"بررسی درخواست تسلیم در برابر ترامپ"/ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی مناسب نیست

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: با وجود ترامپ و رفتارهای او در این مقطع زمانی نباید با آمریکا مذاکره کرد.

مقطع زمانی به گونه ایی است که نباید با آمریکا مذاکره شود.سیدجلال ساداتیان کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق ایران در لندن، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیانیه برخی از اصلاح‌طلبان مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهار داشت: در دیپلماسی امروز جهان اینکه ما با کشورهای مختلف در موضع قهر قرار بگیریم حتی اگر در جنگ و منازعه باشیم، جایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر به سوابق تاریخی توجه کنیم، می‌بینیم حتی زمانی که ویتنام و آمریکا در جنگ بودند با یکدیگر نیز مذاکره می‌کردند.

ساداتیان افزود: اگر ما با برخی از کشورها قهر باشیم و رابطه ای برقرار نکنیم، مجبور می‌شویم سراغ واسطه‌ها برویم که لزوما صادق هم نیستند؛ آمریکا هم چنانکه در برخی از ادوار با وجود برخی مشکلات با دیگر کشورها، رابطه خود را با آنها حفظ کرده و سفارتخانه‌هایش در آن کشورها پابرجا ماندند و این امری است که امروزه در نظام بین‌الملل پذیرفته و قابل قبول است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اگر از قطع رابطه با آمریکا اهدافی دنبال می‌شود، مثل اینکه ما با این کار آمریکایی‌ها را تحقیر می‌کنیم و یا آنها را در نظام بین‌الملل بی‌ارزش می‌کنیم، جای بحث و سوال دارد.

دیپلمات سابق ایران در لندن، افزود: اگر قصد از این بیانیه این است که جایگاه خود را در نظام بین‌الملل امروزی پیدا و حفظ کنیم، حرف درستی است، اما از نظر مقطع زمانی که ما شاهد اوج تهدیدات و تحریم‌های آمریکا و ترامپ علیه خود هستیم، باید تأمل شود تا در شرایط مناسب‌تری این اتفاق بیفتد و مذاکره صورت گیرد.

ساداتیان افزود: در این مقطع زمانی آقای ترامپ از تحریم‌ها علیه ایران بهره‌برداری می‌کند و با این کار بر ایران فشارهایی می‌آورد تا ایران را پای میز مذاکره بیاورد. ما باید منتظر شرایط بهتری باشیم، مثلا از طریق فشارهای اتحادیه اروپا بر آمریکا آنها را پای میز مذاکره بیاوریم تا ترامپ هم نتواند مدعی شود با ایجاد شرایط سخت برای ایران ما را مجبور به مذاکره کرده است. در شرایط فعلی با وجود آقای ترامپ و رفتارهای آن، زمانی مناسبی برای مذاکره نیست.

گفتنی است؛ تعدادی از فعالان سیاسی و آقازاده‌های اصلاح‌طلب طی بیانیه‌ای با اشاره به آنچه استقبال جهانی از دیدار رئیس جمهور امریکا با رهبر کره شمالی خواندند و وضعیت پرخطر منطقه، خواستار مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط ایران و امریکا شدند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
ما چهل سال است که ما تحت تحریم آمریکاییها هستیم هرگز ذلت نمیپذیریم گوش به فرمان رهبریم تا ظهورحضرت انشاءاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
ما با آمریکا مستکبر هیچ گاه گفت و گو نخواهیم کرد مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار