افراد شب بیدار از نظر ذهنی در جایگاه بالاتری قرار دارند و جزء افراد باهوش محسوب می شوند.

نگاهی به مزایای باور نکردنی شب بیداریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از ما در دوران کودکی و نوجوانی عادت داشتیم تا دیر وقت بیدار بمانیم، اما با گذشت زمان این عادت را ترک کردیم. با این حال، شب بیداری برای بعضی افراد سبکی از زندگی محسوب می‌شود.

اگرچه همیشه از مزایای سحرخیز بودن صحبت شده، اما حقیقت آن است که شب بیداری هم مزیت‌های زیادی دارد و افراد شب بیدار از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ویژگی‌های دنیای جذاب شب بیدارها.

شب بیدار‌ها خلاق‌تر هستند

تحقیقی در ایتالیا نشان داده است کسانی که تمایل دارند تا دیر وقت بیدار بمانند، از خلاقیت زیادی برخوردار هستند. در میان افراد شرکت کننده در این پژوهش، افراد شب بیدار تستی را که نیاز به خلاقیت داشت بدون هیچ مشکلی انجام دادند، در حالی که افراد سحرخیز به سختی توانستند نمره‌ی متوسطی را کسب کنند.

محققان معتقدند حضور در موقعیتی متفاوت از عادت‌های رایج (مسأله‌ای که خصوصیت بارز افراد شب بیدار است) احتمالا باعث شکل گیری روحیه‌ای متفاوت و توانایی پیدا کردن چاره و راه حل‌های مبتکرانه برای مسائل مختلف می‌شود.

شب بیدار‌ها هوشیاری ذهنی خود را به مدت طولانی تری حفظ می‌کنند

اگرچه گفته می‌شود افراد سحرخیز قادرند از همان ساعت‌های ابتدایی روز کار‌ها را با سرعت و انرژی انجام دهند، اما احتمال آنکه این افراد از نظر ذهنی زودتر خسته شوند بیشتر از افراد شب بیدار است. تحقیقی در بلژیک تفاوت فاحش هوشیاری ذهنی در این دو گروه را نشان داد. در این پژوهش، تعداد دفعات واکنش افراد سحرخیز و شب بیدار در هر دو زمان صبح و شب بررسی شد.

امتیاز دو گروه در صبح‌ها نزدیک به هم بود، اما تستی که در شب انجام شد اختلاف زیادی را در میان دو گروه نشان داد؛ به گونه‌ای که افراد شب بیدار در مقایسه با افراد سحرخیز، در هنگام شب واکنش سریع تری داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد فارغ از زمان بیدار شدن، افراد شب بیدار قادرند هوشیاری ذهنی خود را بیشتر از افراد سحرخیز حفظ کنند.

شب بیدار‌ها باهوش‌تر هستند

افراد شب بیدار از نظر ذهنی در جایگاه بالاتری قرار دارند. طی پژوهشی در انگلیس درباره‌ی زمان خواب و بیداری ۸۰ دانش آموز دوران راهنمایی و دبیرستان در روز‌های مدرسه و تعطیلی آن تحقیق شد. در این تحقیق معلوم شد باهوش‌ترین دانش آموزان کسانی بودند که ساعت خواب و بیداری آن‌ها دیر بود، اما دانش آموزانی که توانایی ذهنی پایین تا متوسطی داشتند ساعت خواب و بیداری شان زود بود.

شب بیدار‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند

برای بعضی از افراد شب بیدار، شب فرصتی برای خلوت کردن با خود و تجدید نیرو است، اما گروه دیگری از آن‌ها از این فرصت برای معاشرت با کسانی مشابه خود استفاده می‌کنند. در حقیقت بسیاری از افراد شب بیدار، شب‌ها از طریق گروه‌های اینترنتی با یکدیگر گفتگو می‌کنند و حتی گروه‌هایی مخصوص افراد شب بیدار یا کسانی که شیفت کاری شبانه دارند وجود دارد.

شب بیدار‌ها قدرت بدنی ویژه‌ای دارند

طی تحقیقی در کانادا، قدرت پا‌های افراد سحر خیز و شب بیدار در اوقات مختلف روز مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مشاهده شد قدرت بدنی افراد سحرخیز در سراسر روز ثابت بود، اما قدرت بدنی افراد شب بیدار در هنگام شب افزایش می‌یافت، چون شب‌ها میزان تحریک پذیری قشر حرکتی مغز و ستون فقرات افزایش می‌یابد.

اما افراد سحرخیز چنین حالتی را تجربه نمی‌کنند. در مورد افراد سحرخیز مشاهده شد که مغز آن‌ها در زمان صبح به یک نقطه‌ی اوج در عملکرد می‌رسد، اما این حالت در طول روز به تدریج از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید:چرا برخی از افراد به شب زنده‌داری علاقه دارند؟ 


والدین شب بیدار آمادگی دشواری‌های نگهداری از فرزند را دارند

افراد شب بیداری که در آینده صاحب فرزند می‌شوند، از توانایی‌ای برخوردارند که خودشان هم از آن بی خبرند. اغلب نوزادان شب‌ها زمانی از خواب بیدار می‌شوند که والدین شب بیدار آن‌ها هنوز هوشیار هستند و آمادگی رسیدگی به فرزند خود را دارند.

علاوه بر این، در آینده هر زمان که فرزند آن‌ها دچار بیماری شود، والدین شب بیدار قادرند شب‌ها از فرزند بیمار خود مراقبت کنند.

شب بیدار‌ها از مهارت‌های استدلالی بهتری برخوردارند

طی پژوهشی در اسپانیا، مهارت‌های مختلف هزار نوجوان مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد نوجوان‌های شب بیدار بیشترین نمره را در بخش‌های استدلال قیاسی تست انجام شده در تحقیق کسب کردند.

جمعیت شب بیدار‌ها کم نیست

اگر شما هم اهل شب بیداری هستید باید بدانید که در میان اکثریت هستید. در حقیقت، محققان آلمانی معتقدند تنها ۱۰ درصد از مردم سحرخیز محسوب می‌شوند در حالی که ۲۰ درصد از مردم شب بیدار هستند و ۷۰ درصد باقی مانده از نظر الگوی خواب مابین این دو گروه قرار می‌گیرند.

شب بیدار‌ها زمان بیشتری برای سرگرمی هایشان دارند

در زمانی که بقیه‌ی آدم‌ها دیگر به خواب رفته اند، شب بیدار‌ها فرصت آن را دارند که مهارت هایشان را ارتقا دهند. تفاوتی ندارد این کار نوازندگی یک ساز باشد یا سرودن شعر و یا خواندن یک رمان؛ شب بیدار‌ها زمان بیشتری برای پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود دارند.

شب بیدار‌ها زمان بیشتری برای رفع اضطراب و آرامش یافتن در اختیار دارند

شب بیدار‌ها زمان بیشتری برای شرکت آگاهانه در فعالیت‌هایی دارند که اضطراب را کاهش می‌دهد. برخی معتقدند خواب خود این هدف را محقق می‌کند، اما برای افراد شب بیدار، نیاز به تمدد اعصاب پیش از خوابیدن، بخشی ضروری در روتین شبانه‌ی آن‌ها است. تفاوتی ندارد این کار انجام یوگا باشد یا مطالعه‌ی یک کتاب؛ افراد شب بیدار می‌توانند هر شب زمانی را به انجام کار‌هایی اختصاص دهند که به آن‌ها احساس تعادل می‌بخشد.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

نگاهی به مزایای باور نکردنی شب بیداری

برچسب ها: روانشناسی ، دانستنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۱۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه مدتی دیر میخوابیدم . سر درد میشدم . هیچی تو ذهنم نمی موند . به کارام نمیرسیدم . به کلاس آنلاین نمیرسیدم چه صبح چه بعد از ظهر . شبا حس خوبی داشتم ولی روزا حتی درباره کوچکترین مشکلات خیلی حس بدی داشتم که ممکنه مشکل حل نشه یا بدتر بشه .
Iran (Islamic Republic of)
کایلا
۲۳:۳۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
بخابید بابا شب بیداری سم واقعیه واقعا مضره
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۰:۳۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
شب بیداری به آدم حس خوبی میده
ولی خب بدی هایی هم داره بدن انسان به هر شرایطی خودشو وقف میده گاهی اوقات انسان انرژی خودشو از شب بیداری تامین میکنه البته ابن نظر منه منم مثل اکثر دوستان شبارو بیدار میمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
جالبه من جزو کدوم دسته میشم؟ سحرخیزم یا شب بیدار؟
۱۰صبح میخوابم تا ۲ ظهر بقیه ساعات رو بیدارم
فکر کنم دیگه من نخبه به حساب میام :)))
Iran (Islamic Republic of)
هلیا
۱۷:۰۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
من 10سالمه من شب ها خواب ترسناکی می‌دیم و ساعت 1یا2یا6و7 هر روز اونجوری میشودم و شب ها می‌ترسید م خیلی بعد گفتم یالله اگر یه صدا می آمد بعد دو ساعت نمی خوابیدم ولی الان شب ها نه خواب میبینم نه بیدار میشودم ولی بعضی یا خواب زخمیه خودم می‌دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
و منی ک الان ساعت ۳:۱۵ دیقه شبه و تازه داره به چشمام خواب میاد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۰۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
برای من عالی بود شب ھا بیدار بمونم چون ساعت ۲بعد از نصف شب بیدار میشم حالم بھترہ واقعن برای من عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
درسته، پیامبرا هم به شب زنده داری توصیه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
آوینا
۱۶:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
من از بچه گی مامانم بهم گفته که اگه دیر بخوابی سرطان میگیری منم گوش دادم واین ملکه ی ذهنم شده والانم چون مدرسه ها تعطیل شده ساعت11میخوابم از این بابت خیلی ناراحتم واون آدتو ترک کردم ودوباره مثل همیشه ساعت8میخوابم به همه توصیه میکنم به نظرات مردمی گوش ندیدی که گفتن هیچی نمیشه جدی نگیری در سن60سالگی هم افسرده میشن و هم آلزایمر میگیرم و هم سرطان دور از جونتون من الان12سالمه سالمه سالمم لطفا ازتون خواهش میکنم که زود بخوابید من
کتاب روانشناسی خیلی میخونم و مطالبشونو گوش میدم لطفا زود بخوابید آدت کنید
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۷:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۷:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
گفته های این خبر رو جدی نگیرید. چه اینکه، روش و نحوه آزمایشاتِ انجام شده، و نیز نتیجۀ آنها به خیلی عوامل دیگر هم بستگی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
s.a.m
۱۰:۴۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
آقااا من دو ساله دو روز یک بار میخوابم
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۰۵:۰۶ ۱۸ تير ۱۳۹۸
من تا حالا قبل ساعت ۳ نخوابیدم همیشه تا ساعت 6-7 صبح بیدارم بعضی اوقات ساعت ۳-۴ میخوابم چون صبح کار دارم اما اگه کاری نداشته باشم تا ۷-۶ بیدارم بعد میخوابم تا ۴ عصر خیلی حال میده
Luxembourg
کرمی
۰۳:۴۲ ۱۱ تير ۱۳۹۸
من دو سری سه ماهه ( دقیقا دوتا تابستون که مدرسه نداشتم ) تا ۵ صبح بیدار بوده و بعد میخوابیدم به علاوه همه پنجشنبه جمعه ها
در مدرسه ها هم ساعت ۱ و دو تا ۷ میخوابیدم کلا زودتر نمیخوابیدم ولی الان پشیمونم دارم سعی میکنم درستش کنم
البته روی زندگی ام هیچ تاثیری نداشته تا حالا اما واقعا خیلی ضرر داره
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۰:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ما آخر نفهمیدیم بخوابیم یا نخوابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
من شبا یه دفعه ای میشم یه گوله انرژی. خودمم بخوام نمی‌تونم زود بخوابم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
راستش من ۱۰ساله ک شبا بیدار میمونم تا ۵ صب.شاید باورتون نشه .به کل یادم نمیاد ک زود خوابیده باشم .چ خونه خودم چ جای دیگ.ب نظر من ک شب بیدار بودن عالیه .و اینی ک میگن شب دیر بخوابی دچار افسردگی یا بیماری های دیگ میشی . یازود بخابی صب زود بیدار بشی برا سلامتی خوبه .ب نظر من الکیه.من تو این ۱۰سال هیچ بیماری خاصی نگرفتم حتی افسرده هم نشدم .شاده شاده شادم عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
من خودم ۷ سال شب زنده دار بودم، و تا ۵ بامداد ، و بعدش خواب، ولی الان یک ماهیه ک قبل از ۱:۳۰ بامداد خوابم و اغلب حدود ساعت ۲۴ تا ۳۰ دقیقه ی بامداد و کم کم هم میخوام ببرمش قبل از ۲۴ ینی بین ساعت ۲۳ تا ۲۴ و اگر بتونم بازم قبل تر، چون واقعا این مدت خیلی حس بهتری دارم، خیلی بیشتر به کارام میرسم، و وضعیت جسمی بهتری پیدا کردم، واقعا شب زنده داری خوب نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
من شب بیدارم همه میگن خیلی ضرر داره...ولی کلا شبا راحت ترم... البته الانم بیدارم... دیگه ماه رمضون خیلی بیدار میمونم از اون طرف میخوابم...خیلی مقالاتم مضرات شب بیداری و میگن....این از چند منظر بررسی کرده...نگفته کلا خوبه شب بیدار باشی.... شب بیداری اکتسابی نیست چندان فک کنم یه سری سیستمشون ناخودآگاه شب بیداریه...نه اینکه هر کس زور بزنه شبا بیدار بمونه یهو دارای این ویژگی ها میشه...مضرات خودشم داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
با یک جستجوی ساده در اینترنت کوهی از مشکلات جسمی که در انتظار شب بیدارها هست را مشاهده خواهید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
شب بیدارها از کسانی هستن که در زندگی با شکست هایی مواجح شدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
بیخیال این نظریه .
شرع و عرف میگه وقتی سحز خیز باشی انروز را با ارامش و استرس کمتری طی میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
انسان در طول شبانه روز حداقل به 7 ساعت خواب نياز داره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
شما رسما افراد سحر خیز رو نکوهش کردید در صورتی که در احادیث ما زود خوابیدن وزود بیدار شدن توصیه شده !