هدفونی درمانی که می توان با آن صدای مغز را شنید+ تصاویر

دانشمندان برای کمک به درمان بیماری های رایج در بانوان میانسال به جای دارودرمانی از تکنیک گوش دادن به صدای امواج مغزی استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان نوعی هدفون برای کمک به درمان و کاهش علامت‌های گرگرفتگی دربانوان تولید کرده اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به امواج مغزی خود گوش دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از این وسیله می‌تواند سبب کاهش علامت‌های گرگرفتگی به ویژه دربانوان یائسه شود.


این هدفون نوعی دستگاه با حسگر‌هایی برای ردیابی امواج مغزی است که می‌تواند سیگنال‌های مغزی را به صدا‌های قابل شنیدن برای انسان‌ها تبدیل کند.

کارشناسان اعتقاد دارند شنیدن صدای امواج مغزی به وسیله انسان می‌تواند سبب تحریک سیستم عصبی و درنهایت کاهش علامت‌های گرگرفتگی در آن‌ها شود.


اکنون استفاده از این هدفون برای کاهش علامت‌های گرگرفتگی بر روی ۵۰ زن در آستانه یائسگی درآمریکا درحال انجام است.

گرگرفتگی یک از نشانه‌های رایج یائسگی دربانوان است که با علامت هایی چون افزایش درجه حرارت پوست بدن در ناحیه صورت و تورم پوست همراه است، در این وضعیت رگ‌های خونی زیر پوست ملتهب می‌شوند و فرد دچار احساس گرمای شدید می‌شود.

این حالت می‌تواند منجربه ریزش موی سر دربانوان و شدت یافتن تعریق درآن‌ها نیز شود.


علت اصلی بروز این اختلال در بانوان مشخص نیست، اما مواردی چون اختلال درمکانیزم کنترل درجه حرارت بدن درمغز و دگرگونی‌های هورمونی در بروز آن اثر گذاراست.


این دستگاه به نام (HIRREM) با شناسایی دگرگونی‌های ایجاد شده در مغز سیگنالهایی را به صورت اشکال صوتی قابل شنیدن برای فرد ارسال می‌کند.

این دستگاه  از سه بخش حسگر پوست، رایانه و هدفون تشکیل شده است، ابتدا حسگر‌ها بر روی پوست نصب می‌شوند و فعالیت‌های الکتریکی مغز را شناسایی می‌کنند، سپس سیگنال‌ها به رایانه ارسال می‌شوند که دارای برنامه‌ای برای ترجمه آن‌ها به صدای قابل فهم برای انسان است و درنهایت صدا‌ها با عبور از سیم به وسیله هدفون به گوش بیمار می‌رسد؛ کل این مراحل در عرض کمتر از هشت میلی ثانیه انجام می‌شود.

کارشناسان در نظر دارند از این شیوه برای درمان مشکل هایی چون اختلال استرس پس از حادثه، بی خوابی، فشارخون بالا و مواردی ازاین دست که بر اثر بروز سیگنال‌های نا منظم در سیستم عصبی رخ می‌دهد استفاده کنند.

ساخت این وسیله به وسیله دانشمندان دانشگاه ویک فارست (at Wake Forest University) آمریکا انجام شده است و درجدیدترین آزمایش در سال میلادی جاری، ۵۰ زن در ۲۰ جلسه به مدت سه ماه هرجلسه ۹۰ دقیقه به صدای امواج مغزی خود گوش داده اند.

کارشناسان درحال مقایسه اثربخشی این شیوه با درمان شایع هورمون درمانی هستند که به بانوان دراین سن معمولاً تجویز می‌شود، اما عارضه‌هایی برای سلامت درپی خواهد داشت.

محققان امیدوار هستند با دریافت نتیجه‌های مثبت این روش درمانی بدون عارضه در آینده برای درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرارگیرد.
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

هدفونی درمانی برای گوش دادن به صدای امواج مغزی ساخته شد+ تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار