رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد؛

آخرین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو/ ۳ نفر جان خود را از دست دادند

گویا گفت: ۳۳ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سه نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: در شهرستان ثلاث باباجانی که یکی از کانون‌های زلزله غرب کشور در آبان ماه سال گذشته ، دو نفر که زن و شوهر بوده‌اند به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که حال عمومی آنها پس از اقدامات درمانی انجام شده، رو به بهبود است.

گویا  با اعلام این خبر، افزود: تیم کارشناسی وزارت بهداشت در منطقه ثلالث باباجانی حاضر شده‌اند تا وضعیت دام ها و کشتارگاه های آن منطقه را بررسی کنند.

ابتلای 33  نفر در ایران به بیماری تب کریمه کنگو

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، 33 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که سه نفر از آنها که دارای بیماری زمینه ای بودند، جان خود را از دست دادند. یکی از آنها یک فرد 72 ساله در استان هرمزگان بود که دارای بیماری خونی بود.

راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو، اظهار داشت: این بیماری از سه راه می تواند به انسان منتقل شود. یکی، تماس نزدیک با دام است و اگر کنه روی بدن دام، انسان را مورد گزش قرار دهد، ممکن است فرد به این بیماری مبتلا شود و نباید فراموش کنیم که در دام علامتی وجود ندارد که مشخص باشد دام آلوده به ویروس است یا خیر.

گویا راه دوم انتقال بیماری تب کریمه کنگو را ذبح حیوان و تماس با ترشحات آلوده امعا و احشا و خون حیوان عنوان کرد و افزود: در زمان ذبح حیوان و پاک کردن گوشت تازه حیوان، ممکن است فرد در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار داشته باشد. افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند، برای این منظور آموزش های لازم را می بینند و گوشت حیوانات ذبح شده در کشتارگاه ها، تا 24 ساعت در یک فضای مخصوص نگهداری می شود تا اگر ویروسی در بدن دام ذبح شده وجود دارد، در این فضا از بین برود. احتمال انتقال ویروس تب کریمه کنگو از گوشت ذبح شده در کشتارگاه ها، بسیار پایین است.

وی ادامه داد: گوسفندی که در کنار جاده و خیابان ها ذبح شود، می تواند فرد ذبح کننده و فردی که با لاشه گوسفند، بز و گاو تماس داشته را در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از تماس با افراد مبتلا به تب کریمه کنگو به عنوان سومین راه انتقال این بیماری یاد کرد و افزود: مواردی وجود داشته که پزشک، پرستار و افرادی که با خون و ترشحات بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در ارتباط بودند، به این بیماری مبتلا شده اند.

علائم بیماری تب کریمه کنگو

گویا در خصوص علائم بیماری تب کریمه کنگو، گفت: بروز بیماری تب کریمه کنگو با تب، سردرد، درد بدن، علائم گوارشی مانند استفراغ، اسهال و درد گلو همراه است و به مرور که وارد مراحل پیشرفته می شود، ممکن است بیماران، دچار علائم زردی و خونریزی از دهان، لثه، بینی، دستگاه گوارش، تناسلی و ادرار شوند.

وی در پایان، تاکید کرد: تمامی بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان ها در محیط ایزوله نگهداری و درمان می شوند و تحت درمان دارویی قرار می گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
همه اینها در اثر ورود افراد مریض از کشورهای همسایه و نبود قرنتینه لازم تخصصی در کشور خودمان است کدایان پاکستانی راحت تو شهر ها به تکدی گری میپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
حواستون از مسافران ایرانی جام جهانی روسیه پرت نشه . حتماً موقع برگشت بررسی بشن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پس راه سوم انتقال بیماری چه شد؟
آخرین اخبار