واکنش وزیر امورخارجه آلمان به اظهارات جنجالی سفیر آمریکا در این کشور

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به اظهارات جنجالی و مداخله جویانه ریچارد گرنل سفیر آمریکا در این کشور پاسخ داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به اظهارات جنجالی و مداخله جویانه ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان پاسخ داد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «من از این بیانیه و انتقاداتی که به همراه داشته است، آگاهم. قطعا باید بحث‌های زیادی در این زمینه انجام شود و چه خوب می‌شود که سفیر مهمان فردای ما در وزارت امور خارجه باشد و این موضوع اعلام شده است و می‌توان درباره آن گفتگو کرد.»

گفتنی است، اظهارات جنجالی سفیر آمریکا در برلین، واکنش تند مقامات و سیاستمداران آلمان را در پی داشته است. سفیر جدید آمریکا در برلین از شرکت‌های آلمانی خواسته است به همکاری اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. ریچارد گرنل که از اول ماه مه در آلمان به سر می‌برد، مسئولیت سفارت آمریکا در برلین را برعهده دارد. او در یک گفتگو با سایت راستگرای "برایت‌بارت" از تقویت محافظه‌کاران در سراسر اروپا سخن گفته و این را بخشی از وظایف خود در آلمان تلقی کرده بود.

مقامات دولت آلمان اکنون رسما از گرنل خواسته‌اند درباره این اظهارات خود توضیح دهد. به باور سیاستمداران آلمان، اظهارات سفیر آمریکا در برلین با مختصات دیپلماسی سازگار نیست و به گونه‌ای دخالت در امور داخلی کشور‌های اروپایی به حساب می‌آید.

­ریچارد گرنل در همان آغاز رسمی فعالیت خود در مقام سفیر ایالات متحده آمریکا از شرکت‌های آلمانی درخواست کرده بود که به همکاری‌های اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند. همین موضوع باعث ناخشنودی سیاستمداران آلمان شده بود و آن را به‌مثابه نوعی دخالت در امور خود تلقی کرده بودند.

آندرآ نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، درباره سخنان سفیر آمریکا گفته بود وظیفه آموزش دیپلماسی به سفیر آمریکا در شمار وظایف او نیست، اما به نظر می‌رسد که سفیر آمریکا نیاز به آموزش در این زمینه دارد.

نمایندگان بسیاری از احزاب آلمان در پارلمان این کشور نیز سخنان و اظهارات سفیر آمریکا را مورد انتقاد قرار داده‌اند. تورستن شیفر گومبل، معاون حزب سوسیال دموکرات نیز گفت: «شهروندان اروپا اجازه نخواهند داد که دست‌نشانده ترامپ به آن‌ها بگوید که به چه کسی باید رای بدهند. کسی که به این گونه در مسائل دموکراتیک دخالت کند، قطعا فرد مناسبی برای این کار نیست.»

مارتین شولتس، رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات نیز درباره ریچارد گرنل گفته است که رفتار سفیر جدید آمریکا در برلین شباهتی به رفتار یک دیپلمات ندارد و بیشتر شبیه به رفتار یک «افسر راست‌گرای افراطی یک قدرت استعماری» است.

انتهای پیام/

واکنش مقامات آلمانی به سخنان سفیر آمریکا در این کشور

برچسب ها: آلمان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
اين بابا مث اينكه يادش رفته ارباباش به چه فلاكتي افتادن كه داره اينطوري برا بقيه هارت و پورت ميكنه
آخرین اخبار