عضو شورای شهر تهران:

4 تا 5 درصد کودکان کار ایدز دارند

فخاری گفت: 4 تا 5 درصد از کودکان کار خیابان‌های تهران به ایدز مبتلا هستند.

4 تا 5 درصد کودکان کار ایدز دارندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به روز جهانی مبارزه با کار کودکان اظهار کرد: تعیین تعداد کودکان کار و یا تخمین آمار دقیق آن‌ها کاری غیرممکن است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی کارشناسان آمار کودکان کار ایران را بیش از 3 میلیون نفر تخمین می‌زنند، گفت: بر اساس آمار تعداد کودکان کار تهران، 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود که به دلیل نبود ثبت هویتی این کودکان، آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد.

وی با اشاره به اظهارات استاندار تهران گفت: فقط 400 کودک کار در تهران شناسایی شده‌اند. از سوی دیگر مدیر کل بهزیستی استان تهران هم اعلام کرده که آمار دقیقی از تعداد کودکان کار وجود ندارد.

فخاری خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون در مراکز بهزیستی 3 هزار و 800 کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران اختصاص دو مقاوله نامه سازمان جهانی کار به کار کودکان را دلیلی بر اهمیت ممنوعیت کار کودکان زیر 15 سال برشمرد و گفت: اشتغال به کار یک میلیون و 700 هزار نفر کودک به عنوان کودک خانوار از جمله دلایلی است که اهمیت و ضرورت توجه به کودکان کار را برجسته می‌کند.

دختران، آسیب پذیرترین کودکان کار هستند

وی دختران را آسیب پذیرترین کودکان کار عنوان و تأکید کرد: بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند و ممکن است با طرح جمع آوری کودکان کار حتی تعداد ازدواج‌های زیر 15 سال به شکل تصاعدی بالا برود.

فخاری تصریح کرد: بر اساس مطالعه‌ای که درباره بروز و شیوع ایدز روی یک هزار کودک کار در شهر تهران انجام شده است، 4 تا 5 درصد آن‌ها به ایدز مبتلا بوده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یک سوم کودکان کار مبتلا به ایدز 10 تا 14 ساله و دو سوم دیگر 15 تا 18 سال هستند، تصریح کرد: در کنار همه این مسائل نباید از آمار آسیب های جنسی که هر روز آن‌ها را تهدید می‌کند، غافل شویم، زیرا بیش از 32 درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه 5 درصد از کودکان کار پسر سابقه مصرف مواد مخدر دارند، گفت: این درصد در بین دختران کار یک درصد است.

72 درصد کودکان کار بی سواد و کم سواد هستند

فخاری با بیان اینکه 72 درصد کودکان کار بی‌سواد و کم سواد هستند، خاطرنشان کرد: 17 درصد آن‌ها هیچ‌گاه به مدرسه نرفته و این کم سوادی در فرآیند زندگی این افراد تأثیر بد دارد.

عضو شورای شهر تهران افزود:‌60 درصد کودکان خیابانی به دلیل فقر اقتصادی، بیکاری، اعتیاد و ناآگاهی والدین راهی خیابان‌ها می‌شوند، چنانچه رشد فقر در کودکان کار از سال 84 تا 88 روند صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه تعدادی از کودکان کار از 7 صبح تا 5 عصر بر زمین‌های برنج‌های غیراصولی اطراف بهشت زهرا(س) با دستمزد روزی 25 هزار تومان کار می‌کنند، گفت: بیشتر این کارگران دختران و پسرانی هستند که بین 10 تا 15 سال سن دارند.

فخاری افزود: کودکان 7 ساله در کارگاه‌های پرس‌کاری لب خط به ازای 11 ساعت کار فقط 300 هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تنبیه شدید فیزیکی صاحب کار در تمامی کارگاه‌ها رایج‌ است، گفت: کودکان زباله گر بدون دستکش سر در سطل‌های زباله می‌کنند و به دلیل انجام این گونه اقدامات در معرض ابتلا به ایدز، هپاتیت، کزاز، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی،‌ فلج اطفال و کمردرد هستند.

وی با تأکید بر اینکه طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی پاک کردن صورت مسئله است، گفت: از 20 سال پیش تاکنون تعداد دوره‌های جمع آوری کودکان از خیابان‌ها و معابر از 30 بار هم فراتر رفته، اما نه تنها مسئله حل نشده، بلکه بیشتر هم شده است.

فخاری افزود: به جای حذف کودکان از خیابان و انتقال آنان به مراکز بسته دولتی، سازما‌ن‌های مردم نهاد رویکرد مراکز باز بر مبنای ایجاد اعتماد در کودکان به مراکز حمایت کننده را پیش بینی کرده‌اند که این رویکرد به توانمندسازی و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کنار حمایت‌های درمانی اعتقاد دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مناطق 2، 4، 5، 12، 14، 15، 17، 18، 19 و 20 دارای تعداد بیشتری از کودکان خیابانی هستند، اظهار کرد: آیا تنها متولی رسیدگی به کودکان خیابانی شهرداری و بهزیستی است؟

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد موثرترین و مهم ترین نهاد حمایتی کودکان کار هستند و تقویت نقش جایگاه سازمان‌های آنان در مواجه با مسئله کودکان کار بسیار حیاتی است.

فخاری با بیان اینکه مهمترین مسئله کودکان کار ایمنی و بهداشت آن‌ها است، گفت: بدین منظور پیشنهاد می‌کنم این راهبرد در رأس برنامه‌های حمایتی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار