در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فروش کتاب کیلویی چند؟!/ گلایه یک مسئول فرهنگی از مدیریت ضعیف صنعت نشر کشور

کتاب برخی از ناشران کیلویی زیر ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این امر فقط با هدف تخلیه انبار انجام می‌شود.

سید عباس حسینی نیک، بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تشریح وضعیت فعلی صنعت نشر کشور پرداخت و اظهار کرد: امروز وضعیت نشر خوب نیست؛ زیرا قیمت مواد اولیه، کاغذ و خدمات چاپ بالاست و با توجه به آنکه کتاب گرانتر از سابق تولید می‌شود. طبیعتاً با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، اولین چیزی که از سبد خرید خانوار خارج می‌شود، کتاب است و وقتی کتاب از این سبد خارج می‌شود، اقتصاد نشر هم آسیب می‌بیند و ناشران مجبور می‌شوند کتابهایشان را با تیراژ کمتری تولید کنند که اصلاً اقتصادی نیست.

وی افزود: متأسفانه متولیان امر در دولت کمتر به مسائل نشر توجه می‌کنند و وزارت ارشاد که بایستی برای رسیدگی به وضعیت نشر برنامه‌ریزی کند، بودجه لازم برای این کار را ندارد؛ زیرا بودجه آن همان بودجه ۱۰ تا ۱۲ سال قبل است که اصلاً کفاف الآن را نمی‌دهد.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: علاوه بر بودجه، نقص اصلی در مدیریت فرهنگی است. متاسفیم که در نمایشگاه کتاب گذشته دغدغه چند وارد کننده کتاب خارجی وجود داشت و پیگیر این هستند که مابه التفاوت قیمت دلار را با واردکننده‌های کتاب‌های خارجی محاسبه کنند که سود آن‌ها کم نشود؛ ولی برای نشر داخل هیچ برنامه جامعی که با کمک ناشران و اهل فن مشکلات را حل کنند، ندارند.

حسینی نیک ادامه داد: عموم ناشران مخصوصاً ناشران آموزشی و دانشگاهی که کتاب‌های آن‌ها تاریخ دارد و تاریخ روی آن تأثیر می‌گذارد، با مسئله کتاب فروختن به صورت کیلویی مواجه هستند و ناشران بزرگ و کوچک نسبت به میزان فعالیتشان، حجم کتاب‌های کیلویی متفاوتی دارند بنابراین این مسئله ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی نشر دارد.

وی از میزان دقیق قیمت کیلویی کتاب اظهار بی اطلاعی کرد و خاطرنشان کرد: کتاب‌ها کیلویی زیر ۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند و چون کاغذ در شرایط فعلی بندی۱۳۰هزار تومان است، فروش کیلویی کتاب با کتابی که بایستی۳۰هزار تومان به فروش برسد قابل مقایسه نیست، ولی ناشر مجبور است که برای تخلیه انبارش، کتابهایش را به صورت کیلویی بفروشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، ناشران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار