"گهر" آلپ ایران در خطر نابودی+ تصاویر

در جلسه رسیدگی به وضعیت دریاچه گهر، مبنی بر ساخت و ساز و جاده کشی به سمت "دریاچه گهر" آلپ ایران تائید و مسئولان در مورد نابودی این دریاچه زیبا هشدار دادند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیزدهم خردادماه امسال در گزارشی با عنوان "جاده‌ای برای نابودی "گهر" آلپ ایران؛ لطفا توقف کنید" به موضوع جاده‌کشی و ایجاد سازه در منطقه گهر که سبب تخریب و مانع ثبت جهانی این جاذبه بی‌نظیر می‌شود پرداخت.

انتشار این گزارش در خبرگزاری ها بازتاب زیادی در سطح استان و کشور در پی داشته و موافقان و مخالفانی در بین مسئولان و رسانه‌های استان نیز داشت به طوری که با وجود اسناد و شواهد مبنی بر خطری که دریاچه گهر را تهدید می‌کند، برخی مسئولان و رسانه‌ها در کمال تعجب به طور کل موضوع جاده‌کشی به‌سمت دریاچه گهر و ساخت‌و‌ساز در حریم زیباترین دریاچه کوهستانی ایران را رد کردند!

بازتاب گسترده این گزارش در خبرگزاری ها، سبب شد صبح امروز جلسه فوری "ساماندهی دریاچه گهر" به دستور سید موسی خادمی استاندار لرستان در محل استانداری تشکیل شود تا با حضور مسئولان مربوطه وضعیت و تهدیدات این دریاچه مورد رسیدگی قرار گیرد و برای رفع مشکلات آن چاره اندیشی شود و در این جلسه فرماندار دورود موضوع جاده کشی و ساخت و ساز در حریم دریاچه گهر را تائید کرد.

سید موسی خادمی ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی دریاچه گهر که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد با تأکید بر حفظ و نگهداری از دریاچه گهر به‌ عنوان یک میراث طبیعی و حفظ آن در راستای کمک به توسعه و درآمدزایی برای مردم استان اظهار داشت: باید برای کسانی که به این منطقه می‌روند سهولت دسترسی و استفاده را فراهم کنیم، کسانی که به دریاچه گهر می‌روند نباید جنگ با طبیعت را آغاز کنند، اگر چگونه رفتار کردن را از پیش برای آن‌ها تعیین نکنیم آن‌ها خودشان هر جوری که دلشان بخواهد رفتار می‌کنند.

وی با اشاره به بازدید بیش از هفت هزار نفر از دریاچه گهر افزود: باید مشخص شود گردشگری که برای بازدید از دریاچه مراجعه می‌کند از چه مسیر‌هایی حرکت کند و کجا‌ها بماند و بسیاری مواردی دیگر که یک گردشگر نیاز دارد.

ایجاد مدیریت یکپارچه برای گهر

استاندار لرستان با تأکید بر ایجاد مدیریت یکپارچه برای دریاچه، عنوان کرد: نمی‌شود بخشی دست گردشگری، بخشی محیط‌زیست و بخشی در دست منابع طبیعی باشد بلکه باید یک مدیریت واحد ایجاد کنیم که سایر مجموعه‌ها نیز بر اساس مدیریت آن عمل کنند.

وی بیان کرد: باید مطالعاتی را انجام دهیم که هدف ما از ثبت جهانی دریاچه چیست و در این راستا اعتباری در نظر بگیریم و هدف‌های فرعی نیز برای آن از قبیل: ایجاد ژئوپارک و گردشگری در نظر گرفته شود.

خادمی تصریح کرد: باید برای عشایر جاده‌ای در حدی که نیاز دارند ایجاد کنیم، با توجه به اینکه یکی از اهدافمان حفظ دریاچه است می‌توانیم جاده را ایجاد کنیم، اما از طرفی ممنوعیت ورود به دریاچه را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

تشکیل کارگروه بررسی خطرات راه دسترسی

وی با تأکید بر تشکیل یک کارگروه برای بررسی خطراتی که راه برای دریاچه ممکن است ایجاد کند گفت: اگر در این کارگروه تشخیص داده شد که ایجاد راه خطر جدی برای دریاچه به دنبال دارد، مطابق نتیجه کارگروه تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

استاندار لرستان با تأکید بر تشکیل هر دو ماه یک‌بار جلسات ساماندهی این دریاچه خاطرنشان کرد: برای برقراری ارتباط مخابراتی مناسب در دریاچه مخابرات استان تعداد باتری‌های خورشیدی نصب‌شده را افزایش دهد.

خادمی اظهار داشت: اداره آبفار لرستان دسترسی به آب شرب بهداشتی را برای گردشگران فراهم کنند و با مشخص کردن نقاطی در اطراف دریاچه دسترسی به آب شرب را برای گردشگران فراهم کنند.

ممنوعیت نصب چادر جنب دریاچه

وی با تأکید بر اینکه اداره محیط‌زیست اجازه ندهد در فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری دریاچه چادر نصب شود، افزود: در بحث خدمات بهداشتی می‌توان از پیش ساخته‌های شرکت هما رشتن اگر قابلیت حمل دارند با فراهم کردن تعدادی پیش‌ساخته و انتقال به این مکان برای گردشگران استفاده کرد.

استاندار لرستان عنوان کرد: برای پد هلیکوپتر برای برقراری امنیت نیز اعتباری در نظر می‌گیریم و کار‌های مربوط به جانمایی و اجرای آن نیز یا توسط محیط‌ زیست یا هلال‌احمر انجام شود و در این راستا نیز ممکن است بخش خصوصی کمک کند.

علی کورانی‌فر نیز در جلسه ساماندهی دریاچه گهر اظهار داشت: در استان لرستان چند جاذبه و قابلیت طبیعی و گردشگری وجود دارد که قابلیت ثبت جهانی دارند و هرگاه این جاذبه‌ها جهانی شود با انبوه گردشگران خارجی مواجه خواهیم شد که در صدر این ظرفیت‌ها دریاچه گهر، قلعه فلک الافلاک و دره شیرز را داریم.

وی دریاچه گهر، قلعه فلک الافلاک و دره شیرز را سه فرصت استثنایی برای استان لرستان دانست و افزود: اگر این جاذبه‌ها ثبت جهانی شوند تحولی در معیشت و اقتصاد گردشگری لرستان ایجاد می‌شود.

فرماندار دورود عنوان کرد: "دریاچه گهر" با این فرصت ویژه و استثنایی متاسفانه در معرض تهدید جدی قرار دارد و در این رابطه ما باید واقع بینانه بگوییم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم، چون هر موقع اطلاعات ما بر مبنای واقعیت باشد تصمیمات نیز منطبق بر واقعیت خواهد بود.

دریاچه گهر در خطر نابودی

وی بیان کرد: به نظر بسیاری از کارشناسان و بنده با روندی که دارد پیش می‌رود، دریاچه اصلی گهر دو تا سه دهه آینده از بین خواهد رفت؛ اکنون دریاچه دوره پیری خود را دارد طی می‌کند و به صورت طبیعی میل به اضمحلال و نابودی دارد.

کورانی فر با بیان اینکه دریاچه گهر با تهدیدات متعددی مواجه است، گفت: یکی از این تهدید‌ها تردد از بالا دست دریاچه است که عوارض بسیار زیادی تحمیل کرده است.

وی تصریح کرد: به نظر بنده خشک شدن دریاچه دوم به دلیل تردد از مسیر بالا است، چون در آنجا فرسایش سبب ورود سنگ ریزه‌ها به دریاچه شده و به تدریج آن را پر کرده است از طرفی جنگل بالا دست نیز بخاطر پخت غذا و تامین مایحتاج گردشگران نصف شده است.

خشک شدن دریاچه دوم گهر به دلیل تردد در بالا دست

فرماندار دورود با اشاره به اینکه دریاچه فعلی گهر در حال تقسیم شدن است، اظهار داشت: مواد شوینده‌ای که گردشگران استفاده می‌کنند وارد دریاچه شده و در پی رشد جلبک و نیزار و بی هوازی شدن دریاچه بوی تعفن در حال شکل گیری است.

وی با تاکید بر اینکه باید بحث فرسایش از مسیر بالای دریاچه را به عنوان یک تهدید اساسی حساب کنیم، افزود: از ۴۰۰۰ هزار نفری که در ایام تعطیلات خرداد داشتیم ۱۵۰۰ نفری از سمت الیگودرز آمدند و این یعنی از بالا و پایین دریاچه در معرض تهدید است.

کورانی‌فر در رابطه با جاده مالرو عشایر در این منطقه گهر نیز عنوان کرد: تقریبا حدود ۴۰ خانوار عشایر در این مسیر اطراق می‌کردند که عمدتا زندگی آن‌ها عشایری است و می‌دانند چگونه آذوقه و مایحتاج خود را تامین کنند بنابراین نباید جاده عشایر احداث شود تا هر ماشینی عبور کند.

تردد سبب آسیب به حیوانات وحشی گهر

وی بیان کرد: مسیر بالا گهر محل زیست حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای و گراز است که اگر تردد ایجاد شود یا رم می‌کنند و یا آسیب می‌بینند.

وی به ورود سیلاب‌ها از سمت شرق و غرب این دریاچه اشاره کرد و اظهارداشت: شست و شوی این سیلاب‌ها عاملی برای فرسایش دریاچه گهر است و محل اسکان فعلی گردشگران نیز به این دریاچه لطمه می‌زند.

اعتراض تشکل‌های زیست محیطی به احداث پاسگاه محیط بانی در گهر

کورانی‌فر با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که مورد اعتراض تشکل‌های زیست محیطی قرار گرفته بحث احداث پاسگاه محیط‌بانی در گهر است، افزود: پاسگاه محیط‌بانی در این منطقه در حال احداث است که تشکل‌های زیست محیطی نسبت به احداث آن شاکی شده و از طریق دادستان پیگیر شده‌اند که مانع ثبت جهانی دریاچه می‌شود و اگر این بنا احداث شود مانع ثبت جهانی می‌شود.

وی عنوان کرد: تشکل‌های زیست محیطی مخالف این موضوع هستند بنابراین لازم است استاندار لرستان دستور رسیدگی به این موضوع را بدهد تا اگر واقعا مانع ثبت می‌شود موضوع به دقت کارشناسی شود؛ پیشنهاد شخصی بنده این است که دریاچه را موقتا تعطیل کنیم تا کار‌های ترمیمی آن را انجام دهیم.

لزوم تعطیلی ۲ ساله دریاچه گهر

کورانی‌فر در رابطه با اعتبار ساماندهی دریاچه گهر گفت: اگر با تخصیص ۵۰ درصد محاسبه کنیم یکسال اعتبارات عمرانی استان را می‌خواهد؛ بسیاری از مصوبات روتین انجام می‌شود به طوری که در این زمینه حدود ۴۸ مصوبه روی کاغذ بوده که درصد خیلی کمی از آن عملیاتی شدند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد دریاچه گهر را به عنوان یک جاذبه بی‌نظیر تعریف می‌کنند و سختی مسیر را عامل جاذبه‌ای برای دریاچه می‌دانند، اما اگر گردشگران با ماشین بیایند و دریاچه را ببیند مانند سایر دریاچه‌های دیگر می‌شود و اصلا تفاوتی ندارد.

فرماندار دورود اظهار داشت: اساس جاذبه دریاچه گهر طبیعت و چشم انداز‌هایی مانند گونه‌های وحشی گیاهی است که در مسیر است بنابراین اگر تردد این جاذبه بکر و دست خورده آسان‌تر شود ممکن است جاذبه خود را از دست بدهد. هلال احمر و اورژانس در محل دریاچه گهر مجوز فصلی ندارند که این منطقه مستقر شوند.

منبع تسنیم

انتهای پیام/ پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.