تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

معمولا هر چیزی یک آغاز و پیشینه‌ای دارد و بازی‌های موجود در دنیا بویژه بازی های فوتبال نیز از این امر مستثنی نیستند.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛بازی‌های مختلفی در جهان وجود دارد که از بزرگ تا کوچک و مرد و زن را سرگرم می‌کند چه بعنوان بیننده و چه بعنوان فردی که این بازی و در بعضی موارد این ورزش را انجام می‌دهد.

معمولا هر چیزی یک آغاز و پیشینه‌ای دارد و بازی‌های موجود در دنیا نیز از این امر مستثنی نیستند و برای خود تاریخی و مبدعی دارند که شاید حتی برسرش دعوا هم هست.

یکی از این بازی‌ها فوتبال است، بازی که علاوه براینکه یک ورزشی درآمدزا است طرفداران، بینندگان و مسابقات خاص خودش را دارد و حتی توجه کل جهان را به خودش جلب می‌کند مانند بازی‌های المپیک و جام جهانی که در این روز‌ها در حال برگزاری است و کلیه کشور‌ها درگیر خود کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب شما را با تاریخچه پیدایش فوتبال آشنا کند و این نظریه را نیز مورد بررسی قرار دهد که آیا فوتبال ایرانی است و به کوروش کبیر تعلق دارد؟!

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

معرفی فوتبال

فوتبال (به انگلیسی: Football) یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین ورزش در بیشتر کشور‌های جهان است که توسط دو تیم یازده نفره متشکل از بازیکنان فوتبال با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل‌زدن انجام می‌گیرد.


ببینید: زیباترین مدل تشویق هواداران فوتبال + فیلم 


یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌بان می‌شوند که توسط سرمربی در زمین چیده می‌شوند و مانند یک سیستم عمل می‌کنند که سیستم فوتبال نامیده می‌شود.

امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارند.

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

مخترع فوتبال کیست؟

امروزه ورزش فوتبال به عنوان موضوعی فراتر از یک سرگرمی و بازی محسوب شده و سرمایه گذاری‌های کلان انجام شده در این زمینه، نشان دهنده اهمیت این ورزش در سطح بین الملل بوده و بسیاری از کارشناسان از این ورزش به عنوان یک صنعت بسیار بزرگ یاد می‌کنند.

موضوعی که در این میان باید به آن اشاره کرد بحث ریشه اولیه این ورزش است که بسیاری از مردم اعتقاد دارند این ورزش در انگلستان پایه گذاری شده است، اما نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه که به صورت رسمی از سوی عالی‌ترین مرجع فوتبال جهان، فیفا، تائید شد، نشان می‌دهد که ریشه اصلی فوتبال در یک ورزش باستانی چینی با نان لینزی Linzi است.


ببینید: جام جهانی فیل‌ها در تایلند برگزار شد+عکس 


بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در این رابطه، این موضوع به صورت رسمی از سوی کارشناسان فیفا تائید شده و به تازگی یک گواهی رسمی از طرف فدراسیون بین المللی فوتبال در این ارتباط صادر شده و در اختیار مسئولان چینی قرار گرفت.

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

چندی پیش موزه فوتبال چینی یا لینزی China's Linzi Football Museum طی یک فعالیت مشترک با موزه ملی فوتبال انگلستان در شهر منچستر National Football Museum in Manchester اقدام به برپائی نمایشگاهی از تاریخچه فوتبال کرده است.


ببینید: متفاوت‌ترین سبک استقبال از جام جهانی ۲۰۱۸+فیلم 


در این نمایشگاه، قدیمی‌ترین سوابق و شواهد ابداع این ورزش در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته و به نمایش گذاشته شده اند. لازم به ذکر است که در چین باستان از توپ‌های ویژه‌ای که به نام توپ هشت تکه از آن‌ها یاد شده، برای انجام نخستین مدل اولیه فوتبال استفاده می‌کردند.

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

آیا فوتبال متعلق به ایران است؟

اخیرا ادعا شده که بازی فوتبال در زمان کوروش کبیر در ایران ابداع شده است.

در هر صورت نظر بیشتر محققان ورزشی این است که فوتبال توسط چینی‌ها اختراع شده است.

به اعتقاد محققین امور ورزش، چینی‌ها در قرن‌های دوم یا سوم پیش از میلاد فوتبال را اختراع کرده اند.


ببینید: غول هایی که بادیگارد رونالدو در روسیه شدند + عکس 


طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان مربوطه، این ورزش در منطقه‌ای به نام "کوآی" پدید آمده است و اسم اولیه آن “کوجو” به معنای شوت کردن توپ با پا بوده است.

احتمالا اولین سوابق ثبتی آنچه که شاید قدیمی‌ترین فعالیت شبیه به فوتبال به حساب می‌آمده در دست نوشته‌های چینی نظامی در دوره سلسله هان و حدود قرن دوم قبل از میلاد پیدا نموده اند. این بازی سالیان زیاد انجام می‌شد، ولی به‌نظر می‌رسد که در حدود نیمه قرن ۱۹ میلادی از بین رفته باشد.

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

در سال ۱۹۰۳ و در یک اقدام سمبلیک در جهت احیای سنت‌های باستانی، این بازی مجدداً احیاء گشته و هم اکنون نیز در برخی فستیوال‌های توریستی قابل رویت می‌باشد.

آنچه مربوط به ابداع فوتبال توسط انگلیسی‌ها برمی گردد، نظم دادن به بازی فوتبال و پی ریزی ساختار فوتبال امروزی بوده است.

بر اساس نقل‌های کارشناسان، بازی‌های پیچیده شبیه به انواع مدرن آن‌ها در اوایل قرن ۱۷ در بریتانیا انجام می‌شده‌اند.


ببینید: نگاهی به ۵ کاپیتان مشهور جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه+ تصاویر 


در سال ۱۶۳۳ آموزگاری بنام دیوید ودربرن از آبردین، مسابقه‌ای شبیه فوتبال را به این شرح توصیف نموده‌است: بیایید زمین خود را انتخاب کنیم. آن‌هایی که بیرون زمین هستند به داخل بیایند. با پا ضربه بزن تا بتوانیم بازی را شروع کنیم.

اهمیت این اظهارات آن است که نشان می‌دهد که بازی ضربه زدن به توپ در قرن ۱۷ محدود به مدارس انگلیس نبوده‌است.

فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج گستره و پراکندگی آن همه جهان را زیر پوشش خود قرارداد.

با شکل‌گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گسترده‌تر شد و در کشور‌های دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفت.

قوانین و مقررات فعلی فوتبال نیز طی سالین متمادی و به مرور زمان وضع گردید.

تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

پروفسور زرین رئیس بخش ایران شناسی دپارتمان ملی آمریکا می‌گوید در زمان باستان رومی‌ها و یونانی‌ها با بازی‌های توپی زیادی آشنا بودند. از جمله این بازی‌ها harpastum بود که از بازی دیگری به نام episkyros الهام گرفته شده بود.

پروفسور زرین می‌افزاید، اما در حقیقت تمامی این بازی‌ها الهام گرفته از مسابقات "سوجو" (به معنای ضربه زدن به توپ) بود که ایرانیان باستان به آن می‌پرداختند.

در این مسابقات ۲ تیم ۱۰ نفره توپی چرمی را به دروازه‌هایی از جنس تور و چوب بامبو می‌انداختند.


ببینید: علی پروین در فوتبال امروز ایران چقدر می‌ارزد؟! +فیلم 


اعضای دو تیم از لباس‌های یکدست مشابه استفاده می‌کردند.

قواعد این بازی نیز دقیقا مثل فوتبال مدرن و امروزی بود.

اگرچه در ورزش‌های رومی و یونانی استفاده از دست آزاد بود، اما در ورزش “سوجو” استفاده از دست ممنوع بود.

مسابقات سوجو معمولا به صورت سالیانه و به صورت بازی رفت و برگشت انجام میشد و در پایان مسابقات جوایزی به تیم‌ها و نفرات برنده اهدا می‌شد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
این خبر ها از خبرگذاری رسمی کشور بعید است مگر اینکه خبری برای پخش کردن کم داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
عزیزان نگارنده مطلب اختراع فوتبال سوجو توسط کوروش کبیر من بودم که در سال 93 این مطلب رو به قصد مزاح در یک شبکه اجتماعی منتشر کردم و اصلا فکر نمیکردم این مطلب اینقدر جدی گرفته بشه که سر از سایت های خبری دربیاره! آخه یه سرچ میزدید ببینید "پروفسور زرین" اصلا وجود خارجی داره یا نه و اصلا "دپارتمان ملی آمریکا" یعنی چی! به هر حال بنده فقط قصد مزاح داشتم و نمیخواستم مطلب اینجانب مورد گمراهی عده ای بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
من نیز به این ورزش علاقه مندم
آخرین اخبار