جروزالم پست: جنجال‌های تجاری آمریکا و چین اقتصاد اسرائیل را در معرض تهدید قرار داده است

جروزالم پست نوشت جنگ تجاری آمریکا با چین می‌تواند به اسرائیل هم از نظر صادرات و هم از نظر واردات لطمه بزند.

تهدید اقتصاد اسرائیل در پی جنجال‌های تجاری آمریکا و چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: با توجه به این که آمریکا و چین تعرفه های جدیدی برای مجموعه‌ای از کالاها اعمال و یکدیگر را به اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر تهدید می‌کنند، اقتصاد جهانی دچار شوک شده است.

هفته گذشته، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر پنجاه میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین بیست و پنج درصد تعرفه اعمال کرد و چند ساعت بعد، چین نیز در واکنش به آن اقدام، بر کالاهای وارداتی از آمریکا مانند گوشت گاو و خودرو به ارزش پنجاه میلیارد دلار، تعرفه وضع کرد.

بر اساس ارزیابی بلومبرگ، یک جنگ تجاری تمام عیار - که در آن کشورهای مختلف به طور میانگین ده درصد تعرفه برای کالاهای وارداتی یکدیگر تعیین می کنند - می تواند 470 میلیارد دلار تا سال 2020 برای اقتصاد جهانی هزینه داشته باشد.

در این روند، ممکن است به اقتصاد اسرائیل نیز لطمه سختی وارد شود. اسرائیل حدود سی درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به شکل کالا و خدمات صادر می کند که بسیار بیشتر از آمریکا و چین است و این محصولات در هر جنگ تجاری به طور مستقیم هدف قرار خواهند گرفت. اگر تجارت جهانی کاهش یابد، به اسرائیل نیز لطمه خواهد زد؛ اقتصادهای کوچکی که سهم زیادی در صادرات تولیدات ناخالص داخلی دارند.

الکس زابژینسکی، اقتصاددان برجسته به جروزالم پست گفت اسرائیل که به عنوان یک اقتصاد باز تقریبا همه نوع مواد خام، کالاهای مصرفی و صنعتی را وارد می کند، ممکن است از این مسئله به علت افزایش قیمت کالاهای وارداتی لطمه بخورد.

آمریکا همچنین ماه مارس تعرفه زیادی بر واردات فلز از چین وضع کرد. برای اسرائیل، که واردکننده فولاد و آلومینیوم است، این مسئله می توانست منجر به افزایش قیمت فلزات، ایجاد مشکلاتی در زنجیره جهانی تامین این کالاها و در نتیجه افزایش قیمت ها برای مشتریان اسرائیلی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار