رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش قیمت کاغذ قابل توجیه نیست

آموزگار گفت: این افزایش قیمت کاغذ خیلی قابل توجیه نیست، چون در کشور کمبود کاغذ نداریم.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حمایت‌های این اتحادیه از ناشران در این باره گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان از ناشران در خصوص افزایش قیمت کاغذ چه حمایتی می تواند بکند؛ جز اینکه مطالبه ای در این خصوص از دولت داشته باشد. در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی شد و صحبت هایی کردیم. دیگر وقتی خودشان اعلام می کنند کاغذ جزو کالاهای اساسی تلقی می شود و ارز کاغذ تحریر براساس همین ماجراست و با دلار 4200 تومان به کشور وارد می شود، این افزایش قیمت کاغذ خیلی قابل توجیه نیست چون در کشور کمبود کاغذ نداریم.

وی ادامه داد: چون قیمتی که واردات کاغذ برمبنای آن محاسبه می شود، 4200 تومان است؛ افزایش قیمت کاغذ توجیهی ندارد و باید به آن رسیدگی شود. در شرایطی که کاغذ با قیمت 4200 تومان از گمرک ترخیص و به کشور وارد می شود؛ چرا به قیمتی گران تر در بازار کاغذ عرضه می شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خصوص اختصاص کاغذ دولتی به ناشران در دوره ای بیان کرد: درباره اختصاص کاغذ دولتی به ناشران صحبتی نکنید. این کار در دوره ای انجام می شد و فساد داشت. فکر می کنید این 15 هزار پروانه نشر از کجا آمد؟ در آن دوره برای گرفتن کاغذ دولتی زیاد پروانه نشر صادر می شد.

آموزگار با اشاره به میزان کاغذ مورد نیاز کشور اظهار کرد: کاغذ مصرفی که در کشور برای انتشار مطبوعات و کتاب در طول سال نیاز داریم، 80 هزار تن است. اگر این میزان کاغذ در کشور تأمین شود و با دلار 4200 تومان به کشور وارد شود، طبیعی است که می تواند به بازار نشر کمک کند.

وی تصریح کرد: هر کالایی را که در قیمتی ثابت نگه دارند بهتر است. اگر قیمت آن نوسان داشته باشد، ریسک و خطر تولید را در کشور بالا می‌برد و آدم ها از تولید دست نگه می دارند. این امر برای کاغذ هم صدق می کند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.