش از 2.6 میلیون نفر شغل خود را از دست می‌دهند. وی در بخش دیگری از این تحلیل می‌نویسد: رویکردهای کنونی که قطعاً با واکنش‌های تلافی‌جویانه روبرو می‌شود احتمال خطر جدی افزایش ایجاد مانع و کاهش دسترسی آمریکا به بازارهای حیاتی جهانی را افزایش داده است، کسب‌وکار ما مشتری‌های خود را از دست می‌دهد، کارگران بیکار می‌شوند و مصرف‌کنندگان آمریکایی با افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها درآمد خانوداگی‌شان را از دست می‌دهند.

ضربه جدی به صادرات آمریکا
کانادا،‌ مکزیک و اتحادیه اروپا از اینکه معافیت آنها از تعرفه‌های گمرکی لغو شده است به‌شدت ناراحت هستند و بدون‌شک در برابر این اقدام دولت ترامپ بیکار نخواهند نشست. کانادا هم‌اکنون در اقدامی تلافی‌جویانه بیش از 12.8 میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات فولاد، آلومینیوم، مواد غذایی و دیگر محصولات آمریکایی اعمال کرده‌است، همانگونه که «کریستیا فریلند»،‌ وزیر امور خارجه کانادا گفته است:‌ این اقدام بزرگترین اقدام تجاری کانادا در دوره پسا-جنگ است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده 3.3 میلارد دلار تعرفه بر محصولات آمریکایی مانند شلوار جین، انواع نوشیدنی‌ها و موتورسیکلت‌ها اعمال می‌کند و دولت مکزیک نیز گفته است این کشور تعرفه‌های گمرکی را بر همه محصولات آمریکایی از فولاد تا گوشت، میوه‌جات و پنیر وضع می‌کند. کشور چین نیز تهدید کرده تعرفه‌های خود بر واردات سویا را افزایش می‌دهد،‌ تهدیدی که «برایان کوهِل»‌ مدیر اجرایی سازمان «کشاورزان حامی تجارت آزاد» آن را فشار مضاعف بر کشاورزی آمریکا می‌داند و می‌گوید:‌ اعمال تعرفه‌های گمرکی چین ضربه شدیدی به کشاورزان آمریکایی وارد می‌کند و بسیاری از مزارع آمریکا را نابود خواهد کرد.

«دان هالسترون» مدیر «فدراسیون صادرات گوشت آمریکا» در گفتگو با وب‌سایت «بلومبرگ» با اشاره به تهدید مکزیک به اعمال تعرفه بر واردات گوشت آمریکا ضمن ابراز تأسف شدید از اقدام دولت گفته است: اگر تعرفه‌های مکزیک اجرایی شود، تأثیر منفی آنها بر میلیون‌ها مصرف‌کننده و هزاران فرد شاغل در صنایع گوشت و دامداری در دو سوی مرز به‌زودی آشکار می‌شود.

ضربه سنگین به رابطه آمریکا و متحدانش
تصمیم دونالد ترامپ به اعمال تعرفه‌های گمرکی بر محصولات کشورهای متحد نقض پروتکلی است که دولت آمریکا آن را تحت عنوان دفاع از امنیت ملی انجام داد،‌ که معنی آن این است که آمریکا نزدیک‌ترین متحدان خود را تهدید می‌داند. «جاستین ترودو»‌ نخست‌وزیر کانادا در واکنش به این اقدام ترامپ در شبکه توئیتر نوشت:‌ بی‌نهایت مضحک و خنده‌دار است که هرگونه تجارت با کانادا را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا معرفی کنیم.

اتحادیه اروپا و دولت مکزیک نیز این اقدام دولت ترامپ را به‌شدت محکوم کردند و توجیه آن برای دفاع از امنیت ملی آمریکا را ساده‌اندیشانه و خام دانستند.

اگر ترامپ تعرفه‌های گمرکی بر واردات خودرو را نیز افزایش دهد،‌ تأثیری فاجعه‌بار بر روابط آمریکا و آلمان خواهد داشت. «آرنت الینگ‌هورست»‌ تحلیل‌گر ارشد می‌گوید:‌ اعمال تعرفه بر واردات خودروهای آلمانی، پایان رابطه واشنگتن و برلین  خواهد بود. با این اوصاف همانگونه که «واشنگتن‌پست»‌ در روز پنج‌شنبه نوشت از این پس بسیار سخت خواهد بود که آمریکا بتواند متحدی را برای خود نگه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا مرگ بر کشور های غربی مزدور و نوکر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
شیطان بزرگ امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
ماهم بایدازبرجام خارج بشیم
آخرین اخبار