ارتش یمن: هرگونه طرح سازمان ملل برای تسلیم بندر الحدیده غیرقابل پذیرش است

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد هرگونه طرح پیشنهادی سازمان ملل برای تحویل دادن بندر الحدیده غیرقابل پذیرش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از شرف لقمان، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن (ارتش و کمیته‌های مردمی) اعلام کرد، هرگونه طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد برای تحویل دادن بندر الحدیده به این سازمان و یا هر طرف دیگری غیرقابل پذیرش است.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اظهار کرد ائتلاف متجاوزان در پی آن بود تا به هر بهایی الحدیده را به تصرف خود در آورد، حتی اگر بهای آن ریخته شدن خون نیرو‌های مزدور باشد، اما تمامی تلاش هایشان بی‌نتیجه بود.

شرف لقمان در گفتگوی تلفنی با این شبکه گفت: شبکه‌های عبری عرب زبان از پیشروی‌ها و پیروزی‌های میدانی می‌گویند حال آنکه میدان نبرد بهترین گواه است، آنان از چند روز قبل اعلام کردند وارد فرودگاه الحدیده و حتی وارد خیابان ستین در الحدیده شده اند، اما تمامی این خبر‌ها توهماتی بیش نیست، بزرگ‌ترین دستاورد آنان در این چند روز پیشروی ناچیزی در خط ساحلی بود که آن مکان نیز خالی از جمعیت است. مسیر‌های استقرار آنان، فازه در فاصله صد کیلومتری الحدیده، منطقه الجاه در شهرستان بیت الفقیه در شصت کیلومتری الحدیده و منطقه النخیله در دریهمی است که در حدود چهل کیلومتری الحدیده است. در مقابل نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند نیرو‌های مهاجم را که متشکل از سلفی‌ها، داعشی‌ها و القاعده در کنار مزدورانی از استان‌های جنوبی و نیرو‌های وابسته به طارق عفاش هستند، از همدیگر متفرق سازند و به نوعی در مناطق فازه، دریهمی و الجاه در محاصره قرار دهند. در چهار روز گذشته نیرو‌های مهاجم در پی شکستن محاصره بودند، اما با وجود حملات هوایی و زمینی موفقیتی نداشتند. آنان امروز سعی کردند نیرو‌های تازه نفسی را از مسیر خوخه به سمت فازه اعزام کنند، اما پهپاد‌های ما موفق شدند خسارات سنگینی بر آنان وارد سازند. با توجه به شرایط دشواری که وجود دارد نیرو‌های ما به خواست خدا و با اراده‌ای پولادین موفق شدند بر این شرایط چیره شوند و اوضاع را به سود خود تغییر دهند.

او افزود مهاجمان سعی کردند به هر طریق ممکن خود را به الحدیده برسانند حتی اگر بهای رسیدن به الحدیده خون نیرو‌های مزدور باشد، می‌دانید که عربستان و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و به طور کلی عرب‌های صهیونیست، تلاش می‌کنند مردم یمن را از پای در آورند، به همین منظور با جذب نیرو‌های مزدور در جنوب کشور، آنان را به جنگ برادرانشان در شمال اعزام می‌کنند. ما، از جمله رهبری انقلاب (عبدالملک بدرالدین) بار‌ها هشدار دادیم که میدان نبرد برای مهاجمان باتلاقی است که راه فرار ندارد و این هشدار حالا محقق شده است. آنان مدعی هستند به الحدیده رسیده اند، اما شما شاهد بودید روز گذشته شهروندان اعم از زنان و کودکان در پارک الشعب در الحدیده گرد هم آمدند، این پارک در کنار فرودگاه الحدیده است در نتیجه اگر درگیری‌ها در داخل فرودگاه باشد چگونه این خانواده‌ها می‌توانند در مجاورت میدان درگیری تجمع کنند. واقعیت این است که در الحدیده هیچ درگیری‎ای وجود ندارد و نزدیک‌ترین میدان درگیری به الحدیده منطقه نخیله در دریهمی است.

شرف لقمان درباره سفر مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن به صنعا گفت: در این باره زیاد صحبت نمی‌کنم، اما به این نکته اشاره می‌کنم که ما چندان به سازمان ملل متحد دلخوش نیستیم، چون این سازمان را هم بخشی از مشکل یمن می‌دانیم، سازمان ملل متحد میانجی بی طرفی برای حل مشکل نیست و این یک واقعیت آشکار است، براساس خبر‌هایی که به ما رسیده است تمام آنچه که در حال حاضر مدنظر مارتین گریفیتس است تحویل دادن الحدیده به دیگران است، اما سخن ما این است که تحویل دادن الحدیده چه به سازمان ملل متحد یا به هر طرف دیگری غیرقابل پذیرش است و تا زمانی که مشکل اساسی حل نشود در الحدیده باقی می‌مانیم و خواهیم جنگید. اگر گریفیتس واقعا برای حل مشکل طرحی دارد در گام اول باید بی طرفانه عمل کند، اما می‌دانیم که کشور او نیز در تجاوز به یمن شریک است و منطق او نیز شبیه منطق نماینده پیشین دبیر کل است با این تفاوت که نماینده قبلی به زبان عربی سخن می‌گفت و گریفیتس به زبان انگلیسی سخن می‌گوید. انتظار ما این است که نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد بی طرف و در پی حل مشکل باشد و اگر واقعا چنین است در گام نخست تداوم حملات به یمن را متوقف کند و پس از آن در پی گفتگو باشد، اما اینکه ما در زیر بمباران حملات ائتلاف متجاوزان باشیم و او در اندیشه گفتگو با حکومت مقابل باشد اقدامی غیرمنطقی است.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن خسارات وارده بر ائتلاف متجاوزان و مزدورانشان را بسیار زیاد دانست و گفت: روز گذشته صد و شصت نیروی آنان به اسارت گرفته شدند ضمن اینکه میدان‌های درگیری از خوخه تا الحدیده پر از اجساد کشته شدگان است. البته کشور‌های متجاوز توجهی به این اجساد و حتی زخمی‌ها ندارند در نتیجه زخمی‌ها را نیز به حال خود رها می‌کنند تا در اثر شدت خونریزی جان دهند.

شرف لقمان درباره مذاکرات برای تبادل اسرا گفت، به طور رسمی خبر چنین مذاکراتی اعلام نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار