معاون بهداشتی علوم پزشکی رفسنجان؛

هر نخ سیگار ۷ دقیقه از عمر انسان کم می‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: مصرف هر نخ سیگار به طور متوسط ۷ دقیقه از طول عمر انسان را کم می‌کند.

هر نخ سیگار  ۷ دقیقه از عمر انسان کم می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ احمد جمالی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: استعمال سیگار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد واز هر دو نفر سیگاری، یک نفرشان، ۱۵ تا ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر جان خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد از هر ۵ مرگی که در اثر سیگار اتفاق می‌افتد، ۲ مورد آن به علت بیماری قلبی است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه مصرف سیگار می‌تواند خطر بروز سکته قلبی را تا ۶ برابر در زنان و تا ۳ برابر در مردان افزایش دهد، تصریح کرد: بین تعداد سیگار مصرفی و خطر بروز بیماری قلبی، عروقی رابطه وجود دارد به نحوی که در ازای کشیدن هر ۱۰ عدد سیگار، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی، در مردان ۱۸ درصد و در زنان ۳۱ درصد بالا می‌رود.

جمالی زاده ادامه داد: استعمال سیگار و دخانیات سبب آسیب به پوشش دیواره رگ‌های خون‌رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود ضمن اینکه باعث می‌شود که خون آسان‌تر لخته شود. لخته خون درصورت انسداد رگ‌ها می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی، سکته مغزی و ... شود.

وی با اعلام این موضوع که شیوع مصرف دخانیات در جهان در طی بیست سال گذشته ۲ برابر شده است، عنوان کرد: نیمی از جمعیت مصرف کننده دخانیات در جهان در نهایت به واسطه دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

جمالی زاده احتمال سرطان ریه در افراد سیگاری را ۲۲ مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری برشمرد واظهار کرد: ۶۰ درصد قربانیان سرطان ریه ظرف یک سال و ۸۰ درصد سه سال بعد از تشخیص فوت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بیش از ۴۵ درصد ایرانی‌ها در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند.

وی اظهارداشت: ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و والدین بسیاری از این کودکان حتی یک بار نیز سیگار مصرف نکرده اند.

وی یادآورشد: خطر سکته در زنان ۳۵ تا ۶۴ ساله سیگاری، ۵ برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۵ درصد ایرانی‌ها در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند.

انتهای پیام/ح

هرسیگار کاهش 7دقیقه از عمر انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.